Boom (Schorre + Terhagen) schandalig onderhouden

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
GoCube
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 27 okt 2014 11:13

Boom (Schorre + Terhagen) schandalig onderhouden

Bericht door GoCube »

Hallo iedereen

Ik wou mij toch even luchten over de mountainbike routes in de schorre en terhagen. Er wordt daar dus echt niets gedaan om die te onderhouden. Dat terwijl er ondertussen een officiele bloso route is.

Ik vind het gewoon ronduit schandalig dat ze miljoenen opstrijken van tomorrowland. (Die notabene het volledige gras veld op verschillende plaatsen naar de knoppen hebben gereden) Maar ze doen niets voor de wandelaars en fietsers.
Er zijn plaatsen waar je gewoon niet doorkan zonder je benen open te rijten aan doornen. Of volledig onder de netels te zitten.

Ik weet niet waar ik zoiets kan melden om iets te bereiken, maar ik had het idee dat als ik het topic opstart er misschien ook nog wel andere mensen zijn die dit vinden en mss dat er tips komen om het ergens te kunnen melden. Groenbeheer Boom mss?!

Laat jullie horen....
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1882
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Boom (Schorre + Terhagen) schandalig onderhouden

Bericht door patje2 »

Problemen met een parcours moet je melden op de sportdienst van de gemeente waar de route start je kan dit ook doen op de site van sport Vlaanderen selekteer de juiste route klik MTB Boom De Schore (rechts boven) en daar kun je file openen met MELD EEN PROBLEEM
Dit is voor alle routes zo al jaren en moet zeggen dat het bij de meeste gemeentes wel werkt

http://www.bloso.be/sportpromotie/Natuu ... te=4165926" onclick="window.open(this.href);return false;
GoCube
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 27 okt 2014 11:13

Re: Boom (Schorre + Terhagen) schandalig onderhouden

Bericht door GoCube »

patje2 schreef:Problemen met een parcours moet je melden op de sportdienst van de gemeente waar de route start je kan dit ook doen op de site van sport Vlaanderen selekteer de juiste route klik MTB Boom De Schore (rechts boven) en daar kun je file openen met MELD EEN PROBLEEM
Dit is voor alle routes zo al jaren en moet zeggen dat het bij de meeste gemeentes wel werkt

http://www.bloso.be/sportpromotie/Natuu ... te=4165926" onclick="window.open(this.href);return false;
Hey Patje bedankt, maar het gaat vooral over de "andere" routes in de schorre en vooral in terhagen. Dus die routes (en net die zijn de leukste in terhagen) hebben niets te maken met die bloso route. Dus mss heb ik mezelf in de eerste mail niet duidelijk genoeg uitgelegd. mea culpa :-)
Gebruikersavatar
TimW
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 24 jul 2011 15:18

Re: Boom (Schorre + Terhagen) schandalig onderhouden

Bericht door TimW »

patje2 schreef: Dit is voor alle routes zo al jaren en moet zeggen dat het bij de meeste gemeentes wel werkt
Ik heb maanden geleden al gemaild voor de Schorre, maar veel haalt dat toch niet uit zenne...
Het enige wat momenteel gerepareerd is, is het houten bruggetje aan de afdaling van de mountainboarders.
Er ligt al van voor tomorrowland ergens een boom over het parcours, deze wordt gewoon niet verwijderd.
Het feit dat ze na de spartacusrun niks van herstellingen uitvoeren aan het parcours zegt genoeg vind ik. Voor mij mag elke sport/evenement gebruik maken van het parcours, zolang het achteraf maar berijbaar blijft, maar dat is dus niet. Dus veel kaas hebben ze er niet van gegeten...
Het MTB parcours brengt geen geld op, de spartacusrun wel, daar zit het verschil waarschijnlijk.

