Kluisbergen - Bloso

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
blubberduck
Mountainbiker
Berichten: 851
Lid geworden op: wo 17 dec 2003 16:22
Rijdt met: Epic S-Works WC 29", Stump S-Works 29"

Re: jammer, weg technische singletrack

Bericht door blubberduck »

Felipe schreef:
Blubberduck schreef:Yup,

terwijl zaterdag alles nog OK was met de technische singletrack (wortelpad paralel groene Blosoroute) is het sedert vandaag afgelopen..... op een drietal plaatsen zijn "ze" al begonnen met afsluitingen (palen en dito draad, en boompalen met liggers en dwars afsluitingen met boomtakken) te plaatsen. :( :-? :( :-? :cry:

Ik heb vandaag nog +/- 2/3 kunnen biken (waren boven begonnen) maar 't zal vanaf morgen volledig afgelopen zijn met de singletrack...jammer jammer jammer. :( :cry: :cry: :cry:

voor diegenen die het kluisbos amper kennen en de bloso route volgen moeten nu verplicht op het wandelpad naar beneden rijden , want de holleweg is versperd door afgekraakte en omgevallen bomen.

onbegrijpelijk... :cry: :cry: :cry: :( :( :(

dit is een heeeeeeeeeeeeeel triestige zaak

grtzzzz :(
Beste,

Ik ga zaterdag voor het eerst de Bloso route van Kluisbergen doen. Ik start aan fietsen Jowan. Kan iemand me uitleggen hoe ik precies moet rijden om bovenstaande problemen te vermijden en om zo vlug mogelijk weer op het gewone parcours te komen ?

Alvast bedanktt!
Yup,

Wel bij het afdalen van de groen route (over de parking van de Vierschaar, richting zwembad) gaat de route eerst over een breed terrein om vervolgens over te geen in een holle weg.
Wel de technische singletrack ligt (lag..) rechts bovenaan tussen de bomen & draadafsluiting.

Meestal is het “pad” via de holle weg vele malen bezaaid met allerlei takken, boomstronken meegespoeld met de regen #-o waardoor deze vele malen zogoed als onberijdbaar is. Alleen wanneer er een TT is geweest en een paar honderd bikers zijn gepasseerd heb je een “pad”. #-o

Welnu terwijl de “heren der wet die alles beter weten [-X ” de technische track aan het afsluiten, barricaderen zijn hadden ze beter de afgekraakte bomen eerst opgeruimd :roll: , want nu heb je de keus ofwel klauterwerk tussen en over de takken bomen of je neemt het wandelpad links van de holle weg (maar dit mag niet [-X ) leuk hé.

Tja het pad wordt afgesloten wegens veel te gevaarlijk want er waren boomwortels! #-o , putten! #-o , sommige zelfs met water! #-o afgronden naar de holleweg! #-o bosaarde! #-o en er was zelfs modder! #-o met op het eind een steile afdaling van 3meter! :wink:
Tjonge tjonge , misschien gaan ze nu de rest van de paden verharden, kussens /banden binden aan de bomen (of beter nog kappen want dan kan je je niet meer er tegen rijden, flikkerlichten & reflectors plaatsen, witte lijnen schilderen….en dat allemaal omdat enkele gepensioneerde ex.rijkswachters het pad te gevaarlijk vinden….en dan nog durven zeggen dat ze ook mountainbiken #-o euh in de weide zekers…pfffffffffffffffffffff

Enfin we hebben nu een nieuwe uitdaging om nu voor de barricaden heen en weer te slingeren van de track naar de holle weg heen en weer….

greetzzz :roll:
Gebruikersavatar
BEASTY
Mountainbiker
Berichten: 733
Lid geworden op: za 30 jul 2005 15:01
Rijdt met: ne flanders grinta alu/carbon
Contacteer:

Bericht door BEASTY »

Enfin we hebben nu een nieuwe uitdaging om nu voor de barricaden heen en weer te slingeren van de track naar de holle weg heen en weer….
yep,

dat heb ik zondag gedaan 8) , ik begrijp wel niet waarom ze dat doen, is dat een stuk prive of hoe zit het want zelfs als wandelaars kun je bijna niet passeren ( dus beeld u in wat een arcobatische toeren dat we moesten uithalen) ik was vol van :evil: :evil: want er dan ne keer iets schoons en ze pakken dat ook al af.


gr

BEASTY
Gebruikersavatar
jodelaietie
Mountainbiker
Berichten: 1003
Lid geworden op: di 02 mei 2006 19:06
Rijdt met: blackie voor te tsjolen,scott rc alst rap moe gaan, trek voor de bakker

Re: jammer, weg technische singletrack

Bericht door jodelaietie »

Blubberduck schreef: Tjonge tjonge , misschien gaan ze nu de rest van de paden verharden, kussens /banden binden aan de bomen (of beter nog kappen want dan kan je je niet meer er tegen rijden, flikkerlichten & reflectors plaatsen, witte lijnen schilderen….en dat allemaal omdat enkele gepensioneerde ex.rijkswachters het pad te gevaarlijk vinden….en dan nog durven zeggen dat ze ook mountainbiken #-o euh in de weide zekers…pfffffffffffffffffffff
greetzzz :roll:
Inderdaad , in ons maandelijks gemeenteboekje mag deze persoon zijn grootste overtredingen en ergenissen weergeven en wordt hij alom geprezen om het uitmuntende werk dat hij levert hier in het bos en op 1 staat :

1. mountainbikers die overal rondrijden waar het niet hoort.
Ze zijn dus echt een doorn in het oog.
In de top staat ook nog :
pijltjes van mtbtoertochten die blijven hangen en bomen die beschilderd worden.

