Herentals - Bloso

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
xdevil
Mountainbiker
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 17 sep 2014 12:05
Rijdt met: Cannondale f29 carbon 3

Re: Herentals - Bloso

Bericht door xdevil »

als je aan die tunnel komt , moet je eigenlijk recht door rijden de tunnel over en dan kom je idd een dubbel bord tegen als je recht door gaat ga je richting de de baan ( kasterlee - geel )
en daar sturen ze u naar het cyclocross parcour in kasterlee geloof ik, maar dat is een heel kort stuk je niets speciaals.
ik rij meestal de tunnel niet over en rij er langs af en zo terug richting lichtaart.
Gebruikersavatar
NERMAL
Mountainbiker
Berichten: 231
Lid geworden op: wo 02 aug 2006 09:29
Rijdt met: GEEN RIJD MET DE FIETS

Re: Herentals - Bloso

Bericht door NERMAL »

xdevil schreef:als je aan die tunnel komt , moet je eigenlijk recht door rijden de tunnel over en dan kom je idd een dubbel bord tegen als je recht door gaat ga je richting de de baan ( kasterlee - geel )
en daar sturen ze u naar het cyclocross parcour in kasterlee geloof ik, maar dat is een heel kort stuk je niets speciaals.
ik rij meestal de tunnel niet over en rij er langs af en zo terug richting lichtaart.

THX uw optie wa ook mijn gedacht :wink:
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Herentals - Bloso

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="parinho"]Vandaag de drie lussen gedaan , goed geamuseerd , alleen was er iemand grondwerken aan het uitvoeren aan die put achter de Lork waar veel bikers een speeltuintje van gemaakt hadden . Volgens de kraanman gaan ze de put dichtgooien en heide van maken omdat het over 300 jaar ook zo was . Minstens 80 procent van de bomen moeten daar weg en ze gaan daar een kudde schapen achter een draad zetten . Begrijpen wie begrijpen kan .[/quote]


dat verhaal is echt om te lachen... niets wijst erop dat het zo was, behalve bepaalde zaken die duidelijk aantoonden in oude documenten dat het gebied buiten de woonkernen tussen Herentals, lichtaart-Kasterlee-Geel-OLVr Olen vooral bestond uit moerassen en bossen, met hier en daar kleine open plekken met heide... nu nog zichtbaar.
2-300j terug noemde het hier de Zuidelijke Nederlanden (huidig Vlaanderen) en werd verovert / geannexeerd aan het Franse rijk (Frans-Oostenrijks conflict)
de bevolking krepeerde en kapte hout om te verwarmen. Wetende dat kappen-betrapt worden gelijk stond aan de doodstraf (vuurpeleton) wegens diefstal van de Franse Rijk. Het gebied, net als vele plaatsen in Vlaanderen, is 1) leegggekapt door armoede van de lokale bevolking, en 2) gekapt om voor de landheren weilanden te creeeren die dan door pachters werden uitgebaat (en de lokale bevolking rijkelijk werd uitgebuit)

de plaatsen die zij nu hervormen (groenbeheer, Natuurbeheer en de Groenen), zijn basic niet overeenkostig met de geschiedenis en geografische weergave van het landschap destijds. Deze technocraten spellen iedereen de les, maar kennen zelf niet eens de geschiedenis van de streken maar hangen wel de geleerde beterweter uit met apekoolverhaaltjes. Van alles wat zij als "oorspronkelijk herstel" gedaan hebben, is er weinig dat met de oude geschiedenis overeenstemt.
wel beetje offtopic, maar tis maar om de geschiedenis van de streek te toetsen aan hun "perfect world" illusie en met allerlei voorwendsels in razend tempo de boskap verderzetten, zonder weer aan te planten - [b]nochtans verplicht bij wetgeving[/b].

voor wandelaars, fietsers en zomertoeristen is het een van de mooiste gebieden in de Kempen en Prov. Antwerpen.
niemand is geinteresseerd in een heideplantje en een weide kale vlakte... dat vind je overal, vaak met een stel koeien erop.
Zoals al iemand opmerkte... dat ze dan maar naar Bokrijk gaan. Het word hoogtijd dat ze onze bossen gerustlaten, of weldra staat er niet veel meer.
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Herentals - Bloso

Bericht door dennisVO »

deze discussie zou eens gevoerd moeten worden op Panorama of Koppen XL of Terzake.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Herentals - Bloso

Bericht door Sunn Xtreme »

men kan dat wel in de aandacht brengen , bv via facebook.... start item bv :"blijf van onze bossen" met fotos erbij van houtkap, eventueel ervoor en erna etc.. met een uiteenzetting van wandelaars naar fietsers en toerisme toe om een breder publiek de interesse te wekken.
de reacties volgen wel...
Gebruikersavatar
Point7
Mountainbiker
Berichten: 468
Lid geworden op: di 22 jun 2004 19:38
Rijdt met: Cannondale 2013 F29 Carbon 3

Re: Herentals - Bloso

Bericht door Point7 »

Sunn Xtreme schreef:men kan dat wel in de aandacht brengen , bv via facebook.... start item bv :"blijf van onze bossen" met fotos erbij van houtkap, eventueel ervoor en erna etc.. met een uiteenzetting van wandelaars naar fietsers en toerisme toe om een breder publiek de interesse te wekken.
de reacties volgen wel...
Ik loop al een tijdje met een plan om alle stukken waar ze hier in de bossen van de Lilse bergen zitten kappen hebben te fotograferen. Daar zit geen enkel stuk bij dat er mooier bijligt. Ook niet de stukken die al enkele jaren geleden gekapt zijn. Ze hebben er wel een groot bord met een foto bijstaan met daarop heide zoals ze denken dat het ooit eruit gezien zou hebben. Ik vermoed dat ze die foto's op de Kalmthoutse heide gaan trekken zijn.
In werkelijkheid zie je enkel zand vlakten met een eenzaam pijltje gras of een nieuwe scheut van een boom. Heide zie ik daar niet.

