Sven Nys: MTB en cross combineren

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Pie Bus
Mountainbiker
Berichten: 100
Lid geworden op: di 19 dec 2006 15:05
Rijdt met: Bulls Pro 8.80

Sven Nys: MTB en cross combineren

Bericht door Pie Bus »

Wat denken jullie van Sven Nys zijn brainstorm?

Als we in de toekomst met het veldrijden verder willen groeien, moeten we samenwerken met het mountainbiken. Zij hebben wat wij missen en omgekeerd. Zorg ervoor dat de wereldbeker MTB en de wereldbeker cross gecombineerd worden: 9 proeven MTB, 9 proeven cross, met aan het eind een gezamenlijk klassement met prijzenpot.

Zorg ervoor dat je de punten in de verschillende disciplines kan gebruiken voor je startpositie. Breng die wedstrijden live op tv, laat de keuze van fiets bij de Olympische Spelen open en maak een omloop waar de twee disciplines gecombineerd worden. De keuze is aan de renner met welke fiets hij start aan de hand van de omloop.

Zo blijven de twee disciplines apart bestaan met hun eigen kalender en WK. Zo kan het mountainbike profiteren van meer media-aandacht en hoger prijzengeld. Zo zal er meer interesse zijn van mountainbikers om te komen crossen, internationaal, en in beide disciplines wordt het makkelijker om een betere startpositie te bekomen.

Let wel, het zijn eerste ideeën om over na te denken en zeker om hier en daar bij te schaven.
Want er zullen wel wat addertjes onder het gras zitten. Maar waar een wil is, is een weg!
Gebruikersavatar
daelman
Mountainbiker
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 14 okt 2005 21:32
Rijdt met: isaac impact
Contacteer:

Bericht door daelman »

gemakkelijk gezegd maar volgens mij niet echt te realiseren.
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Bericht door saiko »

ik ben er tegen.

Ik vind de mountainbike parcours tegenwoordig al niet weer wat ze vroeger waren. Meer en meer mensen starten als met een vaste vork etc.
Als een terein te berijden is met een crossfiets is het in mijn ogen geen echt mountainbike parcour
Michaël
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: di 30 dec 2008 22:56
Rijdt met: Canyon

Bericht door Michaël »

saiko schreef:ik ben er tegen.

Ik vind de mountainbike parcours tegenwoordig al niet weer wat ze vroeger waren. Meer en meer mensen starten als met een vaste vork etc.
Als een terein te berijden is met een crossfiets is het in mijn ogen geen echt mountainbike parcour
Ik weet nog dat ik op ongeveer 10 jarige leeftijd in houffalize naar het mountainbiken ben gaan kijken. En één van de deelnemers liet in een gesprek met mijn pa zaliger( die toen bij de pers werkte) ,zijn polsen zien. Die waren volledig paars-blauw. Toen reden die gasten ook zonder verende voorvork hé.
Verende voorvorken geven meer comfort, maar zijn niet noodzakelijk.
Gebruikersavatar
bodhisattva
Mountainbiker
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 19 aug 2005 21:40
Rijdt met: Flanders FXT Carve

Bericht door bodhisattva »

Dit is niet nieuw. Ik heb hier al zo'n topic eens geopend en toen was het Peter Van den Abeele die zoiets gelijkaardig wilde. Aangezien er meer en meer over gesproken wordt, zal er waarschijnlijk wel zoiets komen.
http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=53746
Ik vind het wel interessant, maar dan is het te zien hoe dat het uitgewerkt wordt.

ps. En als er meer geld dan komt, dan gaan sommige mtb'ers misschien niet voor de lokroep van de weg en het geld kiezen.
Laatst gewijzigd door bodhisattva op zo 15 feb 2009 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dummy
Mountainbiker
Berichten: 501
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 21:55
Rijdt met: Cannondale Scalpel 2011
Contacteer:

Bericht door Dummy »

Ik vind wel dat er toch aparte wk's moeten blijven en ook geen gecombineerde olympische spelen. Maar dat is nu juist het opzet van dit idee natuurlijk.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

op zich voor beide sporten een goed idee, omdat deze gescheiden blijven in weze.

zo worden mtb'ers makkelijker uitgenodigd om veldritten van kleinere tot grote wedstrijden mee te rijden in de winter...wat voor de mtb renner eigenlijk een aangename aanvulling is voor zijn winterprogramma.

