sandman bikes
Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 541
- Lid geworden op: di 19 jun 2007 13:51
- Rijdt met: Geconverteerde oude citybike (RIP) / Speci Rockhopper Disc / Salsa El Mariachi (29'er rigid mudbike)
sandman bikes
voor met het sneeuwige weer,
Blijkbaar is der nu een Belgische fatbike fabrikant
http://www.sandmanbikes.com/
Blijkbaar is der nu een Belgische fatbike fabrikant
http://www.sandmanbikes.com/
- Sandcrawler
- Mountainbiker
- Berichten: 1721
- Lid geworden op: vr 20 feb 2009 12:27
- Rijdt met: Ne Witte En Ne Zwarte Met Zonder Versnellingen En Nen Blauwe Mej Volwassen Wielen
- TWIKER
- Mountainbiker
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do 24 jul 2008 20:29
- Rijdt met: Cannondale Prophet met Rohloff
- Contacteer:
Ik heb de Sandman deze zomer al uitgeprobeerd (tocht van ca. 70 km kriskras langs de kanalen tussen Knokke, Brugge en Zeebrugge, en over het strand terug).
Rijdt prima ! Sturen is ietsje stroever wegens zwaarder voorwiel maar je past je snel aan. De banden maken op asfalt uiteraard ook wat meer lawaai.
Je hebt er wél enorm veel bekijks mee. Overal waar ik stopte - er was juist een manifestatie rond de verbreding Schipdonk-kanaal - stond er meteen een kring geïnteresseerden rond. Twee woorden uitleg en ze snapten direct wat de bedoeling was :
De Sandman is bedoeld voor op zand, DIKKE rotsblokken, sneeuw en ijs, weideland en zompige ondergrond, maar op het fietspad rijdt hij net zo comfortabel als een gewone mountain bike. En je hebt geen fully nodig : de banden zorgen voor ruim genoeg vering.
Op het droge zand van het strand ging het eerst schitterend (met half-afgelaten banden). Op hard vochtig zand bleek het een heel karwij totdat mijn achterband van de velg liep en ik door kreeg dat ik achteraan in een drugsspuit was gereden en waarschijnlijk al vier kilometer tegenwind op een platte band aan het ploegen was
Herstellen was een makkie maar weer oppompen vergt natuurlijk wat meer inspanning met zo'n mini-pompje. Op 5 minuten was ik toch weer vertrokken.
Mijn broer Koen is de fabrikant en hij is er zopas mee gaan biken in Burkina Faso (Sahel). De Britisch Columbia Bike Race in Vancouver (Canada) staat ook op het programma. Zie http://www.mtb.be/Forum/ onder de rubriek Allerlei.
Als zijn plannen om in de Hoggar (Sahara) te gaan biken doorgaan, schaf ik me er zeker ook een aan. Veel pistes of single tracks zijn er daar niet, denk ik, maar de Sandman kan je cross country over "no tracks" rijden in deze steenwoestijn.
Enkel nog te verbeteren door een bike met rupsbanden, denk ik.
Rijdt prima ! Sturen is ietsje stroever wegens zwaarder voorwiel maar je past je snel aan. De banden maken op asfalt uiteraard ook wat meer lawaai.
Je hebt er wél enorm veel bekijks mee. Overal waar ik stopte - er was juist een manifestatie rond de verbreding Schipdonk-kanaal - stond er meteen een kring geïnteresseerden rond. Twee woorden uitleg en ze snapten direct wat de bedoeling was :
De Sandman is bedoeld voor op zand, DIKKE rotsblokken, sneeuw en ijs, weideland en zompige ondergrond, maar op het fietspad rijdt hij net zo comfortabel als een gewone mountain bike. En je hebt geen fully nodig : de banden zorgen voor ruim genoeg vering.
Op het droge zand van het strand ging het eerst schitterend (met half-afgelaten banden). Op hard vochtig zand bleek het een heel karwij totdat mijn achterband van de velg liep en ik door kreeg dat ik achteraan in een drugsspuit was gereden en waarschijnlijk al vier kilometer tegenwind op een platte band aan het ploegen was
Herstellen was een makkie maar weer oppompen vergt natuurlijk wat meer inspanning met zo'n mini-pompje. Op 5 minuten was ik toch weer vertrokken.
Mijn broer Koen is de fabrikant en hij is er zopas mee gaan biken in Burkina Faso (Sahel). De Britisch Columbia Bike Race in Vancouver (Canada) staat ook op het programma. Zie http://www.mtb.be/Forum/ onder de rubriek Allerlei.
Als zijn plannen om in de Hoggar (Sahara) te gaan biken doorgaan, schaf ik me er zeker ook een aan. Veel pistes of single tracks zijn er daar niet, denk ik, maar de Sandman kan je cross country over "no tracks" rijden in deze steenwoestijn.
Enkel nog te verbeteren door een bike met rupsbanden, denk ik.
De eerste meters van het eerste prototype in de Hoggar woestijn, zuid-Algerije vanuit Tamanrasset.
Onze testpiloot ter plaatse Abdallah, was enthousiast
De foto van een paar posts eerder is gemaakt aan de oevers van de Semois, vlak na deelname aan de gelijkaardige enduro wedstrijd aan de Franse kant. Deze bike is het eerste productiemodel met de Gobi lichtgewicht kader. Het prototype van hierboven is gemaakt uit de eenvoudige alu buizenset van de Atacama. Alle modellen hebben dezelfde geometrie.
Hier de Gobi naast een gewoon voorwiel met een 2.1 band...
En naast een Yam 660
Verdere tests in de Pyreneeën.
Op Kreta, etappes van meer dan 2000 hoogtemeters zonder enig probleem... integendeel, na twee etappes waren er evenveel bestellingen van de twee mede-bikers die hem ook probeerden.
