Cyclo-cross fiets

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
franske
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 29 jan 2006 20:59
Rijdt met: Specialized epic S-Works, BMW 1150 GS

Cyclo-cross fiets

Bericht door franske »

In de laatste uitgave van fiets staat een artikel waarin een crossfiets vergeleken wordt met een mountainbike.
Op die laatste rij ik al wat jaren rond, maar op een cyclo-crosser heb ik nog nooit gereden.
Weet iemand waar ik er eens één zou kunnen testen, en dan niet 5min. op rijden, maar een toertocht, zodat ik een duidelijk vergelijk heb.

De conclusie van het artikel was trouwens nogal opmerkelijk.
Een crosser en een mountainbike ontlopen elkaar niet. Een Mtb is bij het klimmen sneller, terwijl een crosser bij het accelereren sneller is.
Gebruikersavatar
Kameel^
Mountainbiker
Berichten: 987
Lid geworden op: di 02 aug 2005 19:42
Rijdt met: Niner EMD, Ghost htx actinum, Tita Joven racer

Bericht door Kameel^ »

wat ik mij eigenlijk al een tijd afvraag: is er een verschil in een geometrie tussen een cyclocross fiets en een racefiets? (kortere bovenbuis ofzo?)

of is er geen verschil tussen een cyclocrossframe en een race frame?
manitou.
Redactie
Berichten: 2367
Lid geworden op: za 10 mar 2007 01:16
Rijdt met: *******

Bericht door manitou. »

klopt niet echt vind ik
een mtb is sneller bij het klimmen maar zeker ook bij het afdalen
ga maar eens met een cyclocross fiets naar de ardennen
je kan beide fietsen volgens mij niet met elkaar gaan vergelijken
juist hetzelfde dat je cyclocross fiets met een racefiets voor op de baan te gaan vergelijken
Gebruikersavatar
Brunox
Mountainbiker
Berichten: 2752
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:49
Rijdt met: Kona/Genesis/Commencal/Ritchey

Bericht door Brunox »

Ze hebben dan ook géén ardennenparcours gedaan, wel de relatief vlakke nederlandse bodem. Beetje klimmen, wat dalen, enkele singletrack's en wat asfalt.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Bericht door Beny »

Dus...
Koop ne 28"er :-D
pieter mels
Mountainbiker
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 29 dec 2004 11:17
Rijdt met: cannondale scalpel team replica & Van nicholas astraeus

Bericht door pieter mels »

cyclocross is leuk voor korte ritjes, maar niet voor lange afstanden, er is geen comfort te vinden door de smallere banden en starre voorvork, alles word direct doorgeven.
plonsita
Mountainbiker
Berichten: 745
Lid geworden op: wo 25 okt 2006 21:21
Rijdt met: Uw Ma !

Bericht door plonsita »

het grote deel van de mtb-ers rijdt enkel toertochten hier in de buurt en gaan bijna nooit naar de ardennen

een cyclocross is veel sneller dan een mlb op de toertochten hier in limburg.
ik heb zelf verschillende mtb's :-D maar ook een cyclocross.

Zelfs technische toertochten, als dat bestaat in limburg (hahahahha) zijn zonder problemen te rijden want je compenseert wat je verliest maak je goed als er weer één van die talloze rechte stukken in komen....

Niet voor niks zie je meer en meer cyclocrossers op de toertochten....

Als ze de toertochten moeilijker maken, verdwijnen die grote wielen gespuizen direct :)

Een 29-er is zowiezo al veel beter dan een mtb voor toertochten te rijden, dat verklaar ik al 10 jaar...
Laatst gewijzigd door plonsita op di 25 nov 2008 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
franske
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 29 jan 2006 20:59
Rijdt met: Specialized epic S-Works, BMW 1150 GS

Bericht door franske »

Ik wil geen discussie is welk voordeel heeft welke fiets.
Ik vond het artikel op zich al erg duidelijk. Idd heeft een MTB voordelen bij klimmen en dalen.
Maar ik zou er wel eens op willen rijden.
Als ik nu zou zeggen dat ik een cyclocrosser erbij zou willen kopen, dan zit ik met een boze madam.
Maar eventueel als vervanger voor de 'mudbike' op termijn
Gebruikersavatar
Rode Kogel
Mountainbiker
Berichten: 278
Lid geworden op: ma 28 jun 2004 08:21
Rijdt met: Scott 29 pro

Bericht door Rode Kogel »

ik heb twee fully's en een cc. deze noem ik echter steeds mijn energievreterke. De cc is sneller in optrekken maar je gaat trager door de bochten en afdalen is zijn sterkste punt niet.> als je echter bij klimmen recht op trappers kunt is hij wel vinnig. kom je over geaccidenteerd terrein dan krijg je elke schok die je moet opvangen en ga je trager. in diepe modder snijd hij met de smalle bandes erdoor en rijd je sneller. Algemeen vind ik dat de cc 'trager' is op een gemiddeld parcour maar wel leuk 'speelgoed' en je kweekt er techniek mee.
Gebruikersavatar
turbomugge
Mountainbiker
Berichten: 418
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 14:58
Rijdt met: pro winner carbon,bh racemachine en xcluziv dirt cx monster...

Bericht door turbomugge »

ik wissel ook regelmatig af tussen de mtb en de crosser...maar ik rij wel met een vaste carbonvork op de mtb dus het verschil is niet zo groot voor mij,wel ondervind ik dat ik(zelf's op tt's met ruw terrein)met de crosser toch harder kan gaan dan met de mtb,en ook op technische stroken twijfel ik niet aan de crosser...
de eerste tt die ik met de crosser reed kwam ik aan na de grote toer en had gemiddelde van 26.1,terwijl ik me echt veel moeten inhouden heb voor mijne trainingsmaat die niet kon volgen met zijne mtb...
dus mijn mening is da ne crosser zeker niet moet onderdoen voor ne mtb zolang je in de "vlaanders" blijft en niet in de ardennen gaat spelen...
Plaats reactie