De zwaarste permanente routes in Belgie

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Als je van nature uit goed klimt, is het enkel noodzakelijk om wat extra kracht te kweken. Je moet soepel kunnen blijven draaien om goed te kunnen klimmen op langere klimmen , maar hoe groter het verzet dat je soepel kunt blijven draaien, hoe beter je zult kunnen klimmen. Door extra kracht te kweken wordt je motor groter , en kan je aan dezelfde hartslag een groter verzet rondkrijgen en indien het plots steiler wordt, kan je dit gemakkelijk opvangen (een helling is nooit konstant kwa percentage).
Je wordt niet veel sterker door dingen te doen die je al gedaan hebt en dus aankunt, je wordt vooral sterker door dingen te doen die je nog niet gedaan hebt..een extra prikkel.
Omdat ik van nature goed klim, werk ik eigenlijk alleen nog maar op extra kracht. Daarom dat ik ook zoveel met een 2x9 combi rondrij, maakt de klimmen voor mij een echte uitdaging. Op de Smeys train ik daarbij nog eens met een 12-25 achteraan. De helling in nethen is trouwens steiler, maar wel korter.
Vandaar de overeenkomst en mogelijke verwarring tussen mijn klimtraining en krachttraining. Mijn excuses.


Ik vrees dat de oorspronkelijke vraagstelster met dit trainings-uitlegstuk minder gediend gaat zijn.

@Dzjowie: mijn hartslag loopt bij mijn klim/krachttraining wel op tot in de anaerobe zone, maar slechts helemaal op het einde. De start is zeker aeroob.

@Jo, ik moet je weer op de vingers tikken.. maar je voeten vegen aan verbodstekens, daarmee help je alleen diegenen mee die het mtb-en willen verbieden.
Laatst gewijzigd door A d r i op ma 03 jan 2005 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Thorgal
Mountainbiker
Berichten: 292
Lid geworden op: do 19 feb 2004 17:44
Rijdt met: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d
Contacteer:

Bericht door Thorgal »

A d r i schreef:Je moet soepel kunnen blijven draaien om goed te kunnen klimmen op langere klimmen , maar hoe groter het verzet dat je soepel kunt blijven draaien, hoe beter je zult kunnen klimmen. Door extra kracht te kweken wordt je motor groter , en kan je aan dezelfde hartslag een groter verzet rondkrijgen.
Ook mij hebben ze duidelijk gemaakt dat ik de koffiemolen bezit en de uithouding ook goed zit, maar dat ik voornamelijk op kracht mij moet focussen. Zodat ik een tandje hoger kan "mixen".

Trouwens, in de MTB-bible, in 1 van die appendixen staan wat mooie krachttrainingen (Muscular Endurance) geformuleerd. Ik heb al een paar weken de ME1 training gedaan. Op vlakke weg, ongeveer 30min tegen een trapfrequentie van +- 60omw stoempen (met het nodige in- en uitrijden natuurlijk) liefst tegen wind in zelfs :wink:
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

cyclon schreef: Er zijn eigenlijk twee manieren van trainen. Je kunt aëroob trainen, dit houdt in dat je je spierconditie traint en je kunt anaëroob trainen, dit houdt in dat je je spieren zo traint, dat je heel kort, heel veel kracht kunt zetten. Deze tweede vorm van trainen wordt dus ook wel krachttraining genoemd en is de vorm die wij beoefenen.
Anaëroob wil zeggen "zonder oxidatie" en aëroob "met oxidatie".
Anaëroob heeft het voordeel dat er heel veel energie kan ontwikkelt worden, maar als nadelen dat de inspanning van korte duur is en er melkzuur geproduceerd wordt.
Krachtraining hoeft daarom zeker niet anaëroob te zijn.
Anaërobe training zal je vooral helpen wanneer je in het rood moet gaan, zoals tijdens een explosieve start, een spurt op het einde, ...
Maar anaërobe trainining mag slechts een klein aandeel hebben in de totale training.
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Effe terug ontopic
Lange offroad klimmen in Belgie oa in :

Coo
Stavelot
Aywaille
Remouchamps
Bouillon
Theux
Malmedy

...

ik denk dat er in alle genoemde regios vaste routes zijn:

Steile klimmen vind je oa in :

La Roche
Chimay

en dan spreek ik van 25% en meer.
Laatst gewijzigd door A d r i op ma 03 jan 2005 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cyclon
Mountainbiker
Berichten: 1493
Lid geworden op: do 09 dec 2004 17:52

Bericht door cyclon »

A d r i schreef:Als je van nature uit goed klimt, is het enkel noodzakelijk om wat extra kracht te kweken. Je moet soepel kunnen blijven draaien om goed te kunnen klimmen op langere klimmen , maar hoe groter het verzet dat je soepel kunt blijven draaien, hoe beter je zult kunnen klimmen. Door extra kracht te kweken wordt je motor groter , en kan je aan dezelfde hartslag een groter verzet rondkrijgen.
Dus: goed klimmen betekent op souplesse klimmen (tenzij het zeer korte hellingen zijn, die kun je puur op kracht nemen, zonder souplesse, de echte alpen-klimmers zijn toch ook niet de toppers op korte hellingen?) en hoe meer kracht je hebt, hoe sneller je op souplesse (groter verzet) kunt klimmen...als je tenminste van nature makkelijk (op souplesse) klimt (anders zou Der Jan de beste klimmer zijn).