Terhagen is iets anders hé, das geen officieel parcours. Je mag überhaupt al blij zijn dat er iemand gek genoeg is om er een parcours te bouwen.
Qua onderhoud is het daar toch OK? Terhagen ligt er pakken beter bij dan de Schorre. Ik probeer er af en toe ook wat te doen, ben er al diepe geulen gaan afgraven zodat de afdalingen terug wa veiliger liggen, onkruid gaan snoeien, bramen snoeien, ....

Mss doen zoals de mannen in de UK, "dig days" organiseren om de boel te onderhouden?
" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
flashing1
Mountainbiker
Berichten: 348
Lid geworden op: za 07 sep 2013 22:13
Rijdt met: bmc elite 2 _ Kona biq unit , BMC agonist 01

Re: Boom (Schorre + Terhagen) schandalig onderhouden

Bericht door flashing1 »

Dag ,

Ik ben vandaag is gaan biken in de beide deelgebieden , deel 1 de schorre , op sommige stukken een blosopaal los op de grond en het kapotgelopen stuk door de Spartacusrun is bijna terug platgereden . Sommige kombochten zijn wel rot maar het zand is er nog .
Bramen nauwelijks , netels wat meer maar heb ze vlug kapotgeslagen en de omgevallen boom, eigenlijk een zware tak heb ik effe opzijgezet , ge kunt er terug door .
Deelgebied 2 , Terhagen is volledig goed berijdbaar ... geen zware bramen of netels gezien .
Ik ga is horen of er bvb een regelmaat bestaat om mtb de schorre te onderhouden .

gr Peter de parcourbouwer
GoCube
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 27 okt 2014 11:13

Re: Boom (Schorre + Terhagen) schandalig onderhouden

Bericht door GoCube »

flashing1 schreef:Dag ,

Ik ben vandaag is gaan biken in de beide deelgebieden , deel 1 de schorre , op sommige stukken een blosopaal los op de grond en het kapotgelopen stuk door de Spartacusrun is bijna terug platgereden . Sommige kombochten zijn wel rot maar het zand is er nog .
Bramen nauwelijks , netels wat meer maar heb ze vlug kapotgeslagen en de omgevallen boom, eigenlijk een zware tak heb ik effe opzijgezet , ge kunt er terug door .
Deelgebied 2 , Terhagen is volledig goed berijdbaar ... geen zware bramen of netels gezien .
Ik ga is horen of er bvb een regelmaat bestaat om mtb de schorre te onderhouden .

gr Peter de parcourbouwer
Hey Peter ik weet dat jij daar veel moeite doet. Maar ik had het over die lange vlakte die van de kapelstraat naar de bosstraat gaat. Ook het pad langs de kapelstraat was toen ik er reed om benen open te halen. Heel veel doornen, en netels tot en met.
Ook als je achteraan de vijver, waar de grote uitgraaf put is. Als je daar die kiezel bergje oprijd en dan links weg om de tour van de vijver te doen. daar is het ook volledig dicht gegroeid.
Wat betreft die days om te helpen ben ik al in. Want er zijn ook wel wat afdalingen die voor de meest middelmatige rijders te zwaar zijn. Ik zie persoonlijk heel wat video's van bv BMC race en nu onlangs de rit in Rio. En die zijn allemaal wat minder moeilijk en vooral minder diep. Bv achteraan de zonnewijzer durf ik echt niet naar beneden. Ik ben 45 en rijd gewoon iets meer berekend. Aan de zonnewijzer terugkeren en dan rechts daar naar beneden. Is doenbaar maar vond die groeven voor mij te technisch. Dus ik doe hem wel en ga dan dat stukje effe met de fiets te voet op het juiste spoor ;-)

Ik denk moest het hier en daar iets minder technisch zijn. Dat het dan populairder zou worden. En hoe meer rijders hoe meer interessanter om onderhoud af te dwingen denk ik zo. Zwarte piste vind ik knap om te verwezenlijken. Maar er zijn ook rijders die nooit op zwart durven, of dan alles bijna te voet doen.
Rood, blauw en zelfs groen om de jeugd aan te moedigen zodat ze wat kunnen stoeien en de smaak te pakken krijgen is enkel maar een pluspunt voor onze sport.

