Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
cuby
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: do 15 apr 2004 21:54

Rohloff

Bericht door cuby »

Nu heb ik hier al veel van gehoord en gelezen maar ik heb nog geen gebruikers ervan ontmoet.
Zijn er onder jullie die met deze versneling rondrijden?
Vergt dit veel/regelmatig onderhoud.
Is het onderhoud kostelijk of zelf uit te voeren?
Zo een paar vraagjes die in mij opkwamen.
Gebruikersavatar
phille
Mountainbiker
Berichten: 2003
Lid geworden op: do 01 jan 1970 02:00
Rijdt met: Bravo met het nieuwe forum !
Contacteer:

Bericht door phille »

Kan je makkelijk in Leuven raken ? Ga dan eens tot bij fietsen koen

Hier heb je wat fotokes
http://sme.kpn.be/~phil1/
bovenaan een link naar een zwarte versie ook ne ferme

Onderhoud ? Zoiets koop je om onderhoud te mijden, dus als ge zo lui zijt als iets, maw geen tjid hebt ...

Ik rij er al 3jaar mee, en heb tot nu toe 1 maal een probleemke gehad, kleine revisie was nodig (da gebeurd in Kassel duitsland), nooit gezegd wat het was. Was wel gedepaneerd met een ander wiel

Kosten : jaarlijks de olie verversen, en bv als ik in de alpen zit vraag ik de koen om ne 17 te steken. Dus op 3 jaar tijd misschien in totaal 250eur kosten gehad ? Ik gok maar zenne, tgaat waarschijnlijk veel minder zijn.

Basis investering is natuurlijk de grote struikelblok, maar haal er een excelleke bij en ik heb de zaak terug gewonnen op 4 jaar tijd

Een rohloff is for life, nen derailldingese daarentegen
Magura
Mountainbiker
Berichten: 939
Lid geworden op: zo 26 sep 2004 18:59
Rijdt met: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Contacteer:

Bericht door Magura »

Dit is inderdaad de versnellingsbak waar ik al jaren van droom. Momenteel heb ik hem nog niet. Hopelijk wordt ie over een paar jaar wat aantrekkelijker in prijs.

Dat er "maar" 14 versnellingen zijn, daar moet je geen punt van maken. Met een MTB met 27 vitessen gebruik je er ook maar ongeveer zoveel:
1) 1.1
2) 1.2
3) 1.3
4) 1.4
5) 2.3
6) 2.4
7) 2.5
8) 2.6
9) 2.7
10) 2.8
11) 3.5
12) 3.6
13) 3.7
14) 3.8

Kun je nog volgen??

De rest van de versnellingen is niet goed voor het schakelmateriaal (ketting te scheef), of komt toch ongeveer op hetzelfde neer als een ander vites.


BTW: hebt ge daar echt zo weinig onderhoud aan?
Gebruikersavatar
phille
Mountainbiker
Berichten: 2003
Lid geworden op: do 01 jan 1970 02:00
Rijdt met: Bravo met het nieuwe forum !
Contacteer:

Bericht door phille »

NADELEN:

De moos ligt zo dik omdat jij ongestoord ALTIJD kan rijden dat ge verschrikkelijk veel moet kuizen
Mensen zaaaaaagen aan uwe kop "was datte"
Ge komt heel weining bij uwe vloboer over de vloer, die relatie verziekt ook


LOOOOOL

Fin soit:
Onderhoud is echt ONBESTAANDE, zeker nu de afdichting nog efficienter is.

Echte nadelen (3):
1. Het weegt ietske meer
2. Het gewicht zit op een voor sommige lastige plaats, maar dat is mij nog steeds een raadsel wat ze daarmee bedoelen
3. Het rendement is 2 a 3% lager dan een klassiek systeem, alhoewel ik dat nog steeds in twijfel trek, ik rijd nen onverwachten berg op waar anderen beneden staan te vloeken dat hunne granny ni meewil
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

aan de foto's te zien lijkt da zo een systeem waar ge gene chainsuck bij krijgt en niet geblokeerd geraakt door de modder dus altijd kan schakelen

ben ik fout?

Zijn dat 14 versnellingen in de naaf? of hoe werkt dat?
Gebruikersavatar
phille
Mountainbiker
Berichten: 2003
Lid geworden op: do 01 jan 1970 02:00
Rijdt met: Bravo met het nieuwe forum !
Contacteer:

Bericht door phille »

de mijne is vrijwel CS free ! Mijn frame heeft een EBB waardoor ik geen kettingspanner nodig heb.

De binnenkant bestaat uit meerdere tandwielen die je 14 vitessen geeft
Ken je de sturmey archer (ge weet wel 3 vitesse in da dik achterwiel, en waar ge tussen de 2 en de 3 moest oppassen voor uw heilige delen), wel zet er zon paar in serie en je komt aan 14

Indexering gebeurd IN de naaf dus je schakelt altijd juist
Gebruikersavatar
LuckyIron
Mountainbiker
Berichten: 2054
Lid geworden op: vr 08 nov 2002 12:10
Rijdt met: Orbea OIZ marathon
Contacteer:

Bericht door LuckyIron »

misschien domme vraag, maar is er vooraan altijd maar 1 plateau mogelijk?
Gebruikersavatar
phille
Mountainbiker
Berichten: 2003
Lid geworden op: do 01 jan 1970 02:00
Rijdt met: Bravo met het nieuwe forum !
Contacteer:

Bericht door phille »

waarom zou je een extra plateau willen ?

Het kan, als je de ketting spanner vervangt door een derailleur die meer swing heeft om het verschil in tandwiel op te vangen, maar bedenk dat je dan je ideale kettinglijn zal verknoeien
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

phille schreef:de mijne is vrijwel CS free ! Mijn frame heeft een EBB waardoor ik geen kettingspanner nodig heb.

De binnenkant bestaat uit meerdere tandwielen die je 14 vitessen geeft
Ken je de sturmey archer (ge weet wel 3 vitesse in da dik achterwiel, en waar ge tussen de 2 en de 3 moest oppassen voor uw heilige delen), wel zet er zon paar in serie en je komt aan 14

Indexering gebeurd IN de naaf dus je schakelt altijd juist
naafversnellingen dus, onze pa heeft er zo een 7-speed van sachs (SRAM) of zijne gewone velo staan, en da verslijt vrijwel niet, na 12 jaar onderhoudsvrij te rijden had hij wat problemen met zijn naaf en heeft er voor 10 euro kosten aan moeten doen en is weer gesteld.

maar hoe duur is dat versnellinssysteem voor de MTB dan? want ik herinner me nog da onze pa zijne velo wel een van de duurste was in dieje tijd.

wat zou het effect eigenlijk zijn als er nog zo een systeem in de trapas word ingebouwd? zou dit mogelijk zijn?
mario
Mountainbiker
Berichten: 361
Lid geworden op: za 28 jun 2003 14:57
Rijdt met: CUBE LTD5
Contacteer:

Bericht door mario »

@phille: wat is die stelvijs vooraan?

en die 1fg zou dus eigenlijk 14fg's moeten zijn... :wink:
Plaats reactie