Ook veel van die kustmatige waterpoeltjes zijn een flop. Staat na een tijdje volledig droog, maar ze hebben wel alles zitten afgraven. Dat ziet er ook niet uit.
krikke46
Mountainbiker
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 13 okt 2013 13:58

Re: Herentals - Bloso

Bericht door krikke46 »

hoi , ik heb mij om de zelfde reden 2 jaar geleden ook kwaad gemaakt . In de bossen in Westerlo (beeltjes)
hadden ze ook een heel bos weggekapt. En dit onder de noemer "natuur en bos beheer " .Ook in de richting van Herselt , Averbode enz. Ik dacht als dit natuur beheer is ,is binnen 10 jaar alles naar de kl++++
.Maar ......als je nu naar die stukken gaat zien is da wel allemaal goed gekomen . het stuk in averbode is een prachtig voorbeeld. Overal heide, vijvertjes gevormd enz.

Geef de sussen het voordeel van de twijfel. Zolang ze onze singel tracks maar ni afbreken .
En een voordeel hebben we , ge kunt eens zot doen zonder bang te hebben op een boom te knallen . :lol:
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Herentals - Bloso

Bericht door Sunn Xtreme »

je mist toch iets.....
Averbode, dat bosgedeelte aan de abdy was geheel verwilderd. er stonden vele dure bomen, naast den... (money money) alles weg. terwijl uitdunning en kleine aanpassingen het veel mooier had gemaakt dan wat je nu kent als de Averbodense heide met nooit bestaande kunstmatige vijvertjes. Dan had je een mooie mix gehad.

ik kom van men jeugd in die bossen rond Lichtaart en heb ook veel werken gezien. Er werd altijd ook opnieuw aangeplant. Ook nog veel loofbomen... dat is vrijwel verdwenen.
echter is het zo dat de laatste 10j er vele gaten zijn ontstaan... ze gingen ze terug opvullen... niet dus. hetgeen wat ze de laatste 3j gekapt hebben en beschadigd, is gewoon niet normaal meer. er zijn plaatsen waar je letterlijk met een truck kan doorrijden, de grond zelfs verarmt is door hun veranderingen, en er gewoon niet meer groeit, buiten een enkel hoopje wild gras. (of kapotgespoten om bomen geen kans te geven ??.. het gerucht gaat wel rond)
neem bv dat stuk halfweg Lichtaart als je van Herentals komt aan de grote baan.... dat is een woestenij in vergelijking met 15j terug.
er waren daar enkele open zones waar wat heide groeide...omdat er geen bomen konden groeien. ca 15j terug begon men daar gaan te kappen en het trekt op niks meer.
zo zijn er talrijke plaatsen.
de gang van zaken is gewoon waanzin. en dan maar klagen over luchtvervuiling en fijn stof (vooral bij oostenwind krijg je vervuiling uit het Ruhrgebied en niet zoveel door de lokale activiteiten).....
ze vergeten wel 1 ding met hun beheer : bomen zuiveren de lucht, geen statistieken.
een zeer goed vb van hun achterlijke denkwijze is hetvolgende : iedereen moet energie besparen, want in de winter kan er wel een blackout komen..ooit.
daarnaast wil men iedereen aan de electriche wagen hebben - groener voor de natuur weet je wel -.... mja.. hoe gaan ze na een tijd die paar honderduizend of enkele miljoenen electrische wagens draaiende houden als er nu al een tekort dreigt ?...... er is maar 1 alternatief, en slecht voor de natuur, veel slechter dan een klassieke benzinewagen : extra kerncentrales.
dit soort beleid getuigt van enorme kortzichtigheid.
als ze denken dat heideplantjes onze lucht gaan zuiver houden en tegelijk een mooi beeldje geeft (is dat zo??), hebben ze het falikant mis.

wat ik zeer zeker weet is dat de gemeente Kasterlee helemaal niet gelukkig is met de gang van zaken, laat staan de kleine middenstander die graag de wandelaars zien komen voor de bosrijke omgeving. Voor heideplantjes komt geen kat. Die van de lokale campings zien ook hun cijfers zakken....
Powerflor
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 09 apr 2012 11:01
Rijdt met: Speci

Re: Herentals - Bloso

Bericht door Powerflor »

Sunn Xtreme,


Compleet met uw mening eens. =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>
racoonfreak
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: za 08 okt 2011 20:10
Contacteer:

Re: Herentals - Bloso

Bericht door racoonfreak »

Sunn Xtreme schreef: de gang van zaken is gewoon waanzin. en dan maar klagen over luchtvervuiling en fijn stof (vooral bij oostenwind krijg je vervuiling uit het Ruhrgebied en niet zoveel door de lokale activiteiten).....
ze vergeten wel 1 ding met hun beheer : bomen zuiveren de lucht
als ze denken dat heideplantjes onze lucht gaan zuiver houden en tegelijk een mooi beeldje geeft (is dat zo??), hebben ze het falikant mis.
Mee eens, hier in de bosarme omgeving Zuid-Westvlaanderen - Oostvlaanderen (Vlaamse Ardennen) worden ook teveel bomen gerooid (Muziekbos bvb) terwijl de bevolking baat heeft aan meer bufferbos omdat veel plaatsen heel slecht scoren qua luchtkwaliteit...maar ja, ik verdenk ze ervan dat veel van hen liever dieren zien dan mensen.
Plaats reactie