Diest

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
Brainjumper
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 07 feb 2003 22:11
Rijdt met: SPEC. FSR XC

Diest

Bericht door Brainjumper »

Stad Diest beschikt ook over 3 vaste routes die best de moeite waard zijn.
Vertrekpunt is aan Provinciaal Domein HALVE MAAN. Veel plezier ermee. :wink:
Gebruikersavatar
Brainjumper
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 07 feb 2003 22:11
Rijdt met: SPEC. FSR XC

Bericht door Brainjumper »

Toon...trapper de juiste route ! :wink: Ik heb vorige zomer route meermaals gereden. Zoals op elke vaste route is de afpijling karig en dient men derhalve op elke mogelijke splitsing goed uit zijn doppen te kijken. Soms pijlen half verscholen achter weelderig gewas; hetgeen nu in de winter wel niet het geval zal zijn.
Als ik mij goed herinner ontbrak er wel een pijl komende via single-track langs de draadafrastering van verdeelcenter Toyota, links naar beneden over geasfalteerd fietspad op eerstvolgende kruispunt met straat. Daar niet links, niet rechtdoor, maar rechts richting voetbalplein en rechtdoor via velden omhoog. Alleszins veel succes en fun op Uw toerke.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: diest

Bericht door Beny »

volgens mij is de route van diest ingedeeld in verschillende sectoren, waarbij voor elke sector een klub of organisatie verantwoordelijk is voor onderhoud en bepijling, en ik weet zeker dat de sector waar de unitedbikers voor instaan, perfect in orde is[/quote]
bikefunner
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 30 apr 2003 22:38
Rijdt met: Garry ficher sugar 2+

Bericht door bikefunner »

Beste, de nieuwe brochures van het parkoers zitten momenteel bij de drukker.
deze zullen eerdaags wel aanwezig zijn in de carteria van diest waar natuurlijk ook de toer vertrekt.
Maar ik zal jullie wat uitleg geven.
wanneer je drie pijlen hebt dit wil zeggen dat je op het parkoer zit waar de 3 afstanden voorbij komen.
dus goed uitkijken want bij een splitsing kan er dan een pijl naar een andere richting wijzen.
momenteel zitten we wel met een probleem, door werken in diest zijn er enkele palen en pijlen weg.
we gaan proberen zo vlug mogenlijk dit mankement in orde te brengen.
de afstanden zijn 25-38-45 km
laat eens iets weten wanneer je gaat fietsen dan kan ik misschien eens meerijden. (als ik niet moet werken)
tot dan misschien :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :) :) :) :bounce: :evil: :bounce: :bounce:
Veel fietsplezier
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

mmmmm, toch een beetje gemengde gevoelens bij deze route.
Ik vind er veel te veel asfalt in zitten. Je rijdt bijvoorbeeld knal door het centrum van Diest. Het MTB gevoel is daar ver te zoeken. (ik heb daar met dit mooie weer wel vele studentes gezien die schijnbaar op vleselijke wijze wat extra punten proberen te scoren bij hun leraars :oops: )
Échte uitdagingen zitten er eigenlijk niet in … je maakt wel wat hoogtemeters, maar dan meestal over asfaltwegen of makkelijke brede paden. Technische hindernissen ben ik niet tegengekomen.
De bepijling valt over 't algemeen wel mee, maar ik heb toch enkele keren moeten zoeken met het kaartje in de hand. Op enkele plaatsen staan enkel de paaltjes nog. Andere paaltjes stonden verdoken in het hoge gras, aan de overkant van de baan of achter de afslag. Aan de Halve Maan heb ik een dik half uur verloren door het zoeken naar de juiste route. Ik vond de gele wel, maar de groen/rode niet meer.
Eén stukje was best wel tricky ... het spoor was helemaal overgroeid met gras, zodat je niet meer kon zien waar je moest rijden.
Maar om dan toch niet té negatief te klinken: je krijgt soms mooie panorama's voorgeschoteld. o.a. rechts wanneer je naast de E314 fietst door de velden.
Aan oriëntatiepunt 2 (verkeerslichten) maakt de rode toer nog een extra ommetje. Effe alle hens aan dek toch wel voor een pittig klimmetje hier. Ik heb ook bijna altijd een zeppelin boven het militair vliegveld in het vizier kunnen houden. Daaruit sprongen geregeld para's (met parachute uiteraard)
Tenslote kwam ik na 60,55km en 2u45min terug aan mijn vertrekplaats (oriëntatiepunt 4).
Onderweg heb ik nog verschillende pijlen van de TT van afgelopen zondag zien hangen. Die volgde voor een deel deze route, maar dan in omgekeerde richting.
Eindconclusie: het is een tocht met wel wat afwisseling, maar door het vele asfalt en het gebrek aan bossen heb ik niet heel veel MTB-tinteling gewaar geworden.
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

