Overijse - Bloso

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Zonet de 3 valleien route ook nog eens volledig gereden, als onderdeel van een langere rit, maar enfin..
zie het hoogteprofiel van de GANSE rit hier, het stuk tussen de nummerkes 1 en 2 is de route van Overijse (blauwe, groene en rode gekombineerd)
ik had een dikke 34 km en 495 hoogtemeters in 1u40 wat ongeveer een gemiddelde van 20.5 betekend. Ik heb vrij rustig gereden , gemiddelde hartslag was 130 over de GANSE rit van 56 km (zie het profiel )...

het ligt er snel bij, en keihard. Op 1 plaats staat er idd geen pijltje meer, als je na een klim in een holle weg op de blauwe route in een weidelandschap uitkomt. je moet daar naar LINKS over grove steenbrokken, en wat verder naar rechts, terug naar links en dan kom je op een afdaling met trapkes die in Tombeel uitkomt.
Daar heeft ooit een pijltje gestaan, maar ik denk dat dat nu ondergeploegd is :cry:

op het onderstaande kaartje is dat punt helemaal links onderaan
Afbeelding
SPECI
Mountainbiker
Berichten: 735
Lid geworden op: za 07 sep 2002 02:00
Rijdt met: cannondale 26”

Bericht door SPECI »

ik ga volgend weekend de bloso route van oud heverlee en overijse aan mekaar rijden.is dit doenbaar wetende dat ik de dag erna 100km in Vielsalm moet rijden? :roll:
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

SPECI schreef:ik ga volgend weekend de bloso route van oud heverlee en overijse aan mekaar rijden.is dit doenbaar wetende dat ik de dag erna 100km in Vielsalm moet rijden? :roll:
Tuurlijk Speci, dan schuiven we met z'n allen weer een plaatske naar voren.. =D>

Zal alles bij elkaar zo'n 1000 hm zijn, en een dikke 75 km.
Gebruikersavatar
Mick
Mountainbiker
Berichten: 441
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: Vosselaar
Contacteer:

Bericht door Mick »

één keer een open wedstrijd meedoen en je weet alles wat je moet weten... :wink:
nicolasbxl
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 25 jun 2003 13:07

Bericht door nicolasbxl »

zal ik zeker eens doen!
Gebruikersavatar
Thomaz
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 10 nov 2002 14:49
Rijdt met: Cube Limited 1

Bericht door Thomaz »

ik ga volgend weekend de bloso route van oud heverlee en overijse aan mekaar rijden.is dit doenbaar wetende dat ik de dag erna 100km in Vielsalm moet rijden?
Ik zou dat morgen willen doen maar weet niet juist waar je moet doorsteken van de oud heverlee route richting Huldenberg. Staat er ergens ne pijl daar of is't eenvoudig uit te leggen? Ik zie dat het ergens in St. Joris Weert rechtsaf is op mtbroutes.be maar verder weet ik het niet meer.

Verder enig idee hoeveel KM die combinatie is?
SPECI
Mountainbiker
Berichten: 735
Lid geworden op: za 07 sep 2002 02:00
Rijdt met: cannondale 26”

Bericht door SPECI »

Thomaz schreef:
ik ga volgend weekend de bloso route van oud heverlee en overijse aan mekaar rijden.is dit doenbaar wetende dat ik de dag erna 100km in Vielsalm moet rijden?
Ik zou dat morgen willen doen maar weet niet juist waar je moet doorsteken van de oud heverlee route richting Huldenberg. Staat er ergens ne pijl daar of is't eenvoudig uit te leggen? Ik zie dat het ergens in St. Joris Weert rechtsaf is op mtbroutes.be maar verder weet ik het niet meer.

Verder enig idee hoeveel KM die combinatie is?
ge moet de gele pijlen volgen in St.Joris Weert, dat is de verbindingskleur.
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Thomaz schreef:
ik ga volgend weekend de bloso route van oud heverlee en overijse aan mekaar rijden.is dit doenbaar wetende dat ik de dag erna 100km in Vielsalm moet rijden?
Ik zou dat morgen willen doen maar weet niet juist waar je moet doorsteken van de oud heverlee route richting Huldenberg. Staat er ergens ne pijl daar of is't eenvoudig uit te leggen? Ik zie dat het ergens in St. Joris Weert rechtsaf is op mtbroutes.be maar verder weet ik het niet meer.

Verder enig idee hoeveel KM die combinatie is?
De gele pijlen brengen je langs het station van STJorisWeert (als je van ZoeteWaters komt eerst de spoorweg over steken en de weg na de spoorwegoversteek direct links nemen ttz voor cafe het elfde gebod (ik denk toch dat het zo noemt)) )tot op een T-kruispunt met de kauwereelstraat , waar je links naar Nethen kunt (onder brug door) en rechts moet. Daarna moet je na 50 meter al direct weer naar links, een smalle asfaltweg richting StAgathaRode. je volgt deze altijd rechtdoor richting Ottenburg. Halverwege (denk na zo'n km of 5-6 vanaf de Kauwereelstraat, moet je dan rechts een asfaltweg omhoog. Je komt dan op de Rode route.

Waar je omhoog moet is de grijze weg op de kaart hierbij als je van StAgathaRode komt richting Ottenburg (ter hoogte van waar het woordje Dyle staat maar iets naar links op de kaart) . Zoals je ziet kruist de Rode Route wat verder de grote baan StAgatha-Ottenburg , dus daar kan je er evtl ook op...


