Utrechtse Heuvelrug Trail netwerk

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BicyKet
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 22 jun 2018 23:16
Rijdt met: Production Privee
Contacteer:

Utrechtse Heuvelrug Trail netwerk

Bericht door BicyKet »

Stond al bij MTB Algemeen, maar ik post hem hier ook nog eens.
Deze routes en trails zijn serieus de moeite. Goed aangeduide en mooi onderhouden singletracks in een prachtige omgeving. Ondergrond kan ook goed tegen regen.

Ik heb vorige week de groene en de paarse route gereden. Amerongen en Hoge Ginkel-Leersum.
Super! Heel flowy en bijna één lange singletrack.

Hier kom ik zeker terug, volgende keer rijd ik Rhenen, naar t schijnt de meest technische van deze routes.

https://www.mtbroutes.nl/route/601/Amerongen
https://www.trailforks.com/region/utrec ... rug-20740/

Filmpke gemaakt:

https://youtu.be/IWPZaWT52ZY
Afbeelding
Laatst gewijzigd door BicyKet op ma 25 jun 2018 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Utrechtse Heuvelrug Trail netwerk

Bericht door Muntanya »

Hoe gaat dat in zijn werk voor de betaling met deze trails? Ik heb al gehoord dat je een vignet moet hebben om hier te rijden (vind ik maar logisch als dit goed onderhouden wordt), maar raak je daar makkelijk aan? Loketje of automaat of zo?
Gebruikersavatar
Adriano84
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 18 nov 2011 12:52
Rijdt met: PP OKA 27, Transition Patrol '17

Re: Utrechtse Heuvelrug Trail netwerk

Bericht door Adriano84 »

Je moet inderdaad een vignetje kopen van 7,5 €. Dit vignet is dan geldig voor de hele regio Utrechtse Heuvelrug.
In de buurt zijn heel wat verkooppunten:

https://recreatiemiddennederland.nl/wp- ... n-2018.pdf
https://mtb-utrechtseheuvelrug.nl/vergunning/

Zeker de moeite waard!
jasperdavid
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: di 12 nov 2019 15:35
Rijdt met: Scott scale 920

Re: Utrechtse Heuvelrug Trail netwerk

Bericht door jasperdavid »

Vorige week donderdag & vrijdag een overnachting naar veenendaal geboekt om eerste maal UHR te rijden (met mn vader).
Is echt eens de moeite om te doen zeker vanuit belgie (3h rijden voor ons) met een overnachting (hotel dicht bij parcours in amerongen).

Lange singletracks, hoogtemeters, afdalingen, kombochten, technische klimmetjes, jumps,... het ligt er allemaal.

Ik kom zelf van de kust in belgie en daar hebben we best wel ok singletracks maar niets vergeleken met UHR.
Eerste dag Amerongen, hoge ginkel , 2x Rhenen en kwintelooijen gedaan, tweede dag amerongen - Rhenen en smiddags leersum (solo want mijn pa z'n pijp was uit :) ).
Op het eind van leersum was ik toch blij dat er een omleiding was :) Vooral vrijdag was het extreem warm maar dat kon de pret niet drukken.

Amerongen en Rhenen waren toch mijn favorieten, leersum vond ik ook een toppertje (ben wat zand gewend van bij ons).
Aan kwintelooijen hebben we ons serieus mispakt (na 2 biertjes en wat bitterballen eraan begonnen, denkend dat het maar 2,2 km is = zal wel meevallen)... toch een deel te voet moeten doen...

Maar amerongen is toch echt gewoon lekker doorrijden met veel afwisseling en dan harry slinger en op het eind nog zo'n kombochtenreeks... prachtig.
Rhenen vond ik ook een toppertje, ook het geluk gehad om een grote ree vlak voor me te zien weglopen over het MTB parcours... toch iets speciaals.


De remkuilen zijn inderdaad een speciaal gegeven maar ik kon het wel apprecieren - was wel wat stuiteren op mijn hardtail. Onderweg toch wat drinkbussen tegengekomen :)
Is denk ik de eerste keer dat ik fully's zie rijden en niet in mezelf denk "dit heb je hier toch niet nodig".