En inderdaad het KLuisbos zal er binnenkort ietsjes anders uit zien , hele zones worden gekapt en zo'n 700 gezonde bomen worden gerooid om het bos een beetje meer licht te geven :wink: :wink:

Het wordt een moeilijk gebied hier om te mtb'en met de favoriete burgemeester van alle mtb'ers uit Mont de L'enclus en onze nieuwe vriend die alle mtb'ers wil bannen, maar tegen iedereen zegt dat dit geen waar is. Wat wil je als die man in het bos rondloopt komt hij alle 5 voeten een wandelaar tegen die klaagt over kapotgereden paden en wilde mtb'ers.

Nu de holle weg , Mont de l'enclus wil de single track van de toren af verboden maken voor vtt . Straks rijden we weg en weer vanaf de voet van de Pensemont alover de brede baan vanaf de 4schaar naar de toren en terug. En ik zie zelfs de beklimming vanuit Pensemont ook verdwijnen mettertijd.
Het is jammer in welke wereld leven we van overreglementering en onverdraagzaamheid ?
Gebruikersavatar
blubberduck
Mountainbiker
Berichten: 851
Lid geworden op: wo 17 dec 2003 16:22
Rijdt met: Epic S-Works WC 29", Stump S-Works 29"

Re: jammer, weg technische singletrack

Bericht door blubberduck »

jodelaietie schreef:
Blubberduck schreef: Tjonge tjonge , misschien gaan ze nu de rest van de paden verharden, kussens /banden binden aan de bomen (of beter nog kappen want dan kan je je niet meer er tegen rijden, flikkerlichten & reflectors plaatsen, witte lijnen schilderen….en dat allemaal omdat enkele gepensioneerde ex.rijkswachters het pad te gevaarlijk vinden….en dan nog durven zeggen dat ze ook mountainbiken #-o euh in de weide zekers…pfffffffffffffffffffff
greetzzz :roll:
Inderdaad , in ons maandelijks gemeenteboekje mag deze persoon zijn grootste overtredingen en ergenissen weergeven en wordt hij alom geprezen om het uitmuntende werk dat hij levert hier in het bos en op 1 staat :

1. mountainbikers die overal rondrijden waar het niet hoort.
Ze zijn dus echt een doorn in het oog.
In de top staat ook nog :
pijltjes van mtbtoertochten die blijven hangen en bomen die beschilderd worden.

En inderdaad het KLuisbos zal er binnenkort ietsjes anders uit zien , hele zones worden gekapt en zo'n 700 gezonde bomen worden gerooid om het bos een beetje meer licht te geven :wink: :wink:

Het wordt een moeilijk gebied hier om te mtb'en met de favoriete burgemeester van alle mtb'ers uit Mont de L'enclus en onze nieuwe vriend die alle mtb'ers wil bannen, maar tegen iedereen zegt dat dit geen waar is. Wat wil je als die man in het bos rondloopt komt hij alle 5 voeten een wandelaar tegen die klaagt over kapotgereden paden en wilde mtb'ers.

Nu de holle weg , Mont de l'enclus wil de single track van de toren af verboden maken voor vtt . Straks rijden we weg en weer vanaf de voet van de Pensemont alover de brede baan vanaf de 4schaar naar de toren en terug. En ik zie zelfs de beklimming vanuit Pensemont ook verdwijnen mettertijd.
Het is jammer in welke wereld leven we van overreglementering en onverdraagzaamheid ?
Ten tijde van de vroegere boswachter wijlen "Yvan :cry: ", mocht er maximum tussen de 500 à 600m³ gekapt worden en sedert hij op pensioen was werd door de nieuwe lichting boswachters dit kapvolume opgetrokken naar 1500 à 1800m³ per jaar [-X (een verdriedubbeling dus) en dat al om meer licht in het bos toe te laten.... #-o

Hopelijk blijven ze met hun poten af van de "gele route", waarschijnlijk nog een geluk dat deze op waals grondgebied ligt... [-o<

Ik ga vanavond eens gaan "verkennen" wat ze allemaal uitgestoken hebben :evil: ... let you now :wink:

wordt vervolgd..

greetzzz 8)
El Baelos
Mountainbiker
Berichten: 2580
Lid geworden op: wo 26 dec 2007 13:53

Bericht door El Baelos »

Ben vandaag de Bloso-route van Kluisbergen gaan rijden, en dat leuke pad (het zag er in elk geval leuk uit, was de eerste keer dat ik er kwam...) is inderdaad vakkundig om zeep geholpen met barricades.
Eerst denk je nog van 'ach, even afstappen, er rond en weer verder', maar er staat echt wel zo'n klote-hindernis om de 10m. En ze zijn echt zo gezet dat je er onmogelijk voorbij kán met de fiets.
Echt smerig, maar ja...
Gebruikersavatar
Bozo
Mountainbiker
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 22 sep 2006 10:55
Rijdt met: Cannondale Slate, YT Jeffsy te koop..

