Biken in de Ardennen....

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
eddy1
Mountainbiker
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 09 jan 2006 21:13
Rijdt met: trek 8500

Bericht door eddy1 »

Biker Zjé,

wij zijn eens in Vielsalm gaan biken op 11 november, halverwege route nr 3 moeten verlaten voor de jagers. Langs de weg terug naar het vertrek gereden en begonnen aan route nr 1. Hier was er geen probleem. Ik zou eens informeren bij het vvv kantoor van Vielsalm voor ge vertrekt, want op de startplaats van de routes was er nergens info te vinden over welke routes gedeeltelijk afgesloten zijn door de jacht.

groeten
Gebruikersavatar
Biker Zjé
Mountainbiker
Berichten: 410
Lid geworden op: ma 26 jan 2004 21:09
Rijdt met: Speci Epic

Bericht door Biker Zjé »

eddy1 schreef:Biker Zjé,

wij zijn eens in Vielsalm gaan biken op 11 november, halverwege route nr 3 moeten verlaten voor de jagers. Langs de weg terug naar het vertrek gereden en begonnen aan route nr 1. Hier was er geen probleem. Ik zou eens informeren bij het vvv kantoor van Vielsalm voor ge vertrekt, want op de startplaats van de routes was er nergens info te vinden over welke routes gedeeltelijk afgesloten zijn door de jacht.

groeten
Bedankt Eddy !

Ik ga elk jaar ook in november naar Vielsalm en informeer dan telkens bij VVV welke van de 4 routes gesloten zijn voor de jacht.
Ik krijg dan een duidelijk schema mee met welke routes op welke dagen mogen bereden worden.

Probleem is echter dat ik ook op "geopende" routes al jagers tegengekomen ben.
Aangezien ik nu alleen ga biken, voel ik me toch wel een beetje ongemakkelijk bij het besef dat ik altijd tegen een verdwaalde kogel kan opbotsen... :wink:
Vooral weekends zijn nogal tricky, vrees ik....
Gebruikersavatar
Biker Zjé
Mountainbiker
Berichten: 410
Lid geworden op: ma 26 jan 2004 21:09
Rijdt met: Speci Epic

Bericht door Biker Zjé »

Ik ben dit weekend in Vielsalm geweest.
Plichtsgetrouw ben ik bij het VVV gaan informeren naar de gesloten routes omwille van de jacht en de vriendelijke mevrouw achter de balie kon me vertellen dat sinds 30 december het jachtseizoen hier reeds gesloten was.
Uiteindelijk heb ik alleen last gehad van de opgehoopte sneeuw en ijsplekken, vooral in de buurt van de Baraque Fraiture, maar ik heb geen jagers of wild gezien :wink:
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

de streek van BURG-REULAND (3 landenpunt), is ook de moeite waard.

veel door de bossen, bruggetjes, enz.. je kan ook de Duitse zijde aan de rivier nemen, beslist de moeite.
of net over de grens rijden van Luxemburg. vele mogelijkheden.
ook verschillende mogelijkheden om te overnachten : camings, bungalows en chalets, aan duiste zijde zijn er ook verblijfplaatsen ter beschikking bij partikulieren.. veelal op een hoeve of dergelijke.
erg gastvrije omgeving.
tenedenaar
Mountainbiker
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 18 jun 2004 11:06
Rijdt met: Provex

Bericht door tenedenaar »

Zijn er hier mensen die een beschrijving hebben van het parcours van de Raid Des Hautes Fagnes in Malmedy? Liefst het 85 km parcours van 2004 of 2005, maar mag ook de lange omloop van 105 van 2006 zijn.

Merci!
Dreetje
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 26 jul 2004 16:59
Rijdt met: specialized

Bericht door Dreetje »

Ik vertrek morgenavond voor n lang weekendje ardennen. Donderdag of vrijdag zou ik een VTT huren en n tochtje doen.

Ik zit in Our, tussen Dinant en Neufchateau. Toevallig iemand die daar de streek kent en mij een route kan aanraden? Eventueel ook een goed bikeverhuuradres?

Thx
Dreetje
Gebruikersavatar
micro-be
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 19 jul 2006 10:46
Rijdt met: een upgrade van een goedkoop kotje, maar het rijd

Bericht door micro-be »

sorry guy's,
dat ik hier jullie gesprekken verbrod.

Maar ik dacht van enkele ervaren bikers wat info te krijgen hier.