1 puntje ter verbetering de beschikbaarheid van MTB vignetten.
Ik logeerde in het boshotel in overberg, voor afreis had ik al gevraagd of ik daar MTB vignet kon kopen (geen probleem). Bij aankomst bleken die allemaal uitverkocht en de receptie was niet echt behulpzaam om me in de richting te wijzen van een verkooppunt.

Tijdens het MTB"n ook niets gezien (en dan heb je ook geen zin om rond te rijden en te zoeken).

Grt
clubje
Mountainbiker
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 11 jul 2008 13:16
Rijdt met: cube

Re: Utrechtse Heuvelrug Trail netwerk

Bericht door clubje »

Ik ben vorig jaar ook naar de Utrechtste Heuvelrug gegaan, omdat ik er al veel over gelezen had. En het zal zeker niet mijn laatste keer zijn.

Ik was/ben ook onder de indruk van hoe alles daar perfect georganiseerd is, typisch op zijn Nederlands. Een vzw oprichten die met het geld van de verkochte vignetten alles onderhoudt en er toproutes van maakt, in samenspraak met alle partijen (overheid, boswachter, gemeentes,...) waarom kan het in België niet?

Ik kan duidelijk zijn: ik heb er de mooiste routes gereden die ik ooit gereden heb in de Benelux. En ik beoefen deze sport al sinds 2004. Prachtig gewoon. De meeste van de routes op de heuvelrug staan ook steevast in de top 10 van "mooiste mountainbikeroutes van Nederland".
Vooral "Amerongen" en "Leersum" zijn gewoon perfecte routes, kan niet beter. Maar ook de andere routes zijn toppers.

Alle info kan je hier terugvinden: https://mtb-utrechtseheuvelrug.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Het vignet kan je op ontelbaar veel plaatsen kopen. Ik betaal graag 7,5 euro, zelfs als het maar voor 1 dag is. Je krijgt er ongelooflijk veel voor terug.
sam2300
Mountainbiker
Berichten: 639
Lid geworden op: ma 15 okt 2012 16:31
Rijdt met: Granville evo

Re: Utrechtse Heuvelrug Trail netwerk

Bericht door sam2300 »

Iemand toevallig al eens enkele routes aan elkaar geknoopt? Zou er graag een marathon tochtje van maken...
roderider
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 18 jul 2016 08:54

Re: Utrechtse Heuvelrug Trail netwerk

Bericht door roderider »

Ze staan ook als trails op trailforks. Daar kan je de routeplanner gebruiken om de nodige stukken aan elkaar te hangen.
Wel letten op de richting. Ik had zo per ongelukt toch wat stukken inde tegenrichting gekozen en heb ter plaatse dan maar gewoon de pijlen gevolgd.
Rhenen, Amerongen en Kwintelooien gedaan. Heel mooie routes. Je zou de krombochten bijna beu worden.
Als ze nu nog de verbindingstukken waar nog teveel baan in voorkomt zouden kunnen wegwerken is dat helemaal top.
jasperdavid
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: di 12 nov 2019 15:35
Rijdt met: Scott scale 920

Re: Utrechtse Heuvelrug Trail netwerk

Bericht door jasperdavid »

Je kan Leersum-Hoge ginkel-Amerongen goed combineren met Rhenen zonder al te veel asfalt te vreten (de verbindingsweg naar Rhenen bestaat ook uit een deel singletrack)
Eventueel nog kwintelooijen er bij doen (hou er rekening mee dat deze wel redelijk pittig is).

Ik heb vorige keer Hoge ginkel + Amerongen + 2x Rhenen + kwintelooijen en terug naar amerongen gecombineerd en kwam rond de 60 km uit.

Je kan ook alle routes op de UHR combineren maar als je naar hoge/lage vuursche moet of naar zeist mag je toch rekenen op heel wat meer verbindingskm via de baan.
Ik wil niet te veel reclame maken voor andere forums maar op mountainbike.nl weet ik dat er een member is in de topic van UHR (denk "Fredje") die verschillende GPX'n deelt om alle routes te combineren.

Denk als je ze allemaal doet dat je bijna 180 km haalt.
sam2300
Mountainbiker
Berichten: 639
Lid geworden op: ma 15 okt 2012 16:31
Rijdt met: Granville evo

Re: Utrechtse Heuvelrug Trail netwerk

Bericht door sam2300 »

Thx!
Plaats reactie