MTB route (marathon) Frans Claes

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
flipp
Moderator
Berichten: 627
Lid geworden op: zo 27 apr 2008 21:19
Rijdt met: Kona Kahuna

MTB route (marathon) Frans Claes

Bericht door flipp »

Vaste en bepijlde routen van 136km en bijna 2000hm :drunk: blijkbaar is zopas geopend....

https://sporza.be/nl/2021/09/06/frans-c ... 936118886/

Iemand al die deze gereden heeft en is het de moeite ?
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: MTB route (marathon) Frank Claes

Bericht door madskatingcow »

Frank Claes? :wink:
Gebruikersavatar
flipp
Moderator
Berichten: 627
Lid geworden op: zo 27 apr 2008 21:19
Rijdt met: Kona Kahuna

Re: MTB route (marathon) Frank Claes

Bericht door flipp »

Sorry :-)

Frans Claes..... Maar die kende ik ook niet :-k
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: MTB route (marathon) Frans Claes

Bericht door madskatingcow »

Waarschijnlijk gaan we morgen deze route rijden, altijd welkom. Anders breng ik verslag uit na de rit.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: MTB route (marathon) Frans Claes

Bericht door Mister No Chaïn »

De route passeert op 1 km van mijn deur. Ik dacht om maandag eens een deel van de route te rijden, van Bertem tot Nethen zowat.
Wat me vooral opviel als ik de route bekeek is dat er een mini lusje is waar je de Moskesstraat naar beneden rijdt. Zo vlak voor het WK toch maar uitkijken want het kan er druk zijn :P. Best gek dat ze die lus er in gestoken hebben want je moet dezelfde weg heen en terug.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: MTB route (marathon) Frans Claes

Bericht door madskatingcow »

Gisteren de route gereden, uitgezonderd de laatste 6km toen we getrakteerd werden op een hevige stortbui. Recht naar de wagen,we hadden het wel gezien na 130km / 1757hm.

Gemiste kans, eerder een parcours voor de wielertoerist die het ook is off-road wil proberen. De doelgroep van de 'echte' mountainbiker - wie rijdt anders 136km - blijft op zijn honger zitten.
Veel leuker vind ik de 'ronde van Leuven mtb', of Jan Doise kort (de lange valt tegen, op veel plekken worden daar snelle singletracks tegen de richting in omhoog gereden).
  • Verrast door het hoge gehalte beton, gevolgd door de vele gravelpaden.
  • 1 singeltrack de naam waard, bergaf in het Kluisbos.
  • Alle leuke singletracks werden simpelweg voobij gereden, hoofdzakelijk brede bospaden. Zelfs de vaste Bloso stukjes met iets of wat singletrack werden overal gepasseerd.
  • 3 steile hellingen : na 65km in Rodenbos en na 110km Verbrandenbos in Kessel-Lo, langs Walter Michiels (Pico Coppens) :wink: en de Zoenk. Alles opgereden, zonder problemen.
  • Zonder gpx track niet te rijden, veel pijlen ontbreken nog.
  • Herhalingsgevaar : 1/10.
Gebruikersavatar
Joverowa
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 09:23
Rijdt met: een Canyon!!!

Re: MTB route (marathon) Frans Claes

Bericht door Joverowa »

Amaai, dat ziet er niet goed uit!!
De lange afstand liet mij ook al twijfelen of het wel voor mij met een MTB te doen zou zijn.
Gek dat ze hem openen en online gooien als er nog plaatjes missen. Alles zou toch moeten af zijn vind ik.

Die ronde van Leuven ken ik niet. De 2 van Jan Doise heb ik op GPX zitten maar ik deed nog geen van de twee.

Als ik jouw reactie lees, dan lijkt het me een gemiste kans...
madskatingcow schreef: zo 12 sep 2021 08:42 Gisteren de route gereden, uitgezonderd de laatste 6km toen we getrakteerd werden op een hevige stortbui. Recht naar de wagen,we hadden het wel gezien na 130km / 1757hm.