Bericht door Bozo »

gisteren ook de drie lussen gereden van de kluis.. enja de laatste afdaling, de beste afdaling ligt er naar de zak bij.. 2 weken geleden was dit nog niet het geval! nu ben je praktisch verplicht om in de geul te rijden of op het wandelpad te vlammen waar kleine kinderen spelen.. is dit niet het gevaarlijker maken van de situatie wat ze nu doen? liever op de moeilijke afdalingop mn bek gaan dan aan volle snelheid een kleine omver te rijden..
Gebruikersavatar
.::Andy::.
Mountainbiker
Berichten: 819
Lid geworden op: vr 21 jul 2006 20:23
Rijdt met: Custom Cube Reaction 2007
Contacteer:

Bericht door .::Andy::. »

hoi allemaal,

Voor mij is de Kluisbos een ideaal oefenterrein, ik breng er dagelijks toch een uurtje of 2 in door.

Net zoals jullie was het me opgevallen dat de technische singletrack van "Den Boeker" -zo wordt die langs ons genoemt, naar de "ouden boeker" die er nog des tijds stond - op maar liefst 5 - 6 plaatsen geblokkeerd wordt.

Voor mij persoonlijk is dat het werk van de nieuwe boswachter, wel ja boswachter... een echte dictator die denkt dat heel Kluisbergen aan zijn gat hangt, omdat hij ons, mountainbikers op nummer 1 heeft staan in zijn shitlist...

Nu ja, die mens zal daarin zijn passie gevonden hebben ofzo... Anyway ik wou jullie eventjes op de hoogte brengen.

Dus wat heb ik dinsdag gedaan?

Een mailke naar de mensen van het gemeentebestuur geschreven: Dit is mijn mail:

Beste,

Gisteren is me opgevallen dat er geknoeid wordt met de mountainbikeroute van Kluisbergen!

Wanneer je de technische singletrack afdaalt die verbonden staat met de Vierschaar en de Liefdesbron, zijn er op verscheidene plaatsen blokkades geplaatst die de mountainbiker verhinderd om door te rijden.

Persoonlijk vind ik dit wel schandalig, aangezien Kluisbergen een rijkelijk verleden heeft van de mountainbikesport, zoals de wedstrijden en tal van Toertochten die in en langs het Kluisbos komen.

Deze sport is vanzelfsprekend niet zo groot als dat van bv wielrennen en voetbal, doch zijn er veel mensen die deze prachtige sport beoefenen.

Deze blokkades MOETEN verwijdert worden, deze staan daar onterecht aangezien dit op een bewegwijzerd parcours staat!

Wij, mountainbikers hebben eerbied voor de natuur, belemmer ons niet in het uitoefenen van onze sport, passie en voor velen onder ons een groot stuk van ons leven, wij vernielen geen paadjes, quads en moto's doen dit!

Willen jullie sporten belemmeren? Hou dan een oogje in het zeil voor die gemotoriseerde piraten die de mooiste paadjes in onze prachtige omgeving beschadigen...

Mvg,

Andy Balcaen


Kort daarop kreeg ik antwoord:

Beste,

Uw melding werd goed ontvangen. Deze zal behandeld worden op een eerstvolgend Schepencollege.

Met vriendelijke groeten,


Vrijdag kreeg ik dan opnieuw bericht van het gemeentebestuur waarin staat:

Geachte,

Naar aanleiding van uw emailbericht van 22.04.2008 i.v.m. de mountainbikeroute van Kluisbergen laat het College van burgemeester en schepenen u hierbij weten dat de blokkades waarover sprake in uw bericht verwijderd werden.

Met vriendelijke groeten,



Dus een dezer dagen worden deze blokkades verwijdert, en aangezien ik dagelijks daar passeer, zal ik er persoonlijk een oogje in het zeil houden dat zo'n situaties zelden zullen voorkomen.
Gebruikersavatar
Bozo
Mountainbiker
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 22 sep 2006 10:55
Rijdt met: Cannondale Slate, YT Jeffsy te koop..

Bericht door Bozo »

super! merci voor de ondernomen actie want de route van de kluis is toch wel de moeite!!
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

Over welk soort blokkades ging het?
Gebruikersavatar
.::Andy::.
Mountainbiker
Berichten: 819
Lid geworden op: vr 21 jul 2006 20:23
Rijdt met: Custom Cube Reaction 2007
Contacteer:

Bericht door .::Andy::. »

3 soorten de eerste was er met palen die in dwarsligging getimmerd lagen met daarvoor nog staaldraad rond gevlochten en dan ook nog een paar dam-achtige constructies.
Plaats reactie