Afbeelding
Gebruikersavatar
Thomaz
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 10 nov 2002 14:49
Rijdt met: Cube Limited 1

Bericht door Thomaz »

Adri, bedankt voor de info maar heb ze dus te laat gelezen :-?

Uiteindelijk vandaag vertrokken aan de Zoete Waters op Blauw, dan na een paar KM de gele verbindingsroute gevolgd naar St.-Agatha Rode, maar de bepijling van Geel was een beetje schaars en ben op het eind ergens misgereden: 'k Ben dan beland na een afdaling door een of ander dierenpark op de splitsing rood/groen en heb een stuk groene gedaan, blauw, het andere stuk groen en dan rood dat overging in geel, niet de hele toer dus maar wel meer hoogtemeters dan op mtbroutes.be. Met 2x een kilometer verkeerd rijden zaten we aan het eind van rood met 650-700 Hm.

Voor de geïnteresseerden: Heverlee Blauw + gele verbinding + groen/rood/blauw Overijse komt dus neer op 65Km en 800 hoogtemeters, maar tel hier ong. 2 a 3 Km foutrijden vanaf.

Bepijling was aanwezig maar da's ook het enige goede woord dat ik er voor over heb. Er ontbrak denk ik nergens een pijl maar ze hebben hun best gedaan om ze goed verwarrend, inconsequent en goed verstopt te plaatsen. Op de ene plek 4-5 pijlen op 300m, op een andere dan weer een hele tijd niks, op splitsingen pal in het midden van twee wegen, pijlen achter parkeerplaatsen, op andere plekken overal het onkruid gewied behalve rond de pijl, aaarrgghhll.... ](*,)

Maar een schitterend schitterend mooi parcours, ga woensdag al terug \:D/ \:D/ \:D/
Gebruikersavatar
Joris
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: di 22 apr 2003 11:46
Rijdt met: Niner Ros 9; Orbea Occam

Bericht door Joris »

Vanuit Overijse (vertrek CC Den Blank) vertrekt er ook een roadbook van 25km. De volledige beschrijving vind je in O2-bikers nr 61. (Als dit nr niet in je collectie zit, kan je het altijd bijbestellen. Of stuur mij een privé-mailtje, wie weet brengt Sinterklaas je wel een kopietje van het roadbook ?!) Tijdens mijn vakantie heb ik dit roadbook tweemaal gereden. Het parcours lag er vrij droog bij, zelfs met al de regen van vrijdagavond; al vrees ik wel dat er bij overvloedige regen sommige stukken er zeer modderig zullen bij komen te liggen.

Na de start moet je al direct door de smalle straten van Overijse-city klimmen. Je steekt vervolgens de Brusselsestwg over. (km 0,67: neem het smalle wegeltje links van het witte huis en niet de smalle asfaltweg 5m verder.) Je rijdt nu door een woonwijk. (km 1,57: neem de gazon-weg rechts nadat je 10m door de verboden richting bent gereden.) De eerst 3km van het roadbook is niet veel soeps: veel te veel asfalt. Pas wanneer je de "Ketelheide" bent ingereden, start het echte off-road werk met een mooie technische single track gevolgd door een stevige beklimming en als afsluiter een korte afdeling waar het toch opletten geblazen is: het water heeft hier een diepe geul gegraven. Je neemt links (km 4,84) richting Jezus-Eik waar je eventjes het Zoniënwoud wordt ingestuurd om onder de E411 door te rijden. Wanneer je uit het bos komt, wacht er je een toffe single track (km 10,48 ). Je rijdt vervolgens een heel eind langs de rand van het Zoniënwoud. Bij km 12,52 moet je links het asfalt op. (Je kan dit stukje asfalt echter omzeilen door hier recht over te steken. Je passeert een manège en de weg draait naar rechts richting bos. In het bos neem je links de paardenweg, die stevig omhoog gaat. Zo kom je terug op het roadbook bij km 13,21) Na dit asfalt-intermezzo rijd je het bos in. De afdaling die nu volgt is niet meteen aartsmoeilijk te noemen, maar het wegglijden op de losliggende keiën verhoogt toch de adrenalineconcentratie in je bloed. Na de beklimming kom je aan bij het station van Groenendaal. Direct voorbij het station word je terug het bos ingestuurd om het majestueuze woud pas te verlaten aan de ambassade van Argentinië (km 16,99). Na een stukje over het afvalt te hebben gefietst, volgt er een mooie single track. Vervolgens moet je door een wijk van La Hulpe. Het beste van het roadbook is er nu toch af. Je merkt duidelijk dat de open ruimten beperkt zijn: korte stukken off-road worden afgewisseld met asfalt. Na de "Breerijke" rijd je onder de E411 door. (I.p.v. bij km 22,15 links af de E411 onderdoor te rijden kan je alternatief opteren voor een extra stukje single track langs de E411. Je volgt hiervoor de asfaltbaan en voorbij de tunnel onder de E411 neem je links. 20m verder vind je links de single track. Aan het tunneltje onder de E411 kan je terug aansluiten op het roadbook. Je moet hier rechts) Dit is nog een leuk stukje off-road. Na de de passage door het Hagaard-bos (km 23,3) en de aansluitende single track kan je de kerk van Overijse zien liggen. Een snelle afdeling brengt je terug tot op de startplaats.

Het roadbook is ideaal om te combineren met de blauwe (en eventueel ook de groene en rode) MTB-route. Je kan ook aansluiten op het roadbook van het Zoniënwoud. Technisch en fysiek stelt het parcours geen al te hoge eisen met zijn 250 hoogtemeters. Al bij al een mooi parcours door een mooie streek.
Plaats reactie