vaste routes in de oost kantons

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Magura
Mountainbiker
Berichten: 939
Lid geworden op: zo 26 sep 2004 18:59
Rijdt met: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Contacteer:

Bericht door Magura »

mtb-fltn schreef:Wel oppassen wat je daar als Vlaming zegt of je krijgt enkele Waalse boeren met de riek achter je aan! :evil:
Daar heb ik nog niet veel van gemerkt hoor. Als je normaal doet zijn ze tegen de Walen tegen mij even vriendelijk als de Vlamingen =D>
Gebruikersavatar
mtb-fltn
Mountainbiker
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 31 dec 2004 13:06
Rijdt met: Granville Team G-racer U6
Contacteer:

Bericht door mtb-fltn »

Magura schreef:Daar heb ik nog niet veel van gemerkt hoor. Als je normaal doet zijn ze tegen de Walen tegen mij even vriendelijk als de Vlamingen =D>
Weet het, da was maar een graptje hoor. Ik zit voor mijn werk bijna elke dag in Wallonië en 't is waar, die mensen zijn supervriendelijk.
Willy D
Mountainbiker
Berichten: 1586
Lid geworden op: di 07 okt 2003 15:41

Bericht door Willy D »

@gwieto:

de doortocht van de oostkantons staat aangeduid met de typische blauwe pijl, met onderaan 2 blauwe bollen, maar wel met een gele bol boven de pijl!
De bepijling zelf vond ik vorig jaar ondermaats, verschillende keren fout gereden (ik heb de stukken rond Waimes en Malmedy uitgeprobeerd).
Een gedetailleerde kaart is echt wel nodig (nog beter is de routes overzetten naar GPS en de kaart als backup)

De 'gewone' routes hebben ook die blauwe pijl met blauwe bollen, maar zijn dan voorzien van een 'nummer', hier moet ge dus mee opletten: routes die een verschillend startpunt hebben, gebruiken soms dezelfde nummers en als die elkaar kruisen #-o

Een absolute aanrader is in Waimes, naast de spoorlijn gaan, effekes volgen en dan vindt ge daar een GR - pad: dat loopt langs de Warche en dat is een subliem stukske fietsen. :P

O ja, de Walen zijn echt wel vriendelijke mensen, zenne :wink:

Willy
Gebruikersavatar
Gwieto
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 25 apr 2004 14:35
Rijdt met: C'dale F500 (XT)

Bericht door Gwieto »

@Willy
Een absolute aanrader is in Waimes, naast de spoorlijn gaan, effekes volgen en dan vindt ge daar een GR - pad: dat loopt langs de Warche en dat is een subliem stukske fietsen.
Merci voor de tip!
Ik ben inderdaad van plan om de ganse route zo goed mogelijk in de GPS te steken. Maar aangezien de afstanden per dag niet zo groot zijn, en ik dus tijd heb om 'verkeerd te rijden', en om mooie stukjes 'mee te pikken', ga ik dat stukje langs de Warche er zeker proberen bij te nemen!
Magura
Mountainbiker
Berichten: 939
Lid geworden op: zo 26 sep 2004 18:59
Rijdt met: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Contacteer:

Bericht door Magura »

Vrijdag nog eens in de Oostkantons gaan biken. Normaal gezien zouden we vertrekken in Malmédy, maar omdat ons ma perse wou wandelen in Bütgenbach, zijn we daar maar vertrokken, met de rode lus (nr. 3), om dan verder ons vertrouwd parcours op te pikken.

Mijn vaststelling: rode lus vanuit Bütgenbach is meer asfalt dan bos of veldweg. En wanneer je dan eindelijk eens een bosweggetje tegenkomt, dan staan er pijlen overal zonder nummer (gebeurt wel meer, maar is meestal goed aangegeven, hier dus niet). We zijn dus verschillende keren verkeerd gereden. Uiteindelijk na veel gesukkel en op de kaart te hebben gekeken, de blauwe lus (nr. 2) ten Oosten van Wallerode (St. Vith) opgepikt, om zo via de "geel bollekes" noordwaarts terug te keren.

Mijn conclusie: de "geel bollekesroute" is goed aangegeven (hoewel de meeste pijltjes IN de bocht staan, dus bij afdalingen rijd je ze voorbij of moet je vollen bak in de remmen gaan, maar er staan dus pijltjes), andere routes zijn maar pover afgepijld.
Gebruikersavatar
Ziggy
Mountainbiker
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 08 okt 2004 18:08
Rijdt met: Specialized Epic FSR Comp

Bericht door Ziggy »

Wij waren dit weekend in Wirtzfeld, zo'n 5 km van Butgenbach. Van 2 jaar geleden wist ik nog dat een groot stuk van de rode route over asfalt was. Dus hebben we route 1 en 2 maar eens gereden. Route 1 is goed uitgepijld, maar is niet veel beter dan 3 (ook veel asfalt). Route 2 is iets leuker, maar halverwege ontbreken er een paar pijlkes (na de spoorweg, afdaling tot aan rivierke nabij Champagne). Daar moet je dus rechts (gevonden na kwartierke zoeken). Al bij al toch geamuseerd en een kleine 50 km op de teller.
Gebruikersavatar
Nielskie
Mountainbiker
Berichten: 611
Lid geworden op: vr 26 sep 2003 20:36
Rijdt met: Fusion Floyd Marathon SL, Thompson Zeus
Contacteer:

Bericht door Nielskie »

Zaterdag nog eens in Malmedy gaan rijden.

Zo'n toertje met zo'n gele bol boven de bepijling (66km).
Malmedy-> Sankt-Vith->Malmedy

Qua natuurschoon was het wel genieten van het herfstkapsel van de loofbomen onder een stralend zonnetje.