Voor wie dat vermogen heeft betekenen klimtrainingen hoofdzakelijk krachttrainingen.

Blijft de vraag hoe iemand moet trainen die dat vermogen in mindere mate heeft. Voor een stuk is het natuurlijk aangeboren en valt het niet te trainen. Maar ik denk dat zo iemand eerder lange hellingen zal moeten doen als training, aan een gezapig tempo (souplesse). Maar ook een geboren klimmer moet, me dunkt, dat soort trainingen doen.

Het belangrijkste voor Minna zal, veronderstel ik, zijn dat ze weet welk soort hellingen de parcours die ze gaat doen bevatten én of ze van nature makkelijk naar boven rijdt (op souplesse). Vervolgens kan ze een geschikt terrein en trainingsschema uitkiezen (keuze genoeg als het niet om cols gaat, zelfs off road en zeker on road).
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Leuke site met hoogteprofielen en derdelijke


@cyclon: je moet van hellingen houden.. ok, sommigen zijn van nature betere klimmers dan anderen, maar iedereen kan zich verbeteren, en dat kan enkel door ipv te vloeken op een helling, die helling leren omarmen en als een uitdaging zien. Een goed verzet kiezen dat je vlot kan rondkrijgen is belangrijk, een goede lijn kiezen evenzeer.. 1maal de helling echt steil wordt (>20%) is het een krachtjob en evenwichtsoefening. Het water komt me al in de mond als ik eraan denk :wink:

Vele mensen geven ook zeer snel de moed op in een helling, denken foert. Fout, geloof in jezelf.. je zou verbaasd staan to wat je capabel bent !!
Minna
Mountainbiker
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 30 jun 2003 12:16
Rijdt met: Brussel, Full-suspension Specialized Sworks, Injured hardtail Gary Fisher Mt Tam
Contacteer:

Bericht door Minna »

WOW! Lots of different feedback, great! :)

I need all kinds of hill training, all of which have been mentioned here. When I placed my question it was initially because I was looking for off-road hills, because I also need to practise more off-road downhills, and they kind of go hand in hand. I need to practise more *technical* downhills and *steepier* downhills, hence looking for more Ardennes-like hills.

But, yes, I will be needing some general hill- and interval training as well ... argh ... this really is not my strong point. As soon as I see a hill my heart rate level blows up! But interesting, give me an uphill with roots and stones, and my heart rate level will not go as high, because all my focus will be on finding a good line and staying up on my bike. Love it when I make it all the way up and still up on my bike!

Nevertheless, I am painfully slow on the uphills (and deliberately slow in the downhills) in comparison to others. Sometimes I wonder if I am better suited for road biking (God forbid) as I can fire away quite good on flattish sections.

As for off road training, I figured Theux already, so will go there several times this spring, and in the summer I hope to do the Bouillon GRG loops, if they are still there then (I've heard something about them being re-looped or something ...).

I have one hell of a 2005 bike calendar coming up, and getting really nervous about it! :)

Thanks, guys, I'll be reading some more interesting stuff in "The Mountainbiker's Training Bible" (Joel Friel) tonight ..

Cheers,
Minna

Pst, Jo ... bad boy for going into pedestrian areas. Can't join you there! ;)
Gebruikersavatar
Nielskie
Mountainbiker
Berichten: 611
Lid geworden op: vr 26 sep 2003 20:36
Rijdt met: Fusion Floyd Marathon SL, Thompson Zeus
Contacteer:

Bericht door Nielskie »

om on topic te blijven
De rode route in Theux is volgens mij de zwaarste vaste route hier in Belgie.
Maar dan heb ik wel het parcours van de Grand-raid-godefroy nog niet gereden. De volle 160km zou naar 't schijnt ook bewegwijzerd moeten zijn.

Maar persoonlijk rij ik liever in de buurt van Malmedy-Butgenbach-Vielsalm. Je hebt daar de mogelijkheid een aantal routes aan elkaar te breien. Zo heb ik er al een aantal tochtjes van 120km op zitten over de vaste routes ginder.

Aan de mensen die graag over klimtraining bezig zijn misschien nieuw topic starten, mocht het nog niet gedaan zijn?
Minna
Mountainbiker
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 30 jun 2003 12:16
Rijdt met: Brussel, Full-suspension Specialized Sworks, Injured hardtail Gary Fisher Mt Tam
Contacteer:

Bericht door Minna »

Reading some of the replies a second time ... I definitely think I need more power in my legs. I have the "souplesse" (I think), but I lack the power to speed up. Too many people pass me in the uphills, and it's too damn frustrating! :(
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Bouillon : De volle 160 is bewegwijzerd, maar kies de 90, de 70 is op 1 klim na (Moulin Hideux) nogal gemakkelijk.
Plaats reactie