15/10 Opening MTB-route Nationaal Park Hoge Kempen - Limburg

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
xtremebiker
Mountainbiker
Berichten: 80
Lid geworden op: di 20 dec 2005 07:52
Rijdt met: Zannata Z45

Re: 15/10 Opening MTB-route Nationaal Park Hoge Kempen - Lim

Bericht door xtremebiker »

gisteren de blauwe lus in Maasmechelen gereden . Heel mooi op een ding na een reeks klimmen die echt niet te doen zijn met de fiets zelfs de afdaling ervan is erg trickie . Dus eigenlijk geen meerwaarde als fietser . Tegendeel is wel waar . Men moet rekening houden met mensen die hier misschien eenmalig komen en voor verrassingen komen te staan en we zwijgen van mogelijke ongelukkige valpartijen . Ik weet je moet de nodige veiligheidsnormen inbouwen maar men moet ook geen onnodige gevaarlijke hellingen en afdalingen inbouwen . Zeker niet als je ze kunt vervangen door even mooie befietsbare routes .
Het staat nog allemaal in de kinderschoenen en met de nodige groeipijnen denk ik wel dat we vertrokken zijn voor een mooie mountainbike fietsnetwerk =D> =D> =D>
der jan
Mountainbiker
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 02 nov 2007 20:32
Rijdt met: heb gene bike heb ne crossfiets (colnago) en ne koersvelo( Wilier)

Re: 15/10 Opening MTB-route Nationaal Park Hoge Kempen - Lim

Bericht door der jan »

Er zijn er hier die wel degelijk gelijk hebben. Ik (ervaren fietser)hou men hart vast bij sommige afdalingen. Ikzelf ben op verschillende afdalingen al te voet naar onder gegaan. Want er zijn echt onverantwoorde afdalingen bij. Hier gaan vroeg of laat serieuze ongevallen gebeuren. Ok dat er uitdagende afdalingen bij zijn dat mag maar waarom geen alternatief voorzien. Want deze routes zijn voor iedereen toegankelijk maar niet iedereen is even behendig met de fiets. En er zijn ook mensen die denken aan vrouw en kinderen of dat ze s anderdaags moeten werken. Maar tis precies zoals ze hier al aangehaald hebben. Jullie willen een parcours jullie krijgen er een. Op de mooiste stukken komen ze niet. Ook kunnen ze beter de naam veranderen naar "rond het nationaal park".

Maar zoals ze zeggen Parijs en Rome waren ook niet op 1 dag klaar. Het kan altijd beter worden. :-D :-D (o) =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: 15/10 Opening MTB-route Nationaal Park Hoge Kempen - Lim

Bericht door G-m@n. »

mooi alternatief als het daar te gevaarlijk is: de campina route in Dessel :drunk:
zo vlak als ne pannenkoek alleen opletten dat ge niet in het water valt.
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1925
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Re: 15/10 Opening MTB-route Nationaal Park Hoge Kempen - Lim

Bericht door scelter »

xtremebiker schreef:gisteren de blauwe lus in Maasmechelen gereden . Heel mooi op een ding na een reeks klimmen die echt niet te doen zijn met de fiets zelfs de afdaling ervan is erg trickie . Dus eigenlijk geen meerwaarde als fietser . Tegendeel is wel waar . Men moet rekening houden met mensen die hier misschien eenmalig komen en voor verrassingen komen te staan en we zwijgen van mogelijke ongelukkige valpartijen . Ik weet je moet de nodige veiligheidsnormen inbouwen maar men moet ook geen onnodige gevaarlijke hellingen en afdalingen inbouwen . Zeker niet als je ze kunt vervangen door even mooie befietsbare routes .
Het staat nog allemaal in de kinderschoenen en met de nodige groeipijnen denk ik wel dat we vertrokken zijn voor een mooie mountainbike fietsnetwerk =D> =D> =D>
Waar ergens zitten die gevaarlijke afdalingen dan. Ik ben afgelopen woensdag een combinatie van rood, blauw, groen gaan rijden en ben toch niets tegengekomen dat ik echt spannend vond. Vooral blauw was eigenlijk behoorlijk saai. Dus mss zit het stuk wel op het deel waar de andere lussen rond lopen en heb ik dus maw iets interessants gemist :wink:
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: 15/10 Opening MTB-route Nationaal Park Hoge Kempen - Lim

Bericht door Wacky-S »

Wat voor de ene trickie [-o< is is voor een andere booooring :-" en voor nog een andere no way i am going down there... [-(

Maar ik geef je volledig gelijk, er zitten een paar beklimmingen in (recht omhoog, losse zand,...) die totaal geen meerwaarde hebben terwijl je een paar meter verder een mooie single track omhoog hebt lopen. (Of zitten onze vrienden van Natuur en Bos hier ergens voor tussen :wink: )

En helaas, maar zolang er geen voldoende onderhoud is op de routes gaan de afdalingen steeds gevaarlijkers worden door het kapot regenen en rijden ervan.
Gebruikersavatar
xtremebiker
Mountainbiker
Berichten: 80
Lid geworden op: di 20 dec 2005 07:52
Rijdt met: Zannata Z45

Re: 15/10 Opening MTB-route Nationaal Park Hoge Kempen - Lim

Bericht door xtremebiker »

