Meerdaalwoud

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Prospeer
Mountainbiker
Berichten: 430
Lid geworden op: do 07 jun 2012 23:04

Meerdaalwoud

Bericht door Prospeer »

Een mountainbike route in het Meerdaalwoud ten zuiden van Leuven. Door cycling.be aangekondigd als "de uitdagendste MTB-route van Vlaanderen" ... dit moest ik toch even uittesten.

Met 500 hoogtemeter op zo'n 31 kilometer kan je stellen dat het beslist geen vlakke route is. Met een paar zeer stevige klimmetjes op het parcours is het een kwestie van te doseren bergop en te genieten van de mooie snelle afdalingen. Technisch niet super moeilijk, maar dit parcours hoort toch bij het betere mountainbikewerk dat je in Vlaanderen kan vinden. Ik reed de tocht in de zomer, maar de ondergrond doet vermoeden dat dit ook goed te doen is in minder droge omstandigheden. Je rijdt constant in het bos, dus hoog off-road percentage. Deze MTB route is zeker een aanrader, leuk en uitdagend genoeg - maar ik vermoed dat je in Beringen en De Schorre (Boom) een parcours van een ander kaliber voor de tanden krijgt geschoven. De meest uitdagende route is het dus niet. Maar wat wel een pluspunt is: de mogelijkheid om deze route uit te breiden en combineren met andere paden lijken eindeloos.

En er zijn ook beelden van de tocht! Natuurlijk waren er veel meer afdalingen dan te zien op deze video, maar softwarematig kon ik de beelden niet vloeiend krijgen, vandaar een beperkte selectie.

Beelden Youtube: " onclick="window.open(this.href);return false;
De GPX file van de route: https://www.routeyou.com/nl-be/route/vi ... b-meerdaal" onclick="window.open(this.href);return false;
De link naar het artikel op cycling.be:
http://www.sport.be/cycling/nl/nieuws/a ... _ID=789823" onclick="window.open(this.href);return false;
Fritzz
Mountainbiker
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 18 aug 2014 17:53
Rijdt met: Radon Team 8.0

Re: Meerdaalwoud

Bericht door Fritzz »

Wij zijn deze route gaan rijden en maakten er deze samenvatting van.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Meerdaalwoud

Bericht door Free_ltd »

Ik rij er met de regelmaat, maar denk niet dat ik al expliciet die route gedaan heb. Meestal is het met TT's dat ik er door kom.

Dus zeker eens gaan doen dan.
Bossi13
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: di 18 sep 2018 10:41

Re: Meerdaalwoud

Bericht door Bossi13 »

Die "uitdagendste" route die prospeer toont zou beter bij de mooiste komen. Uitdagend stukken zitten er wel in maar ze is vooral leuk om te rijden.
Ik deed ze 2j geleden ook eens. Toen geen kat gezien in dat bos.
31km helemaal alleen, zalig.
Een aanrader, en als je met 31km ni toekomt rijd je hem 2 keer he.

Groetjes,

Bossi
Plaats reactie