MTB route in Andenne, verboden wegen?

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dino
Mountainbiker
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 25 jul 2005 21:57

MTB route in Andenne, verboden wegen?

Bericht door Dino »

Hallo iedereen,
Binnenkort zijn we in de omgeving van Andenne en willen daarvan gebruik maken om een toertje te doen. Ik had op https://mtbroutedatabase.be/namen/andenne.htm 2 officiele routes gevonden.
Er staat echter volgende tekst bij:
"Opgelet! Deze GPS-route bevat mogelijk illegale singletrails (sentiers). Gedoogbeleid ivm singletrails in Wallonie is gestopt."

Weet iemand of dit inderdaad het geval is voor deze twee routes?
De routes zijn niet uitgepijld dus moet met een GPS gereden worden. Er zal dan misschien ook niets staan aangegeven waar je wel en niet mag komen.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: MTB route in Andenne, verboden wegen?

Bericht door spaghetti_2 »

Het is zo dat je in theorie inderdaad enkel of brede wegen mag fietsen of op bepijlde singletracks. Op de meeste plaatsen stelt zich geen probleem en is er dus een gedoogbeleid. Op een aantal plekken zijn ze strenger geworden. Bv Regio Malmedy is riskant op sommige plekken. Zelfs op die plekken blijft de kans klein om juist op de slechte moment een boswachter tegen te komen. Op zich houd ik er tijdens mijn eigen ritten niet al te veel rekening mee, gebruik gewoon je gezond verstand. Als je het gevoel hebt dat je ergens beter niet rijdt (privé, omheining, los door natuurgebied ipv een pad, ...) dan doe je het beter niet. In dit seizoen moet je trouwens vooral rekening houden met de jacht, waardoor er hele gebieden kunnen afgesloten zijn.
Gebruikersavatar
Dino
Mountainbiker
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 25 jul 2005 21:57

Re: MTB route in Andenne, verboden wegen?

Bericht door Dino »

spaghetti_2 schreef: di 26 jan 2021 06:58 Het is zo dat je in theorie inderdaad enkel of brede wegen mag fietsen of op bepijlde singletracks. Op de meeste plaatsen stelt zich geen probleem en is er dus een gedoogbeleid. Op een aantal plekken zijn ze strenger geworden. Bv Regio Malmedy is riskant op sommige plekken. Zelfs op die plekken blijft de kans klein om juist op de slechte moment een boswachter tegen te komen. Op zich houd ik er tijdens mijn eigen ritten niet al te veel rekening mee, gebruik gewoon je gezond verstand. Als je het gevoel hebt dat je ergens beter niet rijdt (privé, omheining, los door natuurgebied ipv een pad, ...) dan doe je het beter niet. In dit seizoen moet je trouwens vooral rekening houden met de jacht, waardoor er hele gebieden kunnen afgesloten zijn.
8-[ De jacht is inderdaad nog zoiets... :-k
Maar het is dus wel zo dat nergens staat aangegeven waar je wel en niet mag rijden?
Bestaat er een gepijlde route rond Andenne? Ik kon enkel GPS routes vinden.
Eventueel rijden we eerst een stukje met de auto.
Bedankt!
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: MTB route in Andenne, verboden wegen?

Bericht door spaghetti_2 »

Nee, in Malmedy staan er soms wel expliciet bordjes dat je er niet mag fietsen, op de meeste andere plekken niet. Niet teveel schrik hebben, het zijn de uitzonderlijke verhalen die je op internet vindt natuurlijk. Ik heb trouwens nooit problemen met wandelaars.. een vriendelijke goedendag doet wonderen.

Alle bewegwijzerde routes vind je hier: https://www.mtbroutes.be/
Gebruikersavatar
Dino
Mountainbiker
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 25 jul 2005 21:57

Re: MTB route in Andenne, verboden wegen?

Bericht door Dino »

OK, super! Bedankt.
Plaats reactie