Houffalize

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
whaleshark
Mountainbiker
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 06 mei 2013 17:09
Rijdt met: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Re: Houffalize

Bericht door whaleshark »

sam2300 schreef:Oke, thx for the info... Het zal voor mij de eerste keer echt Ardennen zijn, na zo'n 20000 km training op 1,5 jaar tijd moet dat wel lukken!

Overnachten doen we eerst in b&b les etables, en daarna in air du temps. Vooral les etables leek mij wel iets, gezien het verregaande rekening houd met de mtb'ers.

Ik laat hier nog wel iets van mijn ervaringen weten.
Die kabouterkes mogen ze al beginnen fris leggen!:)

Ik lees niets dan goed over "Les Etables", wat waren jouw ervaringen?
sam2300
Mountainbiker
Berichten: 639
Lid geworden op: ma 15 okt 2012 16:31
Rijdt met: Granville evo

Re: Houffalize

Bericht door sam2300 »

Hey, ja ik kan er weinig meer over zeggen dan dat het een ideale uitvalsbasis is! Supervriendelijke gastvrouwe die lekker kookt s avonds indien gewenst... Haar man is zelf een fervent mtb er en heeft verschillende gps tracks ter beschikking. Ze kennen beide ook de vaste routes en helpen je graag voort met al je vragen. Beiden spreken Nederlands. De routes passeren zeer kort bij het verblijf. Kamers waren dik in orde en er was ook een ruime stalling/onderhoudsruimte. S avonds ook erg gemoedelijk in het buitensalon rond het vuurtje, alwaar de gastvrouw marshmallows aanbied om te roosteren... In de zomer althans.

Aanrader, zonder meer!
Thibault
Mountainbiker
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 16 okt 2013 23:26

Re: Houffalize

Bericht door Thibault »

Ik ga dit weekend naar Houffalize en zou er één route kunnen meepikken.

De fietsers zijn dan als volgt:
Ik: (Heel) goede conditie, technische vaardigheden voor beklimmingen 'ok', afdalingen 'vrij zwak'
partner 1: 28 jarige man, basisconditie
partner 2: ongeveer 55 jaar, conditie ver te zoeken

De twee anderen gaan nooit mtb'en dus mag het technisch niet al té moeilijk zijn. Het is trouwens nog niet zeker of ze ook echt gaan willen.

Nu is de vraag, welke route?

Welke route als ik alleen rij?
Welke route als enkel de kerel van 28 jaar meegaat?
En wat als de persoon van 55 jaar er ook bij is?

Alvast bedankt


edit: vraag 2: Aanraders om een fiets te huren voor de andere twee?
Gebruikersavatar
whaleshark
Mountainbiker
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 06 mei 2013 17:09
Rijdt met: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Re: Houffalize

Bericht door whaleshark »

sam2300 schreef:Hey, ja ik kan er weinig meer over zeggen dan dat het een ideale uitvalsbasis is! Supervriendelijke gastvrouwe die lekker kookt s avonds indien gewenst... Haar man is zelf een fervent mtb er en heeft verschillende gps tracks ter beschikking. Ze kennen beide ook de vaste routes en helpen je graag voort met al je vragen. Beiden spreken Nederlands. De routes passeren zeer kort bij het verblijf. Kamers waren dik in orde en er was ook een ruime stalling/onderhoudsruimte. S avonds ook erg gemoedelijk in het buitensalon rond het vuurtje, alwaar de gastvrouw marshmallows aanbied om te roosteren... In de zomer althans.

Aanrader, zonder meer!
Bedankt, we hebben 5 dagen Les Etables geboekt, begin mei... ik zie er al naar uit.

Grtz Oscar
sam2300
Mountainbiker
Berichten: 639
Lid geworden op: ma 15 okt 2012 16:31
Rijdt met: Granville evo

Re: Houffalize

Bericht door sam2300 »

Thibault schreef:Ik ga dit weekend naar Houffalize en zou er één route kunnen meepikken.

De fietsers zijn dan als volgt:
Ik: (Heel) goede conditie, technische vaardigheden voor beklimmingen 'ok', afdalingen 'vrij zwak'
partner 1: 28 jarige man, basisconditie
partner 2: ongeveer 55 jaar, conditie ver te zoeken

De twee anderen gaan nooit mtb'en dus mag het technisch niet al té moeilijk zijn. Het is trouwens nog niet zeker of ze ook echt gaan willen.

Nu is de vraag, welke route?

Welke route als ik alleen rij?
Welke route als enkel de kerel van 28 jaar meegaat?
En wat als de persoon van 55 jaar er ook bij is?

