Routes rond Hasselt

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Plaats reactie
basgas
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 14 okt 2013 21:49
Rijdt met: Cube LTD

Routes rond Hasselt

Bericht door basgas »

Hoi allen,

Ik ben nog vrij nieuw in Hasselt maar wil wel wat nieuwe routes leren kennen rond Hasselt die wel een zekere uitdaging bieden of een fun gehalte. Kan iemand me wegwijs maken rond Hasselt of GPS routes bezorgen? Mag wel rond 10 a 15 km fietsen zijn tot de route.
-Simon-
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: do 29 okt 2015 22:12
Rijdt met: Evil - The Following MB

Re: Routes rond Hasselt

Bericht door -Simon- »

In Hasselt zelf ga je weinig spannends vinden, maar in Genk ga je uitdagingen van elk nivo vinden.
En van daaruit kan je nog richting Zonhoven, Zolder, Houthalen, As,...
joske47
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: do 26 dec 2013 18:28

Re: Routes rond Hasselt

Bericht door joske47 »

Inderdaad gewoon het kanaal oversteken en via het fietspad achter de Kids, waar weg door het water ligt, richting Zonhoven. Zo kan je over de teut allerlei mooie ritjes maken richting inderdaad oa Genk. De terril oprijden vond ik bijvoorbeeld altijd heel leuk.
giant1982
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: za 30 dec 2017 10:20

Re: Routes rond Hasselt

Bericht door giant1982 »

Vandaag op en rond de terril van Winterslag zalig 4 uur gebiked.
Van de teut kan je via mooie paadjes naar de terril rijden. Zijn wel geen "beginner" paadjes om het zacht uit te drukken
Gebruikersavatar
_Pe_
Mountainbiker
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 10 mar 2013 19:28

Re: Routes rond Hasselt

Bericht door _Pe_ »

Het mooie aan in Hasselt wonen is dat je elk soort tocht kan rijden die je maar wil. Elk soort ondergrond ligt direct in de nabijheid.

Je kan inderdaad naar het noorden. Richting de Teut in Zonhoven. Van daar uit kan je dan Oostwaarts richting Genk en Zutendaal. Die kant is prachtig als je van zandrond houdt.
Je kan ook meer richting Noordwesten rijden. Daar kom je in de bosgronden van Zolder en Lummen. Persoonlijk vind ik de lussen van Lummen mooier dan die van Zolder, maar dat is kwestie van smaak. Wat je wel vaak hebt op die Bloso routes is dat ze de mooiste stukken links laten liggen. Maar je ziet de sporen van fietsers die er voor jou geweest zijn wel heel goed. Het is simpel om even van de route af te wijken om een spectaculair stukje te nemen en daarna gewoon de route verder te volgen. Zo lang er geen bord staat dat het verboden is of dat het privé is zie ik het probleem niet.
Hou je van wat meer hoogtemeters dan ga je richting Diest. Best dat je daarvoor richting Lummen gaat, dan richting Zelem en zo kom je in Diest. Een meer steenachtige ondergrond met wat meer hoogtemeters. Je gaat dan daar wel wat minder singletracks vinden.
En als laatste kan je naar het Zuiden. Richting Alken, Wellen en Borgloon. Persoonlijk vind ik dat de minst mooie kant maar het is wel een streek waar je serieus hoge gemiddeldes kan halen. Als training is dat de perfecte omgeving. Volle snelheid tussen de boomgaarden door. Op dit moment van het seizoen is het daar prachtig. En dit jaar geen last van bloesemtoeristen :P
Dan is er nog 1 ding dat misschien de moeite is, maar dat is wel al een heel stukje fietsen. De mijnterril van Beringen. Veel spectaculairder dan dat zal je niet snel vinden.

Je ziet het, voor elk wat wils. Natuurlijk moet je geen extremen verwachten zoals de hoogtemeters van de Ardennen of de eindeloze singletracks die je in de Antwerpse Kempen vindt, maar er is genoeg te beleven rond Hasselt om je een paar maanden stil te houden.
Plaats reactie