Vergeet niet jullie zijn ervaren rijders maar zo zijn er misschien maar max 50 bij elkaar in de schorre en terhagen die overal af durven. Denk dat het grote merendeel de kleinere paden doet en that's it.

Laat maar horen wat jij ervan denkt.
Je mag mij ook altijd bellen als je wilt, dan stuur ik tel wel in prive
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Boom (Schorre + Terhagen) schandalig onderhouden

Bericht door TaurineR »

Ik heb volledig dezelfde mening: dit parcours is veel te technisch (= gevaarlijk) om populair te zijn.
Als ik dit vergelijk met vb. Dorst in NL, dan kan ik me daar veel beter amuseren..
Ivo L
Mountainbiker
Berichten: 456
Lid geworden op: vr 16 jan 2004 17:05
Rijdt met: Canyon Exceed

Re: Boom (Schorre + Terhagen) schandalig onderhouden

Bericht door Ivo L »

Misschien is het wel niet de bedoeling om er een super populair parcours van te maken, nu is er eens 1 parcours in heel Vlaanderen dat technisch uitdagend is en dan is het ook niet goed #-o

Het "populair" en officieel parcours is het Bloso parcours in de Schorre, het gedeelte Terhagen is er voor de betere rijders, zie het probleem niet. (By the way, ik rij ook niet overal af hoor, maar probeer het af en toe wel :-D )
Gebruikersavatar
flashing1
Mountainbiker
Berichten: 348
Lid geworden op: za 07 sep 2013 22:13
Rijdt met: bmc elite 2 _ Kona biq unit , BMC agonist 01

Re: Boom (Schorre + Terhagen) schandalig onderhouden

Bericht door flashing1 »

GoCube schreef:
flashing1 schreef:Dag ,

Ik ben vandaag is gaan biken in de beide deelgebieden , deel 1 de schorre , op sommige stukken een blosopaal los op de grond en het kapotgelopen stuk door de Spartacusrun is bijna terug platgereden . Sommige kombochten zijn wel rot maar het zand is er nog .
Bramen nauwelijks , netels wat meer maar heb ze vlug kapotgeslagen en de omgevallen boom, eigenlijk een zware tak heb ik effe opzijgezet , ge kunt er terug door .
Deelgebied 2 , Terhagen is volledig goed berijdbaar ... geen zware bramen of netels gezien .
Ik ga is horen of er bvb een regelmaat bestaat om mtb de schorre te onderhouden .

gr Peter de parcourbouwer
Hey Peter ik weet dat jij daar veel moeite doet. Maar ik had het over die lange vlakte die van de kapelstraat naar de bosstraat gaat. Ook het pad langs de kapelstraat was toen ik er reed om benen open te halen. Heel veel doornen, en netels tot en met.
Ook als je achteraan de vijver, waar de grote uitgraaf put is. Als je daar die kiezel bergje oprijd en dan links weg om de tour van de vijver te doen. daar is het ook volledig dicht gegroeid.
Wat betreft die days om te helpen ben ik al in. Want er zijn ook wel wat afdalingen die voor de meest middelmatige rijders te zwaar zijn. Ik zie persoonlijk heel wat video's van bv BMC race en nu onlangs de rit in Rio. En die zijn allemaal wat minder moeilijk en vooral minder diep. Bv achteraan de zonnewijzer durf ik echt niet naar beneden. Ik ben 45 en rijd gewoon iets meer berekend. Aan de zonnewijzer terugkeren en dan rechts daar naar beneden. Is doenbaar maar vond die groeven voor mij te technisch. Dus ik doe hem wel en ga dan dat stukje effe met de fiets te voet op het juiste spoor ;-)

Ik denk moest het hier en daar iets minder technisch zijn. Dat het dan populairder zou worden. En hoe meer rijders hoe meer interessanter om onderhoud af te dwingen denk ik zo. Zwarte piste vind ik knap om te verwezenlijken. Maar er zijn ook rijders die nooit op zwart durven, of dan alles bijna te voet doen.
Rood, blauw en zelfs groen om de jeugd aan te moedigen zodat ze wat kunnen stoeien en de smaak te pakken krijgen is enkel maar een pluspunt voor onze sport.

