Mag je 's nachts gebruik maken van de vaste MTB routes?

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Mag je 's nachts gebruik maken van de vaste MTB routes?

Bericht door _Knarf_ »

Zoals de titel zegt.

Mag je in de donker u begeven in de bossen?
Ik weet dat je in Nederland geen bossen mag betreden tussen zonsondergang en zonsopgang (tenzij georganiseerd evenement). Maar hoe zit dat eigenlijk in België?
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Mag je 's nachts gebruik maken van de vaste MTB routes?

Bericht door kenny »

Het zelfde, bos en natuurgebied zijn niet toegankelijk tussen zonsondergang en zonsopgang. Dat is een oude wet die het stropen moest tegengaan.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Mag je 's nachts gebruik maken van de vaste MTB routes?

Bericht door dirkdierickx »

allez, we leren weer iets bij, ik ben al tig keer nachtritten gemaakt in de bossen en nog nooit problemen mee gehad.
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Mag je 's nachts gebruik maken van de vaste MTB routes?

Bericht door _Knarf_ »

dirkdierickx schreef: di 23 nov 2021 11:42 allez, we leren weer iets bij, ik ben al tig keer nachtritten gemaakt in de bossen en nog nooit problemen mee gehad.
Klopt....


Maar er komen meer en meer controles hier in de buurt met serieuze boetes/in beslag name van fietsen.
Tot nu toe enkel voor het rijden op paden die niet tot het bloso netwerk horen (want in Vlaanderen is de openbare weg + de officiele bloso paden de enige plaats waar je eigenlijk mag mtb-en... Je mag enkel stapvoets rijden op alle andere paden). Maar we vroegen ons nu af of we eigenlijk 's nachts mogen rijden...
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Mag je 's nachts gebruik maken van de vaste MTB routes?

Bericht door Jumping Jack »

Er is bij mijn weten geen algemene verbodsbepaling op het betreden van een bos na zonsondergang (in NL volgens mij wel). Maar de toegankelijkheidsregeling van elk bos op zich kan daar wel in voorzien. Met andere woorden: dat is een lappendeken aan toepasselijke regels gelet op de versnippering van de bossen in Vlaanderen.

Het bosdecreet bevat wel een algemene bepaling die het verstoren van de rust "op welke wijze ook" verbiedt. Maar het louter betreden na zonsondergang zal daar niet zomaar onder gevat kunnen worden.

Uiteraard blijven de toegankelijkheidsregels voor fietsers (die dus niet genieten van het principe van de "omgekeerde toegankelijkheid") onverkort gelden en mag je enkel op de voorziene paden rijden.
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Mag je 's nachts gebruik maken van de vaste MTB routes?

Bericht door i-Mac »

dirkdierickx schreef: di 23 nov 2021 11:42 allez, we leren weer iets bij, ik ben al tig keer nachtritten gemaakt in de bossen en nog nooit problemen mee gehad.
Als biker ga je daar geen last van hebben. Maar de dieren die er leven wel. Veel van die beestjes komen alleen 's nachts buiten, en schrikken zich een ongeluk van het lawaai en de lichten. Neen, ik ben geen groene jongen, maar ik respecteer alleen voor die dieren dat verbod. Er worden er al genoeg doodgereden, dat we hen niet extra moeten opjagen.

Maar ik geef eerlijk toe, de georganiseerde nachtritten die ik vroeger fietste waren stuk voor stuk plezant.

Edit : interessant leesvoer ;-)

https://www.natuurenbos.be/beleid-wetge ... lde-vragen
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Mag je 's nachts gebruik maken van de vaste MTB routes?

