Wetgeving inzake reflectoren op pedalen ve mountainfiets

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
zoldersebikeric
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 05 feb 2006 15:00
Rijdt met: Specialized Epic 2008 - Prorace

Bericht door zoldersebikeric »

Als lid van het mtb team van de politie mechelen, kan ik u laten weten dat ook onze fietsen zijn uitgerust met SPD pedalen, doch hierop hebben wij reflectors kunnen bevestigen dewelke er zonder problemen kunnen worden afgenomen. Doch dit is niet verplicht als het hier een echte MTB betreft. Voor de juiste wettekst zie hieronder.

1° Fietsers moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet verblindend vast licht of knipperlicht voeren. Vooraan moet het licht wit of geel zijn, achteraan rood.

Het rode achterlicht moet ‘s nachts, bij helder weer, zichtbaar zijn van op een afstand van 100 meter minimum.

2° De fietsen moeten altijd vooraan een witte reflector en achteraan een rode reflector voeren.
Het lichtgevend gedeelte van de rode reflector moet afzonderlijk zijn van dit van het rode licht.

3° De pedalen van fietsen moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflecoren.

4° De fietsen moeten altijd een zijdelingse signalisatie voeren bestaande uit :

* ofwel een witte retro-reflecterende strook in de vorm van een doorlopende cirkel langs elke kant van de band van het voor- en achterwiel.

* ofwel, op elk wiel ten minste twee gele of oranje reflectoren met dubbel front, vast bevestigd aan de spaken en symmetrisch aangebracht.

* ofwel de combinatie van de twee voornoemde types.

5° Behalve wanneer ermee gereden wordt tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, zijn de reflectoren vooraan en achteraan, de reflectoren op de pedalen en de zijdelingse signalisatie niet verplicht voor:

a) de fietsen die uitgerust zijn met wielen met een diameter van ten hoogste 500 mm banden niet inbegrepen.

b) de fietsen die uitgerust zijn met een koersstuur alsook met banden met een doorsnede van ten hoogste 25 mm, en die, daarenboven, geen bagagedrager achteraan hebben.

c) de alle-terreinen-fietsen, uitgerust met banden met een minimumsectie van 38 mm voor de wielen met een diameter van 650 mm en van 32 mm voor de wielen met een diameter van 700 mm, met minimum 2 versnellingsraderen bediend vanaf het stuur en die daarenboven geen spatborden en geen bagagedrager achteraan hebben.

De fietsen, bedoeld onder b) en c) moeten evenwel vooraan een witte reflector en achteraan een rode reflector voeren wanneer ze met ten minste één spatbord uitgerust zijn.
Pétard
Mountainbiker
Berichten: 273
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 14:26
Rijdt met: cube elite, Litespeed ocoee boormachien, Isaac baanmachien

Bericht door Pétard »

@ alle rolhoff rijders of singlespeeders: volgens de wet rijden jullie niet met een mtb en moeten jullie reflectors op! (minimum 2 kettingbladen) :wink: En wat als ik smalle banden op mijn mtb monteer? Ineens ook alles installeren?! #-o

Zalig om te zien hoe die wetteksten zo stuntelig zijn opgesteld om toch maar geen uitzondering te kunnen dulden en dan nog zo'n flaters
Gebruikersavatar
pt3r
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 28 mar 2007 15:25
Rijdt met: is a pipebomb.

Bericht door pt3r »

eric1210 schreef: b) de fietsen die uitgerust zijn met een koersstuur alsook met banden met een doorsnede van ten hoogste 25 mm, en die, daarenboven, geen bagagedrager achteraan hebben.

c) de alle-terreinen-fietsen, uitgerust met banden met een minimumsectie van 38 mm voor de wielen met een diameter van 650 mm en van 32 mm voor de wielen met een diameter van 700 mm, met minimum 2 versnellingsraderen bediend vanaf het stuur en die daarenboven geen spatborden en geen bagagedrager achteraan hebben.

