Ingepalmde wegen - onterecht als privaat aangemerkte wegen

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Ingepalmde wegen - onterecht als privaat aangemerkte wegen

Bericht door Muntanya »

O.a. door Trailforks ben ik de laatste tijd erg beginnen speuren naar nieuwe wegels en paadjes.

Hierbij valt het me op hoeveel wegels en dergelijke ingenomen zijn door de buurtbewoners. Hierbij weet je dus nooit zeker of het al dan niet terecht is. De VZW Trage Wegen (http://www.tragewegen.be/" onclick="window.open(this.href);return false;) probeert hier af en toe de kat de bel aan te binden, maar feitelijk gebeurt er niet zo veel heb ik de indruk.

Is er ergens een manier om de legale status van een weg te kennen en op deze manier dit af te dwingen aan de gemeente om open te stellen? Op Geopunt.be vind je alleszins een schat aan informatie, maar om nu te zeggen dat je met één magische databank daar alles kan uit distilleren? Ook uit de info van het kadaster kan je niet opmaken hoe het nu precies zit. Heel veel buurtwegen uit 1841 bestaan trouwens gewoonweg niet meer, ik durf de gemeente dan zelfs ook niet vragen die open te stellen.

Ik weet dat velen onder jullie nu denken van: och jongen, fiets er gewoon over, tegen dat die boer uit zijn kot is ben je al weg, maar dat zit me niet lekker. Sommige wegen zijn nu eenmaal echt private wegen en dan wil ik dat gerust respecteren. Bovendien, zoals gezegd, is het de bedoeling om deze wegels ook in de Trailforks database te steken en als er daardoor een stroom MTB'ers gecreëerd wordt die onterecht over uwen hof komen crossen, denk ik dat ik als eigenaar ook een beetje pissed zou zijn...
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Ingepalmde wegen - onterecht als privaat aangemerkte weg

Bericht door i-Mac »

In West-Vlaanderen kan je hiervoor aankloppen bij de provincie. Althans, dat kon je toch doen tot eind 2017. Intussen is de provincie een deel van zijn bevoegdheden kwijt. Of deze daarbij is, durf ik niet te zeggen. In het verleden hebben ze wel diverse paden terug vrijgemaakt, dit tot groot ongenoegen van landbouwers.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Ingepalmde wegen - onterecht als privaat aangemerkte weg

Bericht door KrisMaes76 »

kzou es een mailtje sturen bij de ruimtelijke ordening van je gemeente / stad, die zullen wel weten waar die info terug te vinden is (als ze willen meewerken natuurlijk)
sjamabandi
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 19 sep 2016 21:45

Re: Ingepalmde wegen - onterecht als privaat aangemerkte weg

Bericht door sjamabandi »

De provincie heeft nog steeds zijn territoriale bevoegdheden. Het klopt dat sommige gemeenten nogal laks zijn om trage wegen te beschermen als deze door aanpalende eigenaars onrechtmatig worden afgesloten of ingepalmd. Je kan klacht neerleggen bij de gouverneur als de gemeente niet wil optreden.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Ingepalmde wegen - onterecht als privaat aangemerkte weg

Bericht door Muntanya »

Zoals gezegd hier verschuift het zwaartepunt van deze bevoegdheid naar de gemeenten, de provincie blijft enkel in naam bevoegd. Dat vind ik persoonlijk niet altijd even goed, op kleinere schaal lijkt corruptie sneller mogelijk. Het zal m.i. ook zeer van de politieke kleur van de gemeente afhangen. Een gemeente waar de burgemeester van Groen is zal mij eerder lijken gevolg te geven aan zo'n verzoek dan bv iemand die gelinkt is aan de Boerenbond.

Het is ook niet mijn queeste om omgeploegde wegen weer tot leven te wekken, ik wil bestaande wegen kunnen gebruiken ondanks dat er ten onrechte zo'n onnozel bordje "private weg" staat, zonder het terechte territorium van mensen te schenden.
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1882
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Ingepalmde wegen - onterecht als privaat aangemerkte weg

Bericht door patje2 »

Bij ons (Londerzeel maar ook in Kappelle op den Bos en Meise) zijn ze al een tijdje bezig (denk 5 a 6 jaar) met alle verloren gegane trage wegen terug open te maken en er zelfs bordjes met hun toemalige naam nr te hangen tot grote vreugde van de lokale wandelclubs, MTB clubs enz. Zo is er 14 dagen geleden terug een trage weg opengemaakt in Kappelle op den Bos waar zelfs een nieuwe brug voor moest aangelegd worden. Denk dat er elk jaar ongeveer een 10 tal terug open gaan in deze regio en dat er nog een hele boel dossiers te wachten ligt.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Ingepalmde wegen - onterecht als privaat aangemerkte weg

Bericht door _anonymus_ »

Bij ons in de gemeente heeft er enkele jaren geleden een buurtbewoner daar een rechtzaak voor aangespannen tegen de gemeente, én gewonnen. De gemeente moest die mens een dwangsom betalen per dag dat de aangekaarte trage wegen niet open waren.
Uiteindelijk heeft een andere rechter in beroep die dwangsom wel geschrapt.
Los van het feit dat die buurtbewoner een ongelooflijk vervelend ventje is die iedereen aanklaagt voor zijn plezier, én ik het inderdaad onterecht vind dat de dwangsommen aan hem persoonlijk moesten worden betaald ipv aan één of ander fonds, is de gemeente wel veel trage wegen in ere beginnen herstellen.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Ingepalmde wegen - onterecht als privaat aangemerkte weg

Bericht door Muntanya »

Ik wil ook niet zo gepercipieerd worden als zo'n verzuurd type, dus rechtzaken etc, niets voor mij.

Wat ik mij ook afvraag, soms zie je een oude buurtweg die in de atlas doorloopt, maar in de praktijk eindigt op de rand van een veld. In de praktijk weet je dan dat dit gewoon omgeploegd is, bvb Voetweg 36 in Diksmuide vlak voor Het Bedelf, waar zelfs nog van die zeshoekige bordjes staan die een wandeling indiceren. Dat vond ik zo gortig dat ik gewoon door die boer zijn gewassen ben gereden. De vraag is, stel dat die boer klacht indient, heeft hij een zaak? Het gaat om een onterechte inpalming, maar de schade is wel reëel (doch heb ik zoveel mogelijk trachten te beperken).
Gebruikersavatar
LuckyIron
Mountainbiker
Berichten: 2054
Lid geworden op: vr 08 nov 2002 12:10
Rijdt met: Orbea OIZ marathon
Contacteer:

Re: Ingepalmde wegen - onterecht als privaat aangemerkte weg

Bericht door LuckyIron »

zijn er ergens officiele kaarten online te bekijken van alle wegen (ook wandelwegen) van vroeger?
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: Ingepalmde wegen - onterecht als privaat aangemerkte weg

Bericht door Muntanya »

LuckyIron schreef:zijn er ergens officiele kaarten online te bekijken van alle wegen (ook wandelwegen) van vroeger?
http://www.geopunt.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Doorklikken naar Historische kaarten en dan Atlas der Buurtwegen (werkt als enige bij mij). Ook alle wegen kan je bekijken door Mobiliteit-Transport over land- Wegen - Wegennet aan te duiden. Hier staat wel niet duidelijk bij of iets privé is of niet...
Plaats reactie