Misschien om nog even terug te komen op mijn gesukkel aan de Halve Maan:
Ik kwam vanaf de baan Schoonaerde en sloeg linksaf naar beneden richting spooroverweg. Ik kwam zo terecht in het fort en reed daar los door tot op de ring. Linksaf geslagen richting molen, maar daar zag ik alleen nog maar een geel pijltje, dus terug gedraaid.
Als ik het goed voorheb moet je middenin het fort naar links op de wallen (cfr TT van zondag) in de richting van de werken naast de spoorweg? op die afslag naar de wallen heb ik dus geen pijltje gezien (of keek ik er drie keer over?)
Aan de werken zag ik nog een tweede doorsteek door het fort, maar alleen voor de gele toer.
Ik ben daar na enkele zoekpogingen rechtdoor blijven rijden richting Demer, en daar vond ik terug aansluiting op groen/rood.

Iemand die nog mee is?
Gebruikersavatar
Biestie1
Mountainbiker
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 05 mar 2004 13:25
Rijdt met: Kona

Bericht door Biestie1 »

Als je vanaf de grote baan (Schoonaerde) naar beneden rijdt door de wallen (is geen fort) dan kom je inderdaad op de ring. Daar moet je echter naar rechts en niet naar links. Je blijft naast de ring oprijden tot vlak voor de Demerbrug, daar ga je rechts terug de wallen op en rijdt deze helemaal over om te eindigen met een tamelijk tricky afdaling naar de demer toe. an kom je aan het sas, daar ga je links richting stort.
De gele gaat hier rechts en loopt terug naar de ring.

Momenteel is men aan het werken aan de ring + aan de spoorweg, dus het is zeer goed mogelijk dat daar wat pijlen ontbreken. Bijplaatsen helpt niet echt, die bouwvakkers gooien gewoon alles plat.
ElStinho
Mountainbiker
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 18 apr 2004 18:36
Rijdt met: Cube Ltd 2 '04
Contacteer:

Bericht door ElStinho »

Black Phantom schreef: Ah, da's dus de missing link.
Volgens mij ontbreekt er dus bepijling wanneer je onder de wallen onderuit komt op de ring ...
We hebben vandaag deze route gedaan. Als je onder de wallen uitkomt, staat er iets naar rechts wel degelijk een bepijling. Maar als je al te snel slalomt rond de afrastering zie je de pijlen niet meer.

Wij zaten ergens in Schaffen een stuk fout. Nadat je een kantine van een voetbalclub passeert ("De heuvel boys" of zoiets??), ga je een stukje afdalen in een bosje. Vervolgens rij je naar rechts en kom je bij een andere voetbalclub (Kelbergen??) uit waar je naar links moet. Vervolgens zagen we geen bepijling meer staan ... . Bij toeval een heel stuk verder de route teruggevonden.

Grtz
Gebruikersavatar
D@vy
Mountainbiker
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 05 jul 2004 14:59
Rijdt met: Scott Spark 30

2 keer mis

Bericht door D@vy »

zaterdag deze route gereden.
Idd een heel mooi parcour. =D>

Wel 2 keer mis gereden:

1 keer in Meldert langs Madibic (grote baan tussen Beringen en Diest).
Hier zijn we rechtdoor gereden, de grote baan over, maar daarna geen pijltje meer te vinden...
Iets verder zijn we toevallig terug op het parcour terecht gekomen. Iemand enig waar we gemist hebben?

De 2de keer was aan de stadswallen. Hier hebben we uiteindelijk de gele route teruggevonden. Omdat we de rode pijlen echt niet meer konden vinden, hebben we deze dan maar gevolgd. Wel spijtig dat we hierdoor een deel van de route gemist hebben. Nadien op dit forum gelezen waar het vervolg van de route lag. Had dit beter eerder gelezen.. #-o

Maar de route is zeker voor herhaling vatbaar! Er zitten enkele flinke kuitenbijters tussen en verschillende stukken waar je - mits de conditie het toelaat :wink: - eens flink kan doorvlammen.
Toon
Mountainbiker
Berichten: 126
Lid geworden op: di 01 apr 2003 08:17
Rijdt met: Grand Canyon AL 9.9

Bericht door Toon »

Vandaag ook eens deze route gaan doen samen met den Xploded.
Bijna alle paadjes kwamen me bekend voor van de TT-en in Diest.
Over het parcours sluit ik me aan bij de andere beschrijvingen hierboven.

Over de bepijling:
Na een afdaling (die eerste afdaling dit jaar bij de marathon van de Demervallei) moet je links als je op het asfalt komt.
Daar hebben we echter geen pijl gezien.
Ook op de splitsing van groen en rood (daar achter dat Toyota gebouw) stond enkel de rode pijl. Ge ziet dat daar nog een pijl (groene) gehangen heeft, maar die is weg. Gelukkig hadden we een kaartje afgedrukt.
Plaats reactie