Haasdonkse bossen

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Helmut B
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 06 jan 2010 13:59
Rijdt met: Cannondale F400 mudbike (2002), Kona Honzo AL/DL (2016)

Haasdonkse bossen

Bericht door Helmut B »

De Haasdonkse bossen... Welke Wase biker kent ze niet? Een echte vaste (Bloso) route is er niet. Maar als je er een tijdje rondrijdt, vind je de paadjes wel. De meeste toertochten in de buurt maken er ook gretig gebruik van.

Ik vind het in het Waasland de leukste plek om wat rondjes te gaan rijden. Daarom vond ik dat het tijd werd dat deze trails een eigen topic kregen. :)

In de zomerperiode worden de paadjes jammerlijk verwaarloosd. En, onbegrijpelijk, hierdoor wordt er volgens mij weinig gebiket. Je komt er slechts zelden andere bikers tegen.

Misschien kunnen we deze topic gebruiken om eens af te spreken om samen wat snoeiwerk te verrichten. Ik ben er eigenhandig al een beetje bezig geweest met klein materiaal (snoeischaar en handzaagje), maar echt snelle vooruitgang kan je zo niet boeken...

Als er eens iemand wil afspreken om samen wat trailwork te verrichten, laat je horen!
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Haasdonkse bossen

Bericht door Dickie »

Ondanks de goede zomer ben ik er maar één keertje geweest om te biken. 't zijn de doorns van die braamstruiken die het hem doen. Bij mijn vorige passage in 2017 liep het bloed van mijn armen en benen.

De trails wat proper maken zal wel kunnen imo, maar ik zou het discreet houden.
Omgevallen bomen die je met mankracht of een hefboom wat kan versleuren zal wel ok zijn, maar de kettingzaag zou ik achterwege laten.
Daar schijnt de betreffende eigenaar nogal gepikeerd op te hebben gereageerd bij een vorige 'ingreep'.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Haasdonkse bossen

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Ik zou ook nog wel eens willen doen, maar het probleem is tijd :(
Zal nog wel tot eind september duren eer dat eens zal lukken.
Helmut B
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 06 jan 2010 13:59
Rijdt met: Cannondale F400 mudbike (2002), Kona Honzo AL/DL (2016)

Re: Haasdonkse bossen

Bericht door Helmut B »

Update: Het oude paadje tussen Tassijnstraat en Vossenkotstraat, dicht bij de Pussycat, ongetwijfeld bekend bij de locals, is in ere hersteld. Loopt lekker nu.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Haasdonkse bossen

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Helmut B schreef:Update: Het oude paadje tussen Tassijnstraat en Vossenkotstraat, dicht bij de Pussycat, ongetwijfeld bekend bij de locals, is in ere hersteld. Loopt lekker nu.
De Pussycat loopt lekker nu? :lol: :lol:
Helmut B
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 06 jan 2010 13:59
Rijdt met: Cannondale F400 mudbike (2002), Kona Honzo AL/DL (2016)

Re: Haasdonkse bossen

Bericht door Helmut B »

Heb net vernomen dat dit bos werd aangekocht door Provincie Oost-Vlaanderen... Ik vrees heel erg voor hetzelfde verhaal als in het Kloosterbos in Moerbeke waarbij de trails verboden toegang worden voor bikers.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Haasdonkse bossen

Bericht door Dickie »

Helmut B schreef:Heb net vernomen dat dit bos werd aangekocht door Provincie Oost-Vlaanderen... Ik vrees heel erg voor hetzelfde verhaal als in het Kloosterbos in Moerbeke waarbij de trails verboden toegang worden voor bikers.
Hopelijk wordt het niet zoals het nabijgelegen recreatiedomein 'De Ster'. Dat is beveiligd zoals een militair domein, hekkens, pinnekesdraad én bewaking. Een guerillaride is daar onmogelijk. In het Kloosterbos en het Heidebos (Natuurpunt) kan je ook bandensporen spotten, soms lastig om de bike over die 'sluizen' te tillen. :wink:
Helmut B
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 06 jan 2010 13:59
Rijdt met: Cannondale F400 mudbike (2002), Kona Honzo AL/DL (2016)

Re: Haasdonkse bossen

Bericht door Helmut B »

Effe melden dat de singletracks er perfect bij liggen tegenwoordig. Her en der zijn er zelfs enkele nieuwe stukjes bijgekomen. =D>

Wat mij betreft zijn dit nog steeds de leukste singletracks van het Waasland.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Haasdonkse bossen

Bericht door TaurineR »

Het ligt er inderdaad goed bij, toch vind ik dat er weinig structuur in de paden ligt.
Ik bedoel dat het niet eenvoudig is om er een rondje te rijden, en meteen van het volledige gebied gebruikt te maken.
Het is zo'n beetje van 'doe maar aan'...
Helmut B
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 06 jan 2010 13:59
Rijdt met: Cannondale F400 mudbike (2002), Kona Honzo AL/DL (2016)

Re: Haasdonkse bossen

Bericht door Helmut B »

Momenteel zijn er grote werkzaamheden bezig in het bos. Ze zijn er bezig met een zware machine... En overal hangen er bordjes "verboden toegang" en zijn de paden versperd. :( Ik vermoed dat ze de zieke en dode sparren aan 't verwijderen zijn. Hopelijk laten ze het bos nadien een beetje proper achter en kunnen we er snel weer rondcrossen. :-?
Plaats reactie