Biken in de Ardennen....

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Mathi87
Mountainbiker
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 12:47

Re: Biken in de Ardennen....

Bericht door Mathi87 »

Wij gaan binnen 2 weken een weekendje naar Erézée, op enkele kilometers van Durbuy, en een twintigtal kilometer van La Roche.

Is die streek de moeite qua mtb of kunnen we beter doorrijden naar La Roche/Houffalize?
Gebruikersavatar
MaC'Red
Mountainbiker
Berichten: 4483
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark RC team
Contacteer:

Re: Biken in de Ardennen....

Bericht door MaC'Red »

Zeker en vast de moeite waard en knappe routes
Gebruikersavatar
waarnaartoe
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: do 13 okt 2016 12:20
Rijdt met: Specialized Epic Marathon

Re: Biken in de Ardennen....

Bericht door waarnaartoe »

Zijn er aanbevelingen voor de regio Laforet?
janvangastel
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 23 jun 2017 08:35

Re: Biken in de Ardennen....

Bericht door janvangastel »

Wij gaan binnen 2 weken een weekendje naar Erézée, op enkele kilometers van Durbuy, en een twintigtal kilometer van La Roche. Is die streek de moeite qua mtb of kunnen we beter doorrijden naar La Roche/Houffalize?
Ik ben vorige week naar omgeving Durbuy (Heyd) geweest, maar ik vond het op internet nogal onduidelijk hoe goed de info over de routes in die omgeving was. Sommige informatie leek me niet up-to-date. Om niet te verdwalen ben ik toen uitgeweken naar Aywaille en heb daar de rode route (36) gereden. Persoonlijk vond ik het een leuke route, vooral de afdalingen, maar als je kronkelende, technisch uitdagende singletracks wilt moet je op die route niet zijn. Mocht iemand interesse hebben: hier staat het filmpje dat ik heb gemaakt https://www.youtube.com/watch?v=XwZDDqiWAwc&t=2398s . Ik had ook nog in Houffalize willen gaan rijden, maar helaas kwam dat er door tijdgebrek niet van.
Gebruikersavatar
MaC'Red
Mountainbiker
Berichten: 4483
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark RC team
Contacteer:

Re: Biken in de Ardennen....

Bericht door MaC'Red »

ik zit tot vrijdag 20 september in Bois d'Arlogne, niet zover van Amonines. Ik ken de streek redelijk en stippel mijn eigen routes uit. Sommige vaste routes zijn k wel knap alsook sommige roadboks van bikers.be

Dave
janvangastel
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 23 jun 2017 08:35

Re: Biken in de Ardennen....

Bericht door janvangastel »

In de Ardennen zijn veel uitgezette MTB routes. Ik zie ook regelmatig dat bijvoorbeeld Houffalize als het 'mekka' van het MTB-en wordt gezien. Toch lees ik nogal eens dat mountainbikers de uitgezette routes niet goed/uitdagend vinden en dat mensen hun eigen routes maken, buiten de routepaden gaan en van mening zijn dat er gemakkelijk veel betere en uitdagender routes te maken zouden zijn. Dat leidt bij mij tot de vraag hoe die uitgezette routes tot stand komen. Werken daar geen mountainbikers aan mee, of zijn er in de Ardennen bepaalde regels die men bij het maken van die routes in acht moet nemen, waardoor ze niet kunnen worden wat men graag zou willen?
Gebruikersavatar
MaC'Red
Mountainbiker
Berichten: 4483
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark RC team
Contacteer:

Re: Biken in de Ardennen....

Bericht door MaC'Red »

De láátste tijd zijn hier ook meer de groenen aan het woord maar da's dan vooral voor de rando's in de streek die veel regels komen opleggen. Tja net zoals in de vlaanders moeten de vaste routes toegankelijk zijn voor iedereen, een beginner is ermee akkoord en een gevorderde zal het te min vinden dan en zoekt een andere uitdaging.
GiantFathomE+
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: di 18 dec 2018 14:10

Re: Biken in de Ardennen....

Bericht door GiantFathomE+ »

Over 2 weken weekendje naar Septon, naast Durbuy. Iemand een goede rit voor gemiddelde MTB-ers?
We denken aan een 30-40 km.
Mathi87
Mountainbiker
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 12:47

Re: Biken in de Ardennen....

Bericht door Mathi87 »

Wij hebben 2 weken geleden een GPS route gevolgd van Durbuy Adventure, de Route des Forêts (was een 47km geloof ik). Je kan die routes van MTB AdventureValley vinden op Route You.

Had er toch gemengde gevoelens bij. Enerzijds mooie landschappen en enkele zware klimmen om je uit te leven (800hm). Anderzijds veel brede paden en amper technische stukken (de eerlijkheid gebiedt me wel om te zeggen dat ik bij het enige echte technische stuk moest afstappen :-D)

Het pure mountainbikeplezier heb ik er alleszins niet terug gevonden, had daarvoor misschien beter naar La Roche of Houffalize afgezakt. Ofwel hadden we een andere route moeten nemen.
Gebruikersavatar
demonic
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 20 jan 2008 22:22
Rijdt met: Scott Spark RC 900 World Cup

Re: Biken in de Ardennen....

Bericht door demonic »

Ik heb er deze zomer gereden, weinig uitdagend en weinig fun tracks inderdaad rond Durbuy, wel goed voor beginners. . Kijk anders eens hier https://mtbroutedatabase.be/luxemburg.htm
De lus die door Septon liep viel nog het beste mee, door het bos. het is deze: Durbuy-Rood2-23km-550hm

Deze andere was matig, maar goe om ene keer te rijden (Ronde des Megalithes): https://www.gpsies.com/map.do?fileId=mi ... anguage=nl

Betere tracks daar heb ik niet gevonden. Ik heb ook zelf wat tracks getekend, maar die brachten me vaak door ondoordringbare oude paadjes.
Plaats reactie