Alvast bedankt


edit: vraag 2: Aanraders om een fiets te huren voor de andere twee?
Als je eerste keer op de bike in Houffalize is, zal je daar weinig plezier aan beleven denk ik... Sowieso zitten er in elke route wel een paar serieuze klimmetjes, die toch een bepaalde mate van fysiek vereisen.

Er zijn eigenlijk maar 2 redelijk technische routes, ik dacht rood 4 en groen 6. De rest zijn vooral brede paden, wel zwaar door de hm, maar niet zo technisch. Enkele pagina's terug staat er hier wel een beschrijving van alle routes.
Stevestrong
Mountainbiker
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 11 aug 2010 14:47
Rijdt met: Merida Ninety-six, Cube Reaction GT Race

Re: Houffalize

Bericht door Stevestrong »

Tip voor de houfalize/gouvy liefhebbers die op 1 mei eens wat nieuws willen ontdekken:
http://www.ftlb.be/fr/agenda/evenement/ ... e_id=36988" onclick="window.open(this.href);return false;

2 VTT lussen van 20 en 15 km, met vertrek aan bois de lihérain (aan de weg van cetturu naar Steinbach)
Kleinschalige organisatie, gratis deelname, geen bevoorrading, maar aan het einde van de lus kan je aan de tent van de organisatie wel iets kopen. Er is ook een bbq. bepijling kan beter, maar is best doenbaar. Best in de voormiddag starten, de route is ook voor ruiters, maar die komen vooral in de namiddag.
Al 2x gereden en de kms durven hier qua inspanning wel eens dubbel tellen, zeker na wat regen. Dit wordt georganiseerd door echte locals, dus er durven wel eens wat verrassingen inzitten. De vorige keer paden ontdekt waar we nog nooit waren geweest. En amper ruiters tegengekomen.
Thibault
Mountainbiker
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 16 okt 2013 23:26

Re: Houffalize

Bericht door Thibault »

Dit weekend route 2 blauw, route 3 rood gereden en zwart geprobeerd :P

Ik vond 3 niet moeilijker dan 2 op een kort stukje na. Ook best veel asfalt in route 3.
Maar wel sowieso een top regio. Nog maar enkele maanden aan het mtb'en maar dit was duidelijk gewoon prachtig.


De zwarte route was voor mij duidelijk nog véél te hoog gegrepen, de hellingen naar boven lukten grotendeels wel, maar naar beneden was een psychologische brug te ver, ik durfde gewoon niet. De paden waren erg smal en ik weet dat ik technisch gewoon tekort schiet om daar zonder te vallen naar beneden te gaan. Op youtube eens gezocht naar een filmpje ervan (met goPro), maar niets gevonden. Als iemand er eentje weet staan, mag die dat altijd hier eens zetten of via een PB sturen. Ben best eens benieuwd.
Gebruikersavatar
Simpson
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 23:30
Rijdt met: GT Xizang 29'r , GT Edge 2013

Re: Houffalize

Bericht door Simpson »

Afgelopen zondag de eerste keer weer in de Ardennen gereden en de groene en zwarte toer gedaan . Groen lag er op sommige plaatsen nog wat vettig bij , enkele afdalingen en onderaan aan het water . De rest lag er perfect bij en in combinatie met het voorjaarszonneke , was het toch genieten , ondanks de winterkilo's en de zwaardere Pipedream die de test met glans doorstond
Zwart is inderdaad een pittige toer , lekker technisch maar zeker doenbaar . Al moet ik bekennen dat we de dubbele balkjes letterlijk links hebben laten liggen , iets wat toch blijft knagen dus een herkansing gaat niet lang uitblijven .
Het blijft een topregio waar je echt kan genieten van parcours en omgeving
keonies
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: do 27 dec 2012 15:16

Re: Houffalize

Bericht door keonies »

Volgende week gaan we 3 daagjes de streek verkennen, we zitten in Achouffe ;-)

Heeft er iemand mooie (recente) gps tracks beschikbaar ?
Weet er iemand of de gps tracks van de bloso routes up-to-date zijn?

groetjes, Koen
Stevestrong
Mountainbiker
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 11 aug 2010 14:47
Rijdt met: Merida Ninety-six, Cube Reaction GT Race

Re: Houffalize

Bericht door Stevestrong »

Je kan de tracks vd chouffemarathon opzoeken. Die vertrekt in achouffe. Wel opletten want in 2013 deed deze stukken van de vaste routes in tegenovergestelde richting.
Op de vaste routes zal je zonder gps ook niet verloren rijden. De bepijling is zeer goed.
Veel bikeplezier!
Plaats reactie