Bericht door dirkdierickx »

i-Mac schreef: di 23 nov 2021 21:48 Als biker ga je daar geen last van hebben. Maar de dieren die er leven wel. Veel van die beestjes komen alleen 's nachts buiten, en schrikken zich een ongeluk van het lawaai en de lichten. Neen, ik ben geen groene jongen, maar ik respecteer alleen voor die dieren dat verbod. Er worden er al genoeg doodgereden, dat we hen niet extra moeten opjagen.
is toch net hetzelfde voor 'dagdieren'? als je gaat mtb'en kom je vanalles tegen in het bos; en een hert, konijn, everzwijn en eekhoorn schrikken zich overdag net evenhard een hoedje als die beesten snachts.
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Mag je 's nachts gebruik maken van de vaste MTB routes?

Bericht door i-Mac »

dirkdierickx schreef: wo 24 nov 2021 15:03
i-Mac schreef: di 23 nov 2021 21:48 Als biker ga je daar geen last van hebben. Maar de dieren die er leven wel. Veel van die beestjes komen alleen 's nachts buiten, en schrikken zich een ongeluk van het lawaai en de lichten. Neen, ik ben geen groene jongen, maar ik respecteer alleen voor die dieren dat verbod. Er worden er al genoeg doodgereden, dat we hen niet extra moeten opjagen.
is toch net hetzelfde voor 'dagdieren'? als je gaat mtb'en kom je van alles tegen in het bos; en een hert, konijn, everzwijn en eekhoorn schrikken zich overdag net even hard een hoedje als die beesten 's nachts.
Overdag zien die dieren goed genoeg waar naartoe. In het donker is dat een ander verhaal. Ik fiets regelmatig op donkere tijdstippen op donkere wegen die in een bos liggen (naar mijn werk). De keren dat ik een vos, of een hert zie, schrikken die dieren zich een ongeluk. En op die plaats is er ook geen verlichting. met andere woorden, het is er een pikdonker. Ik kan me niet inbeelden dat die beestjes zoveel beter zien dan een mens. En vluchten in het donker zorgt dus voor enorme risico's op kwetsuren die voor hen het einde van hun leven kan betekenen.
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1879
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Mag je 's nachts gebruik maken van de vaste MTB routes?

Bericht door patje2 »

De nieuwe plaatjes van sport Vlaanderen zijn reflecterende pijltjes. Om ook bij valavond te kunnen rijden. Dus sport Vlaanderen maakt zijn routes om in den donker te kunnen rijden.
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Mag je 's nachts gebruik maken van de vaste MTB routes?

Bericht door i-Mac »

Even een post van de Instagram pagina van de MTB Utrechte Heuvelrug : En deze zal op veel plaatsen in ons land ook van toepassing zijn. MTB plezier ... JA. Respect voor de natuur .... Ja.

mtbheuvelrug

Deze bewoners van de bossen schrikken zich af en toe rot na zonsondergang.

"Nu het vroeger donker wordt, neemt het aantal recreanten dat na zonsondergang nog actief is weer toe. Terreineigenaren willen dit niet. Op de Utrechtse Heuvelrug is de hoofdregel dat het bos alleen toegankelijk is tussen zonsopkomst en zonsondergang. Deze regel is er niet voor niets.

De bossen worden goed bezocht; er zijn overdag veel recreanten. Veel diersoorten houden hier rekening mee en worden dus ook pas in de avond actief. Het is belangrijk dat er voldoende rust in het gebied is, zodat zij ook rustig voedsel kunnen zoeken voordat er de volgende dag opnieuw recreanten zijn. Recreëren in het donker verstoort het dagpatroon van de dieren. Zeker met felle lampen zorg je ervoor dat dieren schrikken en op de vlucht slaan. Dit geeft nare gevolgen, omdat zij daarbij in paniek de weg over steken en daar een grote kans hebben om aangereden te worden.

Dit is absoluut onacceptabel en het zorgt voor een verkeerd beeld van recreanten. In het donker fietsen, wandelen of hardlopen, zorgt voor verlies van draagvlak bij terreineigenaren. Je riskeert een stevige boete en je verziekt het voor de goedwillende recreanten.

Met een vriendelijke groet van Rein Zwaan van Staatsbosbeheer"


Link naar de afbeelding : https://scontent-bru2-1.cdninstagram.co ... n.webp.jpg
Plaats reactie