Ook Kreta, als je goed kijkt zie je bovenaan de naamsticker "Made in Belgium" staan, eens iets anders dan made in Taiwan hé...
En in Burkina Faso, nav reisvoorbereiding tvv een project van Broederlijk Delen. Zie http://www.werelddelen.be/evenementen/i ... Itemid=122
Overal beziens !
En binnenkort nog sneeuwfoto's uit de bergen, ik heb voor nieuwjaar een weddenschap afgesloten met een vriend: hij op de skis en ik op de Sandman, schuss ! Ik zal een helmcamera opzetten - en eentje naar achter gericht
In januari zullen er wel meer en andere berichten over Sandmannekes opduiken, volgende week gaan er 8 kaders naar de poederlakkerij waaronder ook twee stalen Kalahari's. Eén daarvan is verkocht aan een Zweed die er de wereld mee rond gaat met als eindbestemming een traversée van het Australische binnenland. De andere Kalahari wordt een "special projects" bike en alle andere all-mountain en race (jaja) bikes.
Onze testpiloot ter plaatse Abdallah, was enthousiast
De foto van een paar posts eerder is gemaakt aan de oevers van de Semois, vlak na deelname aan de gelijkaardige enduro wedstrijd aan de Franse kant. Deze bike is het eerste productiemodel met de Gobi lichtgewicht kader. Het prototype van hierboven is gemaakt uit de eenvoudige alu buizenset van de Atacama. Alle modellen hebben dezelfde geometrie.
Hier de Gobi naast een gewoon voorwiel met een 2.1 band...
En naast een Yam 660
Verdere tests in de Pyreneeën.
Op Kreta, etappes van meer dan 2000 hoogtemeters zonder enig probleem... integendeel, na twee etappes waren er evenveel bestellingen van de twee mede-bikers die hem ook probeerden.
Ook Kreta, als je goed kijkt zie je bovenaan de naamsticker "Made in Belgium" staan, eens iets anders dan made in Taiwan hé...
En in Burkina Faso, nav reisvoorbereiding tvv een project van Broederlijk Delen. Zie http://www.werelddelen.be/evenementen/i ... Itemid=122
Overal beziens !
En binnenkort nog sneeuwfoto's uit de bergen, ik heb voor nieuwjaar een weddenschap afgesloten met een vriend: hij op de skis en ik op de Sandman, schuss ! Ik zal een helmcamera opzetten - en eentje naar achter gericht
In januari zullen er wel meer en andere berichten over Sandmannekes opduiken, volgende week gaan er 8 kaders naar de poederlakkerij waaronder ook twee stalen Kalahari's. Eén daarvan is verkocht aan een Zweed die er de wereld mee rond gaat met als eindbestemming een traversée van het Australische binnenland. De andere Kalahari wordt een "special projects" bike en alle andere all-mountain en race (jaja) bikes.
Dat zou ik eens apart moeten wegen. De complete fiets, XL frame met niet echt lichte onderdelen zoals Gravity Dropper zadelpen, Brooks zadel, "gewoon" crankstel en pedalen en Avid Code remmen weegt iets minder dan 14 kg dacht ik. Een kilo gaat er vlot af moest ik willen.El Baelos schreef:Wow, dit vind ik echt vet!
Wat weegt zo'n wielset incl. banden?
Lijkt me zwaar om mee te klimmen, maar als je zegt dat +2000 hm geen probleem is...
Voor één van de nieuwe Gobi frames (een medium) heb ik carte blanche gekregen qua afmontage. We zullen eens zien hoe laag we geraken, zonder zotte dingen te monteren.
Klimmen: toen ik in Kreta mijn bike maten inhaalde op de eerste grote klim was hun eerste reactie "amai, gij klimt daar goed mee...". Hun tweede was "mag ik dat ook eens proberen?". Hun derde was "...wat kost dat..." .
De dag nadien kon ik zelf niet meefietsen en heeft een triatleet hem geleend. Die vergeleek de ervaring nadien met skiën met de oude, rechte skis (gewone mtb) en de moderne carving skis (Sandman): als je het zelf niet probeert weet je niet wat er allemaal mogelijk is met skis... euh, met een mountainbike !
Hij zei dat je het verschil in klimmen wel hier en daar voelt, maar dat de voordelen zo groot zijn dat je dat klein ongemak er met de glimlach bijneemt. Eén van de race modellen is voor hem !
Ikzelf reed met de glimlach twee etappes met ongeveer 2000 hoogtemeters uit. Ik kon er nog gerust een heel pak bij gedaan hebben en kwam letterlijk fluitend aan. Wie mij en mijn (belabberde) conditie kent weet dat dat niet zo evident is...
- Sandcrawler
- Mountainbiker
- Berichten: 1721
- Lid geworden op: vr 20 feb 2009 12:27
- Rijdt met: Ne Witte En Ne Zwarte Met Zonder Versnellingen En Nen Blauwe Mej Volwassen Wielen
Bericht door Sandcrawler »
alain schreef: Vet!
Alleen vind ik die gebogen buizen maar niets...
Maak iets met rechte buizen en liefst van staal en ik ben kandidaat
Kalahari heeft rechte buizen.pocoloco schreef:
In januari zullen er wel meer en andere berichten over Sandmannekes opduiken, volgende week gaan er 8 kaders naar de poederlakkerij waaronder ook twee stalen Kalahari's. Eén daarvan is verkocht aan een Zweed die er de wereld mee rond gaat met als eindbestemming een traversée van het Australische binnenland. De andere Kalahari wordt een "special projects" bike en alle andere all-mountain en race (jaja) bikes.
Plaats uw bestelling al maar.