Een West-Vlaming in Limburg

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Plaats reactie
clubje
Mountainbiker
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 11 jul 2008 13:16
Rijdt met: cube

Een West-Vlaming in Limburg

Bericht door clubje »

Ik woon enorm graag in de Westhoek (regio Ieper/Heuvelland) en hoogtemeters en vergezichten zijn er hier in overvloed, maar...o zo weinig bos.
Daarom dat ik minstens 1 x per jaar op weekend ga naar Limburg! Ongelooflijk hoeveel bos er daar is én ook de mountainbiker is welkom. Vind ik chapeau van de beleidsmakers daar!

Mijn vraag: ik logeer in Genk en zou graag 1 mountainbiketocht maken van maximaal 35 km lang (liefst rond de 20-25). Ik heb een half jaar stil gelegen met rugproblemen en het is sowieso een fietsweekend met de familie, dus de MTB-tocht 's avonds mag bescheiden zijn.
Twee jaar geleden heb ik de rode lus van Genk gereden en zwaar onder de indruk. Pure fun!

Ik heb even alle Bloso-routes opgezocht in de buurt, en vroeg me af of er mensen in de streek waren die me kunnen zeggen welke de allerbeste zijn. Ik hou het bij bloso want ik ken er mijn weg dus niet.

Waar hou ik van? Zoveel mogelijk bos en groen, zoveel mogelijk singletrack. Zoveel mogelijk het gevoel dat je alleen bent op de wereld. Open vlaktes/zand zijn minder mijn ding. Welke van onderstaande zijn de allerleukste?

Genk- groene route (15,6 km)
Zonhoven, Houthalen-Helchteren - blauwe lus Holsteenbron (19 km)
Zutendaal – blauwe lus (29 km)
Lanaken – groene lus (25 km)
Maasmechelen – blauwe lus (33 km)
Maasmechelen – rode lus (15 km)
Maaseik – rode lus (24 km)


Dank alvast aan de vriendelijke Limburgers! En als je een goede Italiaan weet, dan mag je het ook altijd zeggen :)
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Een West-Vlaming in Limburg

Bericht door Free_ltd »

Trek eerder richting maaskant. Daar hebt ge de routes van park midden limburg. Is 80km aan routes, maar kunt aparte lussen nemen om aan uw 35km te geraken. Wat ook de moeite is, is Kanne, Neerkanne en Sint-Pietersberg (Maastricht).
HPA
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 31 jul 2016 15:15

Re: Een West-Vlaming in Limburg

Bericht door HPA »

Is op gps rijden een optie? Er liggen heel veel mooie singletracks net naast de rode route van Genk 8)
Kijk eens naar de segmenten op Strava in de buurt van de mijnterril, en een leuke gpx kan ik je wel bezorger.
clubje
Mountainbiker
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 11 jul 2008 13:16
Rijdt met: cube

Re: Een West-Vlaming in Limburg

Bericht door clubje »

Bedankt voor de antwoorden, maar een GPS heb ik niet en ik verkies dus de BLOSO-routes. Dat is nog altijd het gemakkelijkst als je de streek niet kent. Ik wil graag ook niet te ver moeten rijden, dus ik zou het graag houden bij de routes die ik opsomde, maar vroeg me dus af wat de 'rangschikking' is qua fun enzo

thx!
Fonske-72
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 25 jun 2017 20:47

Re: Een West-Vlaming in Limburg

Bericht door Fonske-72 »

Probeer anders is een weekendje Hageland. Bloso routes van Aarschot, Tielt Winge, Holsbeek en Lubbeek zijn wel de moeite.
clubje
Mountainbiker
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 11 jul 2008 13:16
Rijdt met: cube

Re: Een West-Vlaming in Limburg

Bericht door clubje »

Bedankt voor de tip, maar komend weekend ga ik met de familie naar Genk en zoek ik daar dus een route dichtbij...Ik heb de routes zelf al gezocht, ik wil nu gewoon nog weten welke van de lijst de allerleukste zijn.

Volgend weekendje zal naar het Hageland zijn :p
-Simon-
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: do 29 okt 2015 22:12
Rijdt met: Evil - The Following MB

Re: Een West-Vlaming in Limburg

Bericht door -Simon- »

Genk is singletrack heaven, maar bij Bloso hebben ze daar nog nooit van gehoord lijkt het...
Ik zou een oproep doen aan de locals (die zijn er genoeg), het zou me verbazen mocht niemand u uitnodigen mee te rijden.
En anders de blosoroute als basis nemen en de kleine paadjes induiken die je tegenkomt, verloren rijden is moeilijk, oriëntatiepunten genoeg.
jurgen stich
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: do 02 nov 2017 12:27

Re: Een West-Vlaming in Limburg

Bericht door jurgen stich »

Hallo
Ik ben van de regio maar ben zelf nog volop aan het ontdekken .
Ik was zo een van die rijders die alleen in de winter de mtb uithaald en al de andere momenten met de koersfiets rondrijdt.
Maar ik ben hier verandering in aan het brengen.
Maardag reed ik een tour in zutendaal en volgde vooral de gele route en die is best wel fijn je kan die plaatselijk ook combineren met de blauwe dit was mijn favoriete.
Maar vandaag probeerde ik in winterslag een deel van de rode route en heb waarschijnlijk een bordje gemist en deed dan maar een single track wat ik toen vond was geweldig ik kwam uit achter het bedrijfsterrein van de ikea stock daar liggen geweldige singele tracks en volgde op dat industrieterijn de weg naar de mijnterril aldaar ging ik de terril op en vond de daar aangrenzende singeli tracks FENOMENAAL zijn die je waand je bijna in de ardennen of in een van die you tube filmpjes van gekke amerikanen die de zotste trancks af vliegen.
Ikzelf ben nog niet zo een held in dit hevige rijden en gebruikte dan ook veel mijn rem maar als je vertrouwd geraakt met het terrein is het een ware speeltuin.
Ik ga hierover ook eens een topic openen want ik wil de buurt ook wel uitgebreider leren kennen.
Trouwens als je verbodsborden ziet ,die houden weinig in want ik heb mij bij de gemeente geïnformeerd en hun enige commentaar was de mountainbikers rijden daar op eigen risico (doen we dat dan niet altijd ?)
Plaats reactie