proteine dieet

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
buffel
Mountainbiker
Berichten: 244
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 22:33
Rijdt met: Specialized stumpjumper comp 29 carbon

proteine dieet

Bericht door buffel »

Is een proteine dieet aan te raden als biker?
pvandebe
Mountainbiker
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 21:18
Rijdt met: Vanalles

Bericht door pvandebe »

NOPE

.
Gebruikersavatar
buffel
Mountainbiker
Berichten: 244
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 22:33
Rijdt met: Specialized stumpjumper comp 29 carbon

Bericht door buffel »

waarop basseer je u dan ?
Gebruikersavatar
Vintage
Mountainbiker
Berichten: 525
Lid geworden op: di 25 jul 2006 20:04

Bericht door Vintage »

Als biker heb je genoeg koolhydraten nodig. Bij een proteïne dieet heb je die niet echt.
Als ik fout zit... verbeter me gerust!
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

ik verbeter u :)

ik zet er wel even bij :
competitierijders, doe dit NOOIT in volle seizoen !!!!!

hangt af van de doelstelling, en de manier waarop je dat doet.
voornamelijk proteine, geen fruit en bijna geen groenten buiten grone groenten zoals een 'echt' proteine dieet voorschrijft ... = VOKOMEN VERKEERD, en ongeschikt voor ELKE sporter in eender welke dicipline ook.

proteine dieet MOEt gepaard gaan met fruit, en groenten, niet enkel groene groenten maar ook zeer veel felgekleurde groenten (tomaten, paprikas etc etc.. vanwege de hoge concentratie anti oxidanten die je broodnodig hebt, zeker bij een proteine dieet in combinatie met sport.
de 'calorie'capaciteit per dag, bedraagt minder dan normaal, maar nog steeds een 1700 per dag ! zeker in de strensgte periode - de aanvangsfase.

val ik snel af?
de eerste week niet....
vanaf ca dag 8-9 zie je de eerste resultaten, daarna gaat het snel, ALS je je strikt aan het dieet houd (erg belangrijk, verwaarloos je het, dan krijg je omgekeerd effect omdat je nog niet aangepast bent aan de situatie)

Mag ik frisdranken met suiker etc drinken??
NEEN !!

wat mag ik wel drinken??
VEEL water !!! verder een tas koffie, of thee ZONDER suiker !!!

waar haal ik de broodnodige suikers uit die ik dagelijks nodig heb??
CITRUSVRUCHTEN, ananas, etc..
in een mildere periode (vanaf na dag 10) mag je ook peren gaan eten.
voor onderweg mag je NA dag 10, ook een banaan eten.

mag e dat lang blijven doen?
NEEN !!!
de zeer strikte en strenge, en tevens erg belangrijke periode duurt max 2 weken.
daar eet je GEEn kolhydraten of dergelijke.

wat wel?
eiwitten, groene groenten naar believen, paprikas, citrusvruschen (appelsien, pompelmoes, citroenen, etc.., ananas.
op de middag mag je ENKEL een lichte warme maaltijd eten (klein stukje vlees of vis, beetje puree of rijst, groene groenten, en citrusvrucht als dessert, veel water in totaal warme maaltijd spreken we over een 250gram.


de eerste 10 dagen is zeer streng. tussen dag 8 en 12 is het lastig.

een proteine dieet heeft de bedoeling zo snel mogelijk in ketose te gaan (pure vetverbranding), dat optreed tussen dag 3 en 5.
doel is de glucose reserve leeg te maken, zodat het lichaam aldus overgaat naar pure vetverbranding.

men moet zien dat men 5-6x daags wat eet.

dat bestaat uit 3 zogenaamde maaltijden, en 2 tot max 3 tussendoortjes.
dat tussendoortje is wel aangeraden van 150gr youghurt natuur te eten.


wie het even lastig eet, kan bv wortelen of peterselie gaan eten (VERS !!) dat remt zeer snel de honger. (goed kauwen alvorens in te slikken.



kheb er een heel schema van hoe je het kan toepassen, en met effect, en zowat geen honger, en geen verlies van spiermassa (zelfs winst)

er zal altijd een moment zijn, dat je het lastig hebt op training en je je leeg voelt..zeker in de beiginperiode tussen dag 4 en 12 kan het soms hard zijn, zelfs al heb je geen honger.


een proteine dieet heeft als enige doel :
SNEL afvallen, ZONDER verlies van spiermassa en minimaal verlies van kracht, en zelfs WINST van spiermassa na een tijdje.
tevens ga je zeer snel over tot vetverbranding (ketose) wat MOET.... anders heeft dat geen zin en is het geen proteinedieet meer.


waar maken velen de fout??
zich erg eenzijdig te houden in het dieet... namelijk proteines, en de rest verwaarlozen.
gevolg is = weinig natuurlijke suikers (fructose) die je nodig hebt, meer dan glucose (die MOEt je uitputten om vet te gaan verbranden)
te weinig mineralen binnen.


wat raad ik ster k aan van te doen ?
GEEN eenzijdig proteinedieet volgens het boekje, waar ze meestal groenten en fruit verbieden buiten groene groenten.