Gemiste kans, eerder een parcours voor de wielertoerist die het ook is off-road wil proberen. De doelgroep van de 'echte' mountainbiker - wie rijdt anders 136km - blijft op zijn honger zitten.
Veel leuker vind ik de 'ronde van Leuven mtb', of Jan Doise kort (de lange valt tegen, op veel plekken worden daar snelle singletracks tegen de richting in omhoog gereden).
  • Verrast door het hoge gehalte beton, gevolgd door de vele gravelpaden.
  • 1 singeltrack de naam waard, bergaf in het Kluisbos.
  • Alle leuke singletracks werden simpelweg voobij gereden, hoofdzakelijk brede bospaden. Zelfs de vaste Bloso stukjes met iets of wat singletrack werden overal gepasseerd.
  • 3 steile hellingen : na 65km in Rodenbos en na 110km Verbrandenbos in Kessel-Lo, langs Walter Michiels (Pico Coppens) :wink: en de Zoenk. Alles opgereden, zonder problemen.
  • Zonder gpx track niet te rijden, veel pijlen ontbreken nog.
  • Herhalingsgevaar : 1/10.
Gebruikersavatar
flipp
Moderator
Berichten: 627
Lid geworden op: zo 27 apr 2008 21:19
Rijdt met: Kona Kahuna

Re: MTB route (marathon) Frans Claes

Bericht door flipp »

Ok, bedankt voor het te posten.

Ik heb al veel mooie toertochten gereden in die streek, dus mijn verwachtingen waren hoog.
Maar dit is dus typisch Belgisch bloso-werk dan ](*,)
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: MTB route (marathon) Frans Claes

Bericht door roger »

Heb ze vorige dinsdag ook gereden zonder gps dus afgaande’ op bepijling. Een echte schande, begon al in Boutersem waar ik de zwarte pijlen aan het volgen was Bloso Tienen of Lubbeek?

In Veltem ergens bepijling naar rechts,kwam uit aan Brusselsestwg,4xheb ik dat stuk gedaan,niets meer gevonden.

Dan maar ri. Everberg gereden en daar was ik terug op parcours aan voetweg 18,maar geen pijlen enkel de groen van plaatselijke tocht.

Vandaar naar Moortsel met terug problemen. Van grote miserie ri St Jor. Weert omdat ik wist dat daar pijlen stonden.

Enfin 12 uur onderweg,gelukkig mooi weer zo had ik toch wat bruine benen toen ik thuis kwam😀

Voor zo een lange afstand stoort het mij niet dat het gehalte mountainbike wat minder was,maar a.u.b.zorg dan dat de bepijling ok is..
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: MTB route (marathon) Frans Claes

Bericht door dirkdierickx »

Het is een XC parcours, voor de beste natuurervaring in vlaanderen is nphk nog altijd het mooist (maar ik moet toegeven dat ik ook nog niet alle bloso routes gereden heb). FC is nu eenmaal een XC mtb'er dus ja, het parcours is dan ook zo.

Voor de mensen die de streek kennen en alle bloso routes daar al (meermaals) gereden hebben, ga je niets nieuws ontdekken. Maar ik vond het wel een fijne rit. Ik stoor me niet al te veel aan stukken asfalt/beton zolang het offroad en de omgeving genietbaar is, en dat vond ik hier wel (ben nu ook wel oorspronkelijk van leuven, dus ik ben misschien wel biased). De analyse van RouteYou vermeld dat het parcours 60% offroad is, trek hieruit je eigen conclusies.

Wie hem wil rijden zal momenteel ZEKER EN VAST ook moeten gebruik maken van gps/gpx, want de pijltjes hangen nog niet overal (dit was ook onmiddellijk gemeld bij de opening van het parcours trouwens). En dan heb je ook al direct het probleem dat de pijltjes die er wel zijn en de gpx niet altijd overeenkomen en hier en daar voor een paar 100m afwijken (je ziet dat natuurlijk wel op gps dat het allemaal weer bij elkaar komt).
Als je enkel de gpx volgt, dan mis je trouwens enkele stukken, zoals een grappig mtb/bmx trackje in het provinciaal domein Kessel-Lo.

Ik kwam op het parcours in Boutersem (vanuit Tienen), voor mij lag het zwaartepunt dus in het begin, start je aan de officiele start dan krijg je dus het zwaarste deel op het einde, hou daar zeker rekening mee in de indeling van je krachten/energie.
Plaats reactie