Het zit zo, ik ben sinds 3 maand aan het biken. Met een simpel fietske, alles kleinschallig aan het inzien.
Ik ben natuurlijk serieus gebeten door de mbt microbe, en ik ben van plan om volgend jaar(2007) in de ardennen(Ovifat) waar we een chalet geboekt hebben enkele route's te rijden.
Spreekt voor zich dat er daar meer komt bij kijken dan de 600 km dat ik nu in de benen heb.Ik rij momenteel de route's van gits(rood), Hooglede-gits(blauw), zedelgem(groen), torhout(groen).
dit zijn allemaal bloso route's. Dit zo een 2x in de week.
Ik denk zelf dat dit niet genoeg zal zijn.
En hiervoor had ik graag wat hulp van de ervaren mensen gekregen.

1.Zijn er langs die kanten (ovifat)mooie deftige route's, en waar kan ik ze vinden.
2.Huur ik daar een fiets, of neem ik die van mij mee.
3.Bestaan er trainigschema's om naar de ardennen toe te trainen.
4.Wat moet ik doen om niet op de eerste de beste klim, te moeten inzien dat het te hoog gegrepen is.


Als er ook maar iets mee te maken geeft laat maar komen , ik ben gebeten.
groeten Micro-be
tenedenaar
Mountainbiker
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 18 jun 2004 11:06
Rijdt met: Provex

Bericht door tenedenaar »

micro-be schreef:sorry guy's,
dat ik hier jullie gesprekken verbrod.

Maar ik dacht van enkele ervaren bikers wat info te krijgen hier.

Het zit zo, ik ben sinds 3 maand aan het biken. Met een simpel fietske, alles kleinschallig aan het inzien.
Ik ben natuurlijk serieus gebeten door de mbt microbe, en ik ben van plan om volgend jaar(2007) in de ardennen(Ovifat) waar we een chalet geboekt hebben enkele route's te rijden.
Spreekt voor zich dat er daar meer komt bij kijken dan de 600 km dat ik nu in de benen heb.Ik rij momenteel de route's van gits(rood), Hooglede-gits(blauw), zedelgem(groen), torhout(groen).
dit zijn allemaal bloso route's. Dit zo een 2x in de week.
Ik denk zelf dat dit niet genoeg zal zijn.
En hiervoor had ik graag wat hulp van de ervaren mensen gekregen.

1.Zijn er langs die kanten (ovifat)mooie deftige route's, en waar kan ik ze vinden.

De omgeving van Malmedy, Robertville, Ofivat is een schitterende buurt om te mtb-en. Je kan er relatief makkelijke, maar ook loodzware tochten maken.

Rondom Reinhardstein in Robertville zijn er schitterende mtb-paadjes, een minimum aan technische bagage is wel aangewezen. In Ofivat kan je op en rond de skipiste heerlijk biken en in Malmedy vind je één van de mooiste en lastigste mtb-omlopen (met vertrek aan zwembad 'mon repos') van ons land.


Je kan in de toeristische diensten (van bvb Malmedy of in de jeugdhergberg) een kaart met uitgestippelde routes aanschaffen.

In de buurt zijn er heel wat bloso/adeps routes. Je herkent ze aan de driehoekjes met 2 cirkeltjes (zoals bij ons).


2.Huur ik daar een fiets, of neem ik die van mij mee.
Neem best je eigen bike mee!
3.Bestaan er trainigschema's om naar de ardennen toe te trainen.
voldoende (rustige )kilometers in de benen
af en toe bij ons een beetje berop rijden (vl. ardennen/ heuvelland/ Vl. Brabant...)
oefenen op technische parcourtjes

4.Wat moet ik doen om niet op de eerste de beste klim, te moeten inzien dat het te hoog gegrepen is.
Voldoende trainen en vooral een beetje karakter hebben

...enne afstappen op een steile helling is ook geen schande. Er zijn heel wat hellingen die zelfs voor doorwinterde bikers niet -of moeilijk te nemen zijn. Bergop rijden in de Ardennen is niet steeds een louter fysieke kwestie, dikwijls ook een zaak van techniek (verdelen van het lichaamsgewicht, evenwicht, juiste versnelling/ trapfrequentie,...)


Als er ook maar iets mee te maken geeft laat maar komen , ik ben gebeten.
groeten Micro-be
Gebruikersavatar
micro-be
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 19 jul 2006 10:46
Rijdt met: een upgrade van een goedkoop kotje, maar het rijd

Bericht door micro-be »

Van harte bedankt voor de nuttige info
*Phaedrus*
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: di 15 aug 2006 17:56
Rijdt met: Cube reaction 2007

Bertrix

Bericht door *Phaedrus* »

Hallo,

Heeft er al iemand in de omgeving van Bertrix gereden?
Is dat een beetje goeie mountainbike-streek?

Alvast bedankt,
greetz
Plaats reactie