De milkshake die je smorgens dient in te nemen, is best sterk verrijkt met BCCA's (volledige aminocomplex in hoge concentraties, die broodnodig zijn in deze omstandigheden)
dus met de doorsnee platte milkshake, kom je er niet. of je moet een hoop amino's extra gaan nemen. ook is het TYPE proteineshake zeer belangrijk (ja, er is dus een verschil in)

verder ook aan te raden : een vitaminecomplex, en best wel in verhoogde dosis gedurende 4-6 weken.
is erg belangrijk, om evenwicht te houden.


wat heb ik nog nodig om eraan te beginnen?
HET belangrijkste !!!!!!! DOORZETTINGSVERMOGEN en eerst ervan overtuigd zijn dat je het wil volgen.
dus op voorhand je mentaal erop voorbereiden.
het is niet zoals 2 dagen eens 1 boterham ipv 6.


kan je daar nog goed op trainen?
JA !
maar... tijdelijk heb je wel het gevoel van krachtverlies.
dit is niet effectief het geval, maar het vlot ietsje minder goed. eens je de strengste periode afgewerkt hebt en je systematisch gaat normaliseren op een termijn van ca 6 weken, voel je de kracht terugkomen.
nadien zal je zelfs merken dat de spiermassa toegenomen is ondanks het dieet, en aldus je in staat bent van nog meer kracht te gaan ontwikkelen dan voor het dieet.
wie eraan twijfelt of je dat 3u uithoud op de fiets zonder kolhydraten.....
er zijn al trainingen van 160km afgewerkt puur op proteines, dit zelfs 3 tot 4x wekelijks, verder zowat dagelijks andere afstanden gereden, en per week een totaal van 700-800km afgewerkt.
Als je MENTAAL zeer sterk staat, en je VERZORGT je dieet tot de puntjes, zal je erin slagen zonder grote probelemn te krijgen.
ook RUST is een belangrijke factor !!



wil je info over BCCA's... alsjeblief :
http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=75560
Gebruikersavatar
Vintage
Mountainbiker
Berichten: 525
Lid geworden op: di 25 jul 2006 20:04

Bericht door Vintage »

Weeral wat bijgeleerd!
Ik denk ook dat de topicstarter een volledig genoeg antwoord gekregen heeft :-D
Waar haal jij al die kennis toch?
pvandebe
Mountainbiker
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 21:18
Rijdt met: Vanalles

Bericht door pvandebe »

PS.: Als je dan toch (in de winter, dank u Sunn :)) een prot dieet wil doen, doe dan een dieet op basis van prots en vetten....

Let wel : enkel kracht trainen dan. Op de fiets of af de fiets maakt niet uit.

Het moment dat je in ketose gaat : je plast als een hengst die net een half uur geleden..... 8) (ge weet wel).
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

Michilio schreef:Weeral wat bijgeleerd!
Ik denk ook dat de topicstarter een volledig genoeg antwoord gekregen heeft :-D
Waar haal jij al die kennis toch?
praktijk en ervaring.
plonsita
Mountainbiker
Berichten: 745
Lid geworden op: wo 25 okt 2006 21:21
Rijdt met: Uw Ma !

Bericht door plonsita »

Sunn extreme,

een vraagje

jaren lang reed ik op de pasta toestand omdat ik dacht dat dat zo hoorde

na mijn actieve wedstrijdjaren bleef ik pasta eten omdat ik het vooral lekker vond

zoals zo vele kwam ik ook ettele kilo's bij, maar dat kwam vooral door eventueel te blijven en eten en minder te eten

anyway...

2 jaar geleden kwam ik in contact met een trainer/begeleider van Olympische/Wereldkampioenen
en hij gaf mij de tip om elke dag minimaal 1 per dag friet te eten
extra large portie met mayonaise

liefst vanal als avond eten

ik dacht wat een gek
maar ik lust frut dus give a a shot

6 weken later....
was ik 8 kilo kwijt
was bij mijn bloed controle beter als hij ooit geweest was...
en ik fiets beter als ooit tevoren

uitleg ?
Gebruikersavatar
apoZ
Mountainbiker
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 24 mar 2010 23:35
Rijdt met: Trek 8500. Trek 1.5.

Bericht door apoZ »

sunn xtreme schreef:ik verbeter u :)

i

een proteine dieet heeft de bedoeling zo snel mogelijk in ketose te gaan (pure vetverbranding), dat optreed tussen dag 3 en 5.
doel is de glucose reserve leeg te maken, zodat het lichaam aldus overgaat naar pure vetverbranding.

men moet zien dat men 5-6x daags wat eet.

dat bestaat uit 3 zogenaamde maaltijden, en 2 tot max 3 tussendoortjes.
dat tussendoortje is wel aangeraden van 150gr youghurt natuur te eten.


wie het even lastig eet, kan bv wortelen of peterselie gaan eten (VERS !!) dat remt zeer snel de honger. (goed kauwen alvorens in te slikken.


Hoewel ik niets van dieet ken, hoop ik wel voor je lichaam dat je nooit in ketose gaat. Er is een essentieel verschil tussen vetzuren verbranden en in ketose (= ketonlichamen) gaan. Een langdurige ketose leidt tot ketoacidotisch coma, gezien bij diabetici. En het stadium voor ketose is proteïne-afbraak, en als jij een proteïne dieet aanbeveelt, denk ik dat je dit net wilt vermijden.
Kwestie van de goede termen te gebruiken.
Plaats reactie