idem met de veldrijders, maar dan omgekeerd.. ideale aanvulling in hun zomerseizoen.
beide categorie renner word er sterker van.

de media brengt inderdaad meer geld naar het mountainbiken (samen met grotere namen uit het veldritwereldje).
de top en subtop van het mtb wereldje krijgen de kans eens iets uit te bouwen en te laten zien dat ze wel degelijk volwaardig renner zijn en interesse hebben voor andere diciplines, EN ze de kans krijgen eindelijk eens een deftig loon te gaan verdienen, ipv kruimels waar iedereen voor vecht.
EINDELIJK kan dan heel dat amateuristisch gerommel van de BWB eens grondig aangepakt worden en zijn ze genoodzaakt deze sport als een volwaardige sport te zien en met respect te behandelen.
want dat frustreert erg veel renners, organisatoren en teamondersteunende mensen zoals mechaniciens, manager, etc...


voorwaarden moeten wel zijn :
mtb word gereden op een liefst volwaardig parcours, geen vlakke snelle crossen zoals er al teveel zijn.
dus meer type Neuchateau, Butgenbach, Spa, etc...
iedere dicipline behoud zijn eigen WK, BK etc..

zo kan ook deze sport zijn eigenheid behouden.
tegelijk MOETEN ze ook inzien, dat dit net de sterkte is van de mtb : een parcours met veel steilere klimmen en afdalingen, op lastig en uitdagend terrein.
een heel jaar cyclocross kunnen we missen.

persoonlijk vind ik dat het echte cyclocross ook bijna niet meer bestaat. tzijn haast allemaal vlakke snelle crossen geworden.....
Liboton zei begin van het jaar nog op een cross : die manne klagen, maar weten niet eens meer wat echte cross is..tzijn saloncoureurs geworden.

dus dat kunnen we missen als de pest in de mtb.


dus kort gesteld :
schitterend idee, brengt meer geld en bekendheid naar de mtb sport (zeker in ONS land, waar amateurisme hoogtij viert)
Het geeft ook menige jeugd de kans om uit te groeien naar hoger niveau.
men MOET wel de eigenheid van de sport behouden, er geen veldcrossen van maken.
Tegelijk kunnen menige goede mtb'ers ook hun kunnen tonen tegen het veldrijdersgeweld. de meesten zouden vrij aarig hun mannetje kunnen staan tegen de gemiddelde veldrijder.

of het plan goed realiseerbaar is, is af te wachten.
er zal heel wat gepraat moeten worden, en alles grondig bekijken.
Gebruikersavatar
Dummy
Mountainbiker
Berichten: 501
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 21:55
Rijdt met: Cannondale Scalpel 2011
Contacteer:

Bericht door Dummy »

Of dit voor de jeugd meer kansen biedt weet ik zo nog niet. Welk gewoon gezin kan dit nog betalen? 2 crossfietsen, 1 mtb en een hoop wielen en materiaal...
Niet iedereen wordt gesponsord he.
Gebruikersavatar
jakke-pompier
Mountainbiker
Berichten: 978
Lid geworden op: zo 27 jan 2008 21:56
Rijdt met: gt zaskar 9r carbon / lynskey pro29

Bericht door jakke-pompier »

ik vind het geen slecht idee.
Zeker als ze kunnen kiezen voor hun fietsen. bv vlakkere rit cyclocross
zware rit kiezen ze voor mtb. Zo komt er ook nog een beetje tactiek bij te zien. Ben wel eens benieuwt of dit in praktijk ook nog haalbaar gaat zijn.
Gebruikersavatar
Motorbiker
Mountainbiker
Berichten: 3034
Lid geworden op: wo 05 jan 2005 20:37
Rijdt met: Niner Jet RDO

Bericht door Motorbiker »

1/ De helft van de cyclo-cross parcours dit jaar, waren ronduit slaapverwekkend. Gelukkig dat de eerste 5 man Belgen zijn of er keek geen kat naar. Zie de rest van de wereld buiten Vlaanderen.
2/ Wat stelt cyclo-cross voor in de wereld van het wielrennen of MTB scene. Niks, nada, nothing.

dream on zou ik zeggen.

Het MTB moet zichzelf zien op het voorplan te stellen.
D.m.v. quote Sunnextreme: volwaardige parcours,
en wat mezelf betreft: spektakel, vedetten, TV verslaggeving, en Vlaamse kermistoestanden.
Laat Sven Nys kiezen voor de MTB, en we zijn vertrokken.
Plaats reactie