Vergeet niet jullie zijn ervaren rijders maar zo zijn er misschien maar max 50 bij elkaar in de schorre en terhagen die overal af durven. Denk dat het grote merendeel de kleinere paden doet en that's it.

Laat maar horen wat jij ervan denkt.
Je mag mij ook altijd bellen als je wilt, dan stuur ik tel wel in prive
Dag ,

Er is een groen parcour , dat altijd de moeilijke passages omzeilt . Blauw is moeilijk , komen ze tesamen is dat omdat er geen andere weg is .
Terhagen is geen officieel parcour , misschien verandert dat ?
Mijn mening is ook dat een kleiput altijd anders zal zijn dan bvb Herentals .
In Boom, Terhagen kan je eindellijk je mtbskills uitoefenen ,kun je niet elders ...
Wat betreft die diepe groeven , hou rekening dat je mtb band er niet in mag vallen of rij er naast .. ooit komt er een tijd dat we inderdaad een onderhoudploeg zullen creeeren om alles vrij te houden en berijdbaar te houden

gr P en tot later
GoCube
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 27 okt 2014 11:13

Re: Boom (Schorre + Terhagen) schandalig onderhouden

Bericht door GoCube »

Ivo L schreef:Misschien is het wel niet de bedoeling om er een super populair parcours van te maken, nu is er eens 1 parcours in heel Vlaanderen dat technisch uitdagend is en dan is het ook niet goed #-o

Het "populair" en officieel parcours is het Bloso parcours in de Schorre, het gedeelte Terhagen is er voor de betere rijders, zie het probleem niet. (By the way, ik rij ook niet overal af hoor, maar probeer het af en toe wel :-D )
Het officiele parcours in de schorre van Bloso is een zwart piste. Staat hier duidelijk in een ander topic. Dus ik ben wel degelijk over dit parcours bezig en niet over terhagen. Terhagen voor de betere rijders? Ja dat klopt en dat vind ik fout

Ik had het enkel over onderhoud omdat dit niet bij de schorre hoort.

Wat betreft het zwarte parcours niet populair te maken. Sorry daar ga ik totaal niet mee akkoord. Je denkt natuurlijk wat jij wil. Maar een zwarte piste in een domein dat gemaakt is voor de alledaagse mensen (Lees ook kinderen en speeltuinen). Dit is gewoon vragen om problemen en zal de populariteit niet ten goede komen.
En zeggen dat jij een technisch parcours wil is nogal egoistisch. Ik wil ze gewoon beide. Dat iedereen aan zijn trekken kan komen en dat ook de jeugd en minder technische mensen kunnen oefenen. Je rijd niet onmiddelijk van een zwarte, je bouwt dat geleidelijk op.

Technisch uitdagend en gewoon ronduit gevaarlijk op sommige plaatsen zijn 2 verschillende dingen. Als je zo'n zware afdallingen wil ga dan downhill rijden. Dit heeft helemaal niets meer met XC te maken.
Zelfs het parcours in Rio was nog niet eens zo hard.

Trouwens contradictorisch is het feit dat je zegt." Eindelijk eens een parcours". Wel dat komt net omdat de sport niet populair is. Als de sport populairder zou zijn zouden er net meer parcours komen. Denk daar maar is goed over na.....

Just my 2 cents
Plaats reactie