De fietsen, bedoeld onder b) en c) moeten evenwel vooraan een witte reflector en achteraan een rode reflector voeren wanneer ze met ten minste één spatbord uitgerust zijn.
#-o Kan er mij nu gvd iemand eens uitleggen waarom ik plotseling reflectoren op mijn mtb moet zetten wanneer ik mijn afneembare spatborden er op zet bij regen weer? Als ik dus niet als een slijkduivel op het werk wil toekomen moet ik reflectoren op mijn fiets zetten anders overtreed ik de wet. :roll: Dat is nu typisch weer zo een wettekstje geschreven door ne pipo die niet fietst.
Gebruikersavatar
long fellow
Junior redactielid
Berichten: 604
Lid geworden op: wo 31 mei 2006 22:34
Rijdt met: Cannondale met 2 wielen, remmen ed, spaar nu voor een mistlamp

Bericht door long fellow »

pt3r schreef:
eric1210 schreef: b) de fietsen die uitgerust zijn met een koersstuur alsook met banden met een doorsnede van ten hoogste 25 mm, en die, daarenboven, geen bagagedrager achteraan hebben.

c) de alle-terreinen-fietsen, uitgerust met banden met een minimumsectie van 38 mm voor de wielen met een diameter van 650 mm en van 32 mm voor de wielen met een diameter van 700 mm, met minimum 2 versnellingsraderen bediend vanaf het stuur en die daarenboven geen spatborden en geen bagagedrager achteraan hebben.

De fietsen, bedoeld onder b) en c) moeten evenwel vooraan een witte reflector en achteraan een rode reflector voeren wanneer ze met ten minste één spatbord uitgerust zijn.
#-o Kan er mij nu gvd iemand eens uitleggen waarom ik plotseling reflectoren op mijn mtb moet zetten wanneer ik mijn afneembare spatborden er op zet bij regen weer? Als ik dus niet als een slijkduivel op het werk wil toekomen moet ik reflectoren op mijn fiets zetten anders overtreed ik de wet. :roll: Dat is nu typisch weer zo een wettekstje geschreven door ne pipo die niet fietst.
Ja, in eerste geval bedankt Eric, maar dit komt overeen met de gegeven info op de eerste pagina.
Maar dat gedoe met die spatborden snap ik geenszins. Zeker als je ze kunt op en af klikken in een handomdraai.
Gebruikersavatar
ruud.p
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: do 08 feb 2007 11:45
Rijdt met: Yeti ASR, Hilset Titanium, Cube Acid

Bericht door ruud.p »

Die wettekst dateert van 1975, is misschien wel rijp voor een kleine update met verduidelijkingen voor een aantal "speciale gevallekes"??
Gebruikersavatar
long fellow
Junior redactielid
Berichten: 604
Lid geworden op: wo 31 mei 2006 22:34
Rijdt met: Cannondale met 2 wielen, remmen ed, spaar nu voor een mistlamp

Bericht door long fellow »

ruud.p schreef:Die wettekst dateert van 1975, is misschien wel rijp voor een kleine update met verduidelijkingen voor een aantal "speciale gevallekes"??
Amaai, maar of dat een prioriteit zal zijn van de regering, als die er nog eens komt, valt wel te betwijfelen. #-o
Allé allemaal ferm bedankt en 'k heb geen boete voor mijne zoon. :bounce:
Gebruikersavatar
pt3r
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 28 mar 2007 15:25
Rijdt met: is a pipebomb.

Bericht door pt3r »

ruud.p schreef:Die wettekst dateert van 1975, is misschien wel rijp voor een kleine update met verduidelijkingen voor een aantal "speciale gevallekes"??
Waarom die speciaal gevallekes in de eerste plaats?
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

ruud.p schreef:Die wettekst dateert van 1975, is misschien wel rijp voor een kleine update met verduidelijkingen voor een aantal "speciale gevallekes"??
is nog redelijk 'update'

de belgische wetgeving heeft zelfs wetteksten van 1830 #-o :roll: in gebruik.
gaan wel over andere dingen, maar het is maar om te zeggen hoe oudbollig de wetgeving is . :lol:
dimal
Mountainbiker
Berichten: 39
Lid geworden op: do 07 sep 2006 12:46
Rijdt met: nen blauwen

Bericht door dimal »

ruud.p schreef:
Die wettekst dateert van 1975, is misschien wel rijp voor een kleine update met verduidelijkingen voor een aantal "speciale gevallekes"??
De originele wettekst (= het verkeersreglement) dateert wel van 1975, maar de laatste aanpassing (o.a. dat de verlichting niet vast op de fiets moet) dateert van mei 2006
Gebruikersavatar
ruud.p
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: do 08 feb 2007 11:45
Rijdt met: Yeti ASR, Hilset Titanium, Cube Acid

Bericht door ruud.p »

@dimal: Je hebt gelijk,de wettekst is al wat bijgewerkt. Ik baseerde me op volgende gegevens, daar stond niks vermeld van een aanpassing in mei 2006,of ik moet erover gelezen hebben: http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art82

@pt3r: omdat er aan de gewone gevallekes ni veel verandert hé, er stond trouwens toch niks in over wat eerst zou moeten gebeuren.

Groeten
Plaats reactie