Maar de route op zich stelde niets voor. De eerste 50km vooral brede schotterwegen en flauwe hellingen.
Pas dan heb ik een mooi stukje singletrack bezaaid met worteltjes en rotsblokken voor de wielen gekregen. Spijtig genoeg duurde dat ook maar een kleine 2 km.
Wat later was ik voor de zoveelste keer verkeerd gereden (verkeerde pijltjes gevolgd), en heb ik op kaart maar de kortste weg gezocht en terug naar de wagen gefietst. In totaal stond er zo'n 85 km op de teller.


Onderweg heb ik regelmatig (zo'n 15 keer) de kaart moeten bovenhalen omdat ik totaal niet aan de bewegwijzering uit kon of gewoon geen pijltjes meer tegenkwam. vb. een aantal keer een boom tegengekomen waarop 3 pijltjes hingen die telkens een andere richting uitwijzen. Dit dan nog zonder te specificieren welke route naar waar moest afslaan.

't was een leuk bikedagje, maar het is toch de eerste en laatste keer dat ik die route gereden heb.
Gebruikersavatar
micro-be
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 19 jul 2006 10:46
Rijdt met: een upgrade van een goedkoop kotje, maar het rijd

Bericht door micro-be »

Deze zomer gaan we een week naar ovifat, we hebben ondertussen een 2tal route's uitgezocht die ons wel iets leken, maar we hadden graag de mening van mensen die ze misschien al een hebben gereden.

Let wel wij zijn absoluut geen profs op bike gebied, maar we hebben er enorm veel lol aan. de eerste route is om op het gemak af te werken, maar ik had graag geweten of dit een leuke route is, en we nemen ze erbij omdat het veel dalen is en veel onverhard
http://www.eastbelgium.com/mountainbike/nl/bm.php

En de andere route lijkt me iets zwaarder, maar denk dat het nog wel haalbaar is voor de middenmoot biker.Hier gaat het over De steengroeve van de Warche
http://www.eastbelgium.com/mountainbike/nl/malmedy.php

Mochten er heren of dames zijn die al 1 of 2 van deze routes gereden hebben laat het weten aub.

Thanks
Gebruikersavatar
Rodenbach
Mountainbiker
Berichten: 481
Lid geworden op: di 31 okt 2006 16:22
Rijdt met: Granville Evo-R

Bericht door Rodenbach »

micro-be schreef:Deze zomer gaan we een week naar ovifat, we hebben ondertussen een 2tal route's uitgezocht die ons wel iets leken, maar we hadden graag de mening van mensen die ze misschien al een hebben gereden.

Let wel wij zijn absoluut geen profs op bike gebied, maar we hebben er enorm veel lol aan. de eerste route is om op het gemak af te werken, maar ik had graag geweten of dit een leuke route is, en we nemen ze erbij omdat het veel dalen is en veel onverhard
http://www.eastbelgium.com/mountainbike/nl/bm.php

En de andere route lijkt me iets zwaarder, maar denk dat het nog wel haalbaar is voor de middenmoot biker.Hier gaat het over De steengroeve van de Warche
http://www.eastbelgium.com/mountainbike/nl/malmedy.php

Mochten er heren of dames zijn die al 1 of 2 van deze routes gereden hebben laat het weten aub.

Thanks
die eerste korte dalende rit heb ik nog niet gereden, maar daar moet je idd niet bang voor zijn :wink:

de tweede rit langs de warche rij ik ieder jaar met kerst een tweetal keer, dus die ken ik intussen vanbuiten... héél mooi traject, eerst zul je flink dalen (zeker vanuit ovifat dat in de streek erg hoog gelegen is) en dan een lang stuk off-road langs het water en de steengroeve rijden... ik weet niet of je de lus van de skipiste van ovifat erbij neemt, maar da's een leuke kuitenbijter (in de winter vaak ondergesneeuwd en extra moeilijk)... zeker doen dus, zelfs als niet-doorwinterde mtb'er kun je er vlot langs, mits de wil om een beetje door te bijten 8)

trouwens, in de toeristische dienst van de oostkantons (markt van malmédy) kun je mooie mtb-kaarten kopen

(mod : ik zie dat je van lichtervelde bent, als je wil, mag je die mtb-box van de oostkantons anders gerust bij me komen ophalen om een weekje te gebruiken... als je 'm proper terug aflevert :wink: )

have fun !
Gebruikersavatar
micro-be
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 19 jul 2006 10:46
Rijdt met: een upgrade van een goedkoop kotje, maar het rijd

Bericht door micro-be »

Jezelf "Rodenbach" noemen, en zelf van Torhout zijn, is dat niet de roeselarenaren de ogen uitsteken. Graptjen he Paul
hihi Dit als tussendoortje.

Alvast bedankt voor de info over die route.
Maar mag ik vragen wat die mtb-box juist inhoudt, want het zal hoogstwaarschijnlijk niet bij die ene keer blijven dat we naar ginder gaan om te fietsen, dus als dit iets is die heel uitgebreid is, en waar je veel mee kan doen dan wil ik toekomstgericht, die voor mezelf wel aanschaffen.
Al moet ik er wel bijvertellen dat ik je aanbiedingen heel erg apprecieer.

Hopelijk zijn de routes te rijden voor ons, ik rij normaal gezien wekelijksde tt's, en nu ga ik me vooral op de kluisberg route toespitsen.Mijn collega daarentegen heeft heel wat minder tijd, en zal dan ook wat meer afzien (hoop ik).
maar we maken er wel het beste van .

Alvast bedankt voor de inlichtingen en het (mbt-box) aanbod
Plaats reactie