Mountainbike netwerk Kalmthoutse heide

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
dmoorc
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 23 dec 2020 23:58

Re: Mountainbike netwerk Kalmthoutse heide

Bericht door dmoorc »

De verbindingsroutes zijn aangegeven met gele pijltjes (niet oranje zoals ergens vermeld) maar niet altijd even goed te volgen.
Er is een officiële site waar je de GPX-tracks kan downloaden: https://grensparkkalmthoutseheide.com/mountainbike/
De 4 lussen zijn te volgen zonder GPS, de verbindingslus is moeilijker (ben 2 keer fout gereden en nochtans van de streek :oops: ). Op de verbindslus is er af en toe al wat meer modder nu het geregend heeft.
In het weekend (zeker zondag, want MTB'ers mogen alleen zondag het huis verlaten :wink: ) is het zeer druk op de lussen. Op weekdagen kan je al eens verkennen zonder anderen te hinderen.
Gebruikersavatar
henkdetank
Mountainbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: za 21 apr 2007 16:37
Rijdt met: Megamo Track xx1 gold ed.

Re: Mountainbike netwerk Kalmthoutse heide

Bericht door henkdetank »

ik zou er even wegblijven , de lusjes gaan wel maar voor de rest een grote slikbende
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Mountainbike netwerk Kalmthoutse heide

Bericht door TaurineR »

Ik denk dat het nu tijd is voor baanritjes, tussen de buien door
Gebruikersavatar
Petter
Mountainbiker
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 27 jan 2016 20:36
Rijdt met: Trek Farley 5/Canyon Spectral 29 CF7 ASX

Re: Mountainbike netwerk Kalmthoutse heide

Bericht door Petter »

Morgen, woensdag 30 december, zal er in de ochtend gewerkt worden op de Groene en Paarse route. De werkzaamheden worden gedaan op het laatste stuk van Groen/Paars, het stuk met de klimmen en afdalingen. Hier gaan we de bochten terug leggen zoals ze bedoeld waren, remkuilen zullen aangevuld worden en hier en daar zal de afwatering verbeterd worden.
Ook zullen we op het eerste stukje van de Paarse lus, waar men van Groen naar Paars kan wisselen een aantal bochten aanpakken.
Om veilig te kunnen werken zullen we deze delen tijdelijk afsluiten en een tijdelijke omleiding aangeven.

Daarnaast de vraag om de tracks even rust te gunnen zodat ze kunnen drogen. Grote delen liggen er op dit moment nog erg slecht bij, wat helaas al resulteert in een aantal olifantenpaadjes. Deze zullen door de vrijwilligers zoveel mogelijk dicht worden gelegd, om te voorkomen dat we van een singletrack naar een meerbaansweg gaan. Wil je dan toch de routes rijden, blijf op de route en trotseer de plassen...
Ik heb inmiddels van de profs begrepen dat het water uit de plassen je fiets iets schoonspoelt zodat je niet telkens hoeft te wisselen van fiets.
BarryVanWezel
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 28 okt 2020 15:44

Re: Mountainbike netwerk Kalmthoutse heide

Bericht door BarryVanWezel »

Een idee kan ook zijn zoals vooral in Dorst om gaten te boren zodat het water sneller weg kan, dit zal de staat van de routes op termijn - mijn inziens - verbeteren.
Gebruikersavatar
Petter
Mountainbiker
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 27 jan 2016 20:36
Rijdt met: Trek Farley 5/Canyon Spectral 29 CF7 ASX

Re: Mountainbike netwerk Kalmthoutse heide

Bericht door Petter »

BarryVanWezel schreef: do 31 dec 2020 16:12 Een idee kan ook zijn zoals vooral in Dorst om gaten te boren zodat het water sneller weg kan, dit zal de staat van de routes op termijn - mijn inziens - verbeteren.
Helaas mogen we dit niet doen van de grondeigenaren...
BarryVanWezel
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 28 okt 2020 15:44

Re: Mountainbike netwerk Kalmthoutse heide

Bericht door BarryVanWezel »

Dat is jammer. Ik zag nu bijvoorbeeld in Ravels een andere oplossing waarbij men kleine 'waterbekkens' worden gemaakt waar het water naartoe kan vloeien zodat de route zelf kurkdroog blijft.
Gebruikersavatar
Petter
Mountainbiker
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 27 jan 2016 20:36
Rijdt met: Trek Farley 5/Canyon Spectral 29 CF7 ASX

Re: Mountainbike netwerk Kalmthoutse heide

Bericht door Petter »

Vandaag hebben we op de Blauwe route een nieuw stukje singletrack geopend. Dit stukje vervangt een gedeelte van de route waarbij we over het terrein van een privé-eigenaar reden. Op vraag van deze eigenaar is de route omgelegd en het bestaande pad afgesloten.

In de onderstaande afbeelding staat het aangepaste stukje in de cirkel. Voor degene die bekend zijn, je fietst richting de Schapendreef.

Afbeelding

Op de route hebben we de aanpassing uiteraard ook kenbaar gemaakt, zowel voor de afslag maar ook nog bij de afslag zelf een keertje...

Afbeelding

Het stukje is geheel handbuild, vandaar dat het een echte singletrack is, Halverwege kun je nog een keuze maken welke alles te maken heeft met de naam van dit nieuwe stukje singletrack:

Afbeelding

Daarnaast hebben we op de Blauwe route ook nog een extra jumpje gemaakt, waarbij we zagen dat fietsers een klein stukje terug rijden over de Schaapendreef om hem nogmaals te springen, dus ook dit stukje track heeft hierdoor een toepasselijke naam gekregen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Feysie
Mountainbiker
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 21 sep 2005 21:51
Rijdt met: rockhopper 98, stumpjumper 09, epic ht 17

Re: Mountainbike netwerk Kalmthoutse heide

Bericht door Feysie »

=D> =D> =D> =D>
clubje
Mountainbiker
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 11 jul 2008 13:16
Rijdt met: cube

Re: Mountainbike netwerk Kalmthoutse heide

Bericht door clubje »

Leuk te zien dat er initiatieven worden genomen om nieuwe tracks aan te leggen. Naar Nederlands voorbeeld dus. Heb wel de indruk dat West-en Oost-Vlaanderen achterblijven op dat vlak.

Wat ik me afvraag: "wie" is het die deze tracks ontwerpt/aanlegt/enz...? Vanwaar komt plots dat initiatief? Ik vraag het, omdat ik ook zoiets zou willen in de streek waar ik woon. Want hier is het huilen met de pet op terwijl er wel mogelijkheden zijn!!!!
Plaats reactie