Ik rij er ondertussen al iets meer dan een jaar mee en wil niet terug naar ketting. Riem is beter.Hornet schreef:Zijn er al ervaringen met de riemaandrijving? Heb deze gezien op de TT in Lasne en de rijder was vol lof.
pinion
Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Re: pinion
Re: pinion
Gevoel zegt me ook dat riem een betere keuze is. Mss alleen wat gevoeliger voor breuk maar wel snel te vervangen denk ik.CBo schreef:Ik rij er ondertussen al iets meer dan een jaar mee en wil niet terug naar ketting. Riem is beter.Hornet schreef:Zijn er al ervaringen met de riemaandrijving? Heb deze gezien op de TT in Lasne en de rijder was vol lof.
- aresius
- Mountainbiker
- Berichten: 2921
- Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
- Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig
Re: pinion
Zeker van? Ik denk net het omgekeerde. Een ketting is makkelijk te herstellen in de bush, maar zo'n riem lijkt me problematisch tenzij je continu een reserve in de rugzak houdt.Hornet schreef:..
Gevoel zegt me ook dat riem een betere keuze is. Mss alleen wat gevoeliger voor breuk maar wel snel te vervangen denk ik.
Zijn er hier mensen die zowel met een Rohloff naaf als een Pinion hebben gereden?
Hoe verhouden deze zich tot elkaar, qua schakelplezier?
Re: pinion
Voor mijn Pilot met Pinion, heb ik zowel een idworx als een Lynskey met Rohloff gehad. Ik ben er altijd tevreden van geweest.aresius schreef:Zeker van? Ik denk net het omgekeerde. Een ketting is makkelijk te herstellen in de bush, maar zo'n riem lijkt me problematisch tenzij je continu een reserve in de rugzak houdt.Hornet schreef:..
Gevoel zegt me ook dat riem een betere keuze is. Mss alleen wat gevoeliger voor breuk maar wel snel te vervangen denk ik.
Zijn er hier mensen die zowel met een Rohloff naaf als een Pinion hebben gereden?
Hoe verhouden deze zich tot elkaar, qua schakelplezier?
De redenen om naar Pinion over te gaan waren voor mij:
- betere verdeling van het gewicht
- betere totaal ratio tussen grootste en kleinste versnelling
Mijn ervaringen:
- Rohloff schakelt soepeler dan Pinion, maar Pinion schakelt soepel genoeg.
- geen gewicht in het achterwiel is wel aangenamer, maar het frame met Pinion is iets zwaarder. Persoonlijk stoort het me niet om met een fiets van 12kg te rijden. Mijn Rohloff fietsen waren lichter.
- een grotere range is ook aangenamer. Let wel, ik ben pas naar Pinion overgeschakeld toen de P1.12 uit kwam. De eerste 1.18 vond ik teveel versnellingen. Op de Rohloff zijn er 14, en dat vond ik meer dan voldoende. 12 versnellingen is prima voor me.
- Mijn Rohloffs waren steeds met ketting, ik heb er nooit kettingbreuk op gehad. Alleen al omdat je in een mooie rechte lijn trekt, je ketting niet marteld met schakelen door het verduwen ervan, of met een super dunne ketting zit, zorgen ervoor dat de kans dat je kettingbreuk hebt al veel kleiner zijn. Maar, bij Pinion zit de ketting na de versnellingsbak in de aandrijflijn. Deze krijgt dus aardig wat te verduren. Aan de riem heb ik geen enkel nadeel ervaren. integendeel, vraagt weinig onderhoud en moet niet gesmeerd worden.
Om riembreuk te hebben moet je al erg lelijk doen. Trouwens, riemen worden al jaren gebruikt bij verbrandingsmotoren onder de naam"distributieketting" Zowat het belangrijkste onderdeel van de motor, want als deze het begeeft, heb je pas veel kosten. De riemen die ervoor bestemd zijn, zijn ervoor berekend.
- Traxer
- Kerstman
- Berichten: 1450
- Lid geworden op: vr 17 dec 2004 14:14
- Rijdt met: wielke vanvoor, wielke vanachter
- Contacteer:
Re: pinion
Even de laatste update over mijn aandrijflijn...
De kroontjes bij een Pinion krijgen idd heel wat te verduren.
Mijn laatst gemonteerde kroontje was een stalen exemplaar. Dat zou toch moeten volstaan?
Echter, na 15 kilometer op de zwarte berg:
Ook geen staal, dus.
Terug naar af.
Deze keer 2 spiders besteld bij Pinion (voor en achter) en Blackspire Snaggletooth tandwielen gemonteerd.
