Stoneman Arduenna

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
GilVV
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 11 jun 2018 14:54

Stoneman Arduenna

Bericht door GilVV »

Vanaf 2020 is er ook een Stoneman-route in België: Stoneman Arduenna!
Vanwege covid-19 is de opening uitgesteld naar 4 juli 2020. Het seizoen zal afsluiten op 15 september.

Het gaat om een route van 176 km en tussen 3.250-3.400 hoogtemeters door de Oostkantons. Vervolgens kan je de route rijden waarbij je een (vooraf geregistreerd) stempelarmbandje op 8 verschillende controleposten moet afstempelen. Je kan de volledige route in 1 (goud), 2 (zilver) of 3 (brons) dagen afleggen.

Meer info over de route, starterspakketten, accomodatie kan je hier terugvinden:
- https://www.ostbelgien.eu/nl/fiets/stoneman-arduenna
- https://www.facebook.com/StonemanArduenna/

Dit is een mooie zaak voor meerdaagse tochten in eigen land. Zijn er andere mensen die andere Stoneman-routes hebben gedaan? Is het noodzakelijk om een starterspakket te kopen, of is het ook mogelijk om deze vrij te rijden?
Is deze afgepijld, of op basis van gpx?
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 268
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Stoneman Arduenna

Bericht door dirkdierickx »

GilVV schreef:Vanaf 2020 is er ook een Stoneman-route in België: Stoneman Arduenna!

Is deze afgepijld, of op basis van gpx?
wow, heel cool.

volgens de site waarvan je zelf de link hebt gepost;

Bewegwijzerd MTB-circuit
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Stoneman Arduenna

Bericht door TaurineR »

Ik heb een 3 tal jaar geleden de stoneman dolomiti gereden. (deze route bestaat reeds enkele jaren).
Vertrouw niet op de pijltjes, ze staan er wel maar je ziet ze niet altijd.
Ik heb deze toen op gps gereden, en dat was echt wel nodig.
(ik heb deze gewoon op eigen houtje gevolgd, met eigen startplaats etc, dus zonder inschrijving.)

Maar ik moet wel zeggen: Het was een heel prachtige tocht, en had eigenlijk gepland om deze tijdens het verlof nog eens over te doen.

Ook de stoneman ardenua wil ik wel doen, ook met inschrijving, maar zou deze toch enkel maar starten als er een gpx file beschikbaar is. Ik ga er wel vanuit dat deze nieuwe tocht goed aangeduid is.
Gebruikersavatar
endorfin
Mountainbiker
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 24 jan 2005 18:57
Rijdt met: Adventurebybike.be
Contacteer:

Re: Stoneman Arduenna

Bericht door endorfin »

Actueel nog geen bordjes
b.winkel
Mountainbiker
Berichten: 26
Lid geworden op: di 27 mar 2018 19:24

Re: Stoneman Arduenna

Bericht door b.winkel »

Ik heb 2 jaar geleden de Duitse versie gereden. in 3 dgn. Was in Etsgebergte. Mooie ervaring. Ik wil de Ardenne uitvoering in Augustus rijden in 2 dgn. Ik koop wel een startbewijs. is maar iets van 60 euro met een steen als herinnering meen ik. In Duitsland had ik ook een GPX track , ook daar stonden de bordjes niet altijd even duidelijk.
Gebruikersavatar
SteveHillen
Mountainbiker
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 19 mei 2004 12:48
Rijdt met: Kona Hei Hei

Re: Stoneman Arduenna

Bericht door SteveHillen »

Wij gaan deze begin augustus in 2 dagen rijden.
Als je u inschrijft (startpakket aankoopt) dan krijg je een paar dagen voor de start een GPX track doorgestuurd.
Daarnaast kan je dan ook kiezen of je een steen er bij koopt of niet. Deze is dan de kleur van uw pakket (goud/zilver of brons)
Ik zou ook uitgaan van de GPX track te volgen ipv de bordjes die af en toe verdwijnen of dergelijke.
Ook kan je dan inschatten waar het zwaartepunt ligt.
Zoals ik het begrepen heb is het Ourdal het pittigste.
b.winkel
Mountainbiker
Berichten: 26
Lid geworden op: di 27 mar 2018 19:24

Re: Stoneman Arduenna

Bericht door b.winkel »

van af morgen gaat deze open. Ben benieuwd naar de eerste ervaringen. Of er genoeg bordjes staan, Hoe uitdagend de route is enz.
Litevilleke
Mountainbiker
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 19 okt 2009 21:17
Rijdt met: BMC/Orbea/Pilot/ARC8

Re: Stoneman Arduenna

Bericht door Litevilleke »

Wij gaan hem met een vijftal doen begin Augustus. Gespreid over 2 dagen lijkt me ideaal om er ook van te genieten onderweg. De volledige tocht op 1 dag is alleen voor die-hards. =D>
Gebruikersavatar
SteveHillen
Mountainbiker
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 19 mei 2004 12:48
Rijdt met: Kona Hei Hei

Re: Stoneman Arduenna

Bericht door SteveHillen »

Wij vertrekken in sankt vith en eindigen dag1 in schonberg. Dan heb je ong 105km en op dag 2 ong 75.
Qua zwaarte zou het dan redelijk 50/50 moeten verdeeld zijn
b.winkel
Mountainbiker
Berichten: 26
Lid geworden op: di 27 mar 2018 19:24

Re: Stoneman Arduenna

Bericht door b.winkel »

zo te zien is de stoneman Arduenna erg populair bij de Duitsers. Zie dat die hem afgelopen weekend veel hebben gedaan. De uitvoering in 2 dagen is het populairst. Op de strava ritten af te gaan is de route ongeveer 180km lang met 3800HM of misschien wel 4000HM.
Plaats reactie