Pressfit MTB

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Pressfit MTB

Bericht door delsolke »

spaghetti_2 schreef:Een lager met een degelijke afdichting die je (half)jaarlijks eens proper maakt en opnieuw smeert, gaat echt wel lang mee hoor. Mijn Hope bracket loopt na 4j nog altijd als nieuw. Natuurlijk speelt aantal kilometers, modder, onderhoud etc. een grote rol hierin. Probleem met die goedkope BB's is dat de afdichting niet super is (soms zelfs plastic ipv rubber).
En rij je dan veel in de modder?
Ik denk dat het een keuze is dat je moet maken. Op zich maak ik dat wel graag open, maar die pressfit BB's zijn het proberen niet waard. Andere BB's nog nooit gezien of geprobeerd.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Pressfit MTB

Bericht door spaghetti_2 »

Ik rij ook veel met de koersfiets, maar die fiets heeft toch heel wat modder gezien. Een BB-lager onderhouden is echt niet zo moeilijk: crank demonteren, eventueel plastic afdichtkapje verwijderen, rubberen seal lospeuteren met een fijn mesje en je ziet de lagers al zitten. Alles proper maken (desnoods met wd40 maar dan wel wachten tot deze volledig verdampt is) en rijkelijk voorzien van een laagje vet. Probleem bij de shimano BB is dat de plastic afdekkap niet te verwijderen valt zonder deze kapot te maken.

En het wel of niet onderhouden van lagers heeft weinig met kwaliteit te maken. Elke lager verdient op tijd en stond een smeerbeurtje, maar dat is bij veel bikers en fietsers nog niet doorgedrongen. Veel onderdelen (zelfs wielen) worden als kopen-en-niet-meer-naar-omkijken beschouwd. Zelfs de beste Volvo of Audi zal zonder jaarlijks onderhoud ook na een tijdje gaan protesteren :)
delsolke
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: za 25 feb 2006 22:58
Rijdt met: Koga

Re: Pressfit MTB

Bericht door delsolke »

spaghetti_2 schreef:Ik rij ook veel met de koersfiets, maar die fiets heeft toch heel wat modder gezien. Een BB-lager onderhouden is echt niet zo moeilijk: crank demonteren, eventueel plastic afdichtkapje verwijderen, rubberen seal lospeuteren met een fijn mesje en je ziet de lagers al zitten. Alles proper maken (desnoods met wd40 maar dan wel wachten tot deze volledig verdampt is) en rijkelijk voorzien van een laagje vet. Probleem bij de shimano BB is dat de