[quote="scelter"][quote="xtremebiker"]gisteren de blauwe lus in Maasmechelen gereden . Heel mooi op een ding na een reeks klimmen die echt niet te doen zijn met de fiets zelfs de afdaling ervan is erg trickie . Dus eigenlijk geen meerwaarde als fietser . Tegendeel is wel waar . Men moet rekening houden met mensen die hier misschien eenmalig komen en voor verrassingen komen te staan en we zwijgen van mogelijke ongelukkige valpartijen . Ik weet je moet de nodige veiligheidsnormen inbouwen maar men moet ook geen onnodige gevaarlijke hellingen en afdalingen inbouwen . Zeker niet als je ze kunt vervangen door even mooie befietsbare routes .
Het staat nog allemaal in de kinderschoenen en met de nodige groeipijnen denk ik wel dat we vertrokken zijn voor een mooie mountainbike fietsnetwerk =D> =D> =D>[/quote]

Waar ergens zitten die gevaarlijke afdalingen dan. Ik ben afgelopen woensdag een combinatie van rood, blauw, groen gaan rijden en ben toch niets tegengekomen dat ik echt spannend vond. Vooral blauw was eigenlijk behoorlijk saai. Dus mss zit het stuk wel op het deel waar de andere lussen rond lopen en heb ik dus maw iets interessants gemist :wink:[/quote]

in de buurt van As een stukje van een paar 100m met heel steile korte klimmetjes en afdalingen .
Langs de snelweg een steile maar niet gevaarlijke afdaling gevolgd door een steile klim als je daar 10m links rijd kan je wel veel verder fietsen .
Dan nog tussen Opgrimbie en Maasmechelen een idioot steile klim waar je te voet met de fiets al problemen hebt ook die kan gemeden worden door een ander pad te nemen dat een langere niet zo steile klim neemt en ook op hetzelfde uitkomt .
Gebruikersavatar
drikkie
Mountainbiker
Berichten: 256
Lid geworden op: zo 25 okt 2009 14:41
Rijdt met: Cube Reaction 2016 + Cube LTD Race 2012

Re: 15/10 Opening MTB-route Nationaal Park Hoge Kempen - Lim

Bericht door drikkie »

Vandaag een poging gedaan om de marathon te rijden en vertrokken in AS-station
met de regen van de voorbije dagen lag het er uiteraard vrij vettig bij :-"
ik had de GPX file gedownload en proberen te volgen ....
blijkbaar gaat die in de omgekeerde richting wat het moeilijk maakt om te volgen :evil:
uiteraard dus ook een stuk gemist ..
op sommige stukken stonden helemaal geen pijltjes meer in deze richting
de route zelf vind ik schitterend en ik ga hier zeker nog terugkomen
ik vermoed dat als je de marathon in de juiste richting rijdt, hij vrij goed aangeduid is :-)
soms gaat het inderdaad "pittig" omhoog en omlaag :-"
wat is het probleem? Gisteren Wout en Matthieu ook dikwijls te voet gezien hoor :-)
Het mag wel uitdagend blijven, niet?
Ik moet er een uur voor in de auto maar het is zeker de moeite waard!!!!
Het beste "BLOSO" gebied dat ik ooit gereden heb =D> =D> =D>
dake7780
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 14 jul 2013 13:57
Rijdt met: Ghost EBS Lector HTX 29

Re: 15/10 Opening MTB-route Nationaal Park Hoge Kempen - Lim

Bericht door dake7780 »

Wat ik wel raar/vervelend vind is dat ze eerst de routes gaan aanleggen en enkele maanden later rijden ze alle paden kapot door hun zogenaamd bosbeheer. Dit was vorig jaar ook het geval met de toen pas geopende blauwe route van de duinen gordel.
Kunnen die betrokken diensten op dat gebied niet wat samenwerken en het in omgekeerde volgorde doen, dus eerst kappen en dan de routes aanleggen?
Gebruikersavatar
Frankske73
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 29 nov 2015 21:16
Rijdt met: Radon ZR Race 27.5 en Rose CGF 3000

Re: 15/10 Opening MTB-route Nationaal Park Hoge Kempen - Lim

Bericht door Frankske73 »

Kan bovenstaande alleen maar bijtreden. Gisteren met 7 clubleden vanuit Scherpenheuvel naar Genk op basis van de positieve vibes op dit forum (en de hoop wat meer zand en minder modder te hebben O:) ). Zeer mooie stukken onder wielen gekregen, maar ook zeer veel bagger stukken, duidelijk afkomstig van zwaar vervoer omwille van hout-werken :lol: (in 1 dreef stond een zware oplegger met nl plaat).

Hard geamuseerd en komen zeker terug voor andere stukken (of ooit de zwarte lus), hoop vooral dat de geleverde inspanningen niet verloren gaan. Een mooi mtb parcours is hier dubbel en dik op zijn plaats.

Ps: die 'idiote' klim tussen opgrimbie en Maasmechelen hebben we ook met zijn allen te voet gedaan :-" , was schuiven en lachen geblazen.
Gebruikersavatar
drikkie
Mountainbiker
Berichten: 256
Lid geworden op: zo 25 okt 2009 14:41
Rijdt met: Cube Reaction 2016 + Cube LTD Race 2012

Re: 15/10 Opening MTB-route Nationaal Park Hoge Kempen - Lim

Bericht door drikkie »

ik vermoed dat ge die "idiote klim" naar beneden rijdt als ge de marathon in de juiste richting volgt :-)
net zoals die "gevaarlijke trap" afdaling :-)
morgen eens proberen van die marathon in de juiste richting (zodat de zwarte pijltjes zichtbaar zijn) te rijden :-"
bijna alle gps files die te vinden zijn, zijn in de omgekeerde (counter clockwise) richting ](*,)
Plaats reactie