En zie, de ketting loopt niet meer af en de kroontjes houden (momenteel na 600km) nog steeds stand.
Heb er afgelopen weekend nog in Cuesmes mee gereden en daar zijn ze zwaar getest.
Nu eens kijken hoeveel kilometer die het zullen volhouden.
Voor de Pinion 1.12 verder niks dan lof. Die doet het voortreffelijk.
Enkel als je bij Pinion aanklopt met de problemen die hun kroontjes betreft geven ze op oostindische dove manier: niet thuis.
Spijtig.
De kroontjes bij een Pinion krijgen idd heel wat te verduren.
Mijn laatst gemonteerde kroontje was een stalen exemplaar. Dat zou toch moeten volstaan?
Echter, na 15 kilometer op de zwarte berg:
Ook geen staal, dus.
Terug naar af.
Deze keer 2 spiders besteld bij Pinion (voor en achter) en Blackspire Snaggletooth tandwielen gemonteerd.
En zie, de ketting loopt niet meer af en de kroontjes houden (momenteel na 600km) nog steeds stand.
Heb er afgelopen weekend nog in Cuesmes mee gereden en daar zijn ze zwaar getest.
Nu eens kijken hoeveel kilometer die het zullen volhouden.
Voor de Pinion 1.12 verder niks dan lof. Die doet het voortreffelijk.
Enkel als je bij Pinion aanklopt met de problemen die hun kroontjes betreft geven ze op oostindische dove manier: niet thuis.
Spijtig.
- Dickie
- Mountainbiker
- Berichten: 3823
- Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
- Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully
Re: pinion
Is dat een vertekening door de cameralens?
Nog dezelfde ketting laten liggen na de 'accidenten'?
Het lijkt of je ketting wat getwist loopt, aan het voorste ketteingblad valt dat het meest op, iets minder aan het achterste wieltje.
Ik heb het overlaatst nog voorgehad op een zware klim door te laat schakelen in mijn geval: geplooide en getwiste kettingschakel.
De ketting derailleerde zichzelf bij elke volledige toer over de kassette.
Door de ketting eraf te halen en terug te wringen met de hand heb ik de rit kunnen uitrijden.
Nog dezelfde ketting laten liggen na de 'accidenten'?
Het lijkt of je ketting wat getwist loopt, aan het voorste ketteingblad valt dat het meest op, iets minder aan het achterste wieltje.
Ik heb het overlaatst nog voorgehad op een zware klim door te laat schakelen in mijn geval: geplooide en getwiste kettingschakel.
De ketting derailleerde zichzelf bij elke volledige toer over de kassette.
Door de ketting eraf te halen en terug te wringen met de hand heb ik de rit kunnen uitrijden.
- Traxer
- Kerstman
- Berichten: 1450
- Lid geworden op: vr 17 dec 2004 14:14
- Rijdt met: wielke vanvoor, wielke vanachter
- Contacteer:
Re: pinion
Moet een vertekening van de lens zijn want die loopt mooi recht.Dickie schreef:Is dat een vertekening door de cameralens?
Nog dezelfde ketting laten liggen na de 'accidenten'?
Het lijkt of je ketting wat getwist loopt, aan het voorste ketteingblad valt dat het meest op, iets minder aan het achterste wieltje.
Ik heb het overlaatst nog voorgehad op een zware klim door te laat schakelen in mijn geval: geplooide en getwiste kettingschakel.
De ketting derailleerde zichzelf bij elke volledige toer over de kassette.
Door de ketting eraf te halen en terug te wringen met de hand heb ik de rit kunnen uitrijden.
Kijk maar. (moet wel nog wat reinigingswerk doen )
Die getwiste kettingschakels heb ik vroeger ook nog gehad met Sram.
- madskatingcow
- Mountainbiker
- Berichten: 5032
- Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
- Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019
- Traxer
- Kerstman
- Berichten: 1450
- Lid geworden op: vr 17 dec 2004 14:14
- Rijdt met: wielke vanvoor, wielke vanachter
- Contacteer:
Re: pinion
Laatste update: de Pinion doet het goed en de kettingbladen houden het prima. De ketting loopt ook niet meer af, zelfs niet met een slappe ketting. Deze week echter een olielek ontdekt in de Pinion. Het lijkt op het eerste zicht een lek aan de crankas.
Pionion wordt gecontacteerd en we wachten af....
Toch ook vermelden dat het heerlijk rijden is met dit systeem. Slijk, zand, etc.... Gewoon schakelen en gaan!
Pionion wordt gecontacteerd en we wachten af....
Toch ook vermelden dat het heerlijk rijden is met dit systeem. Slijk, zand, etc.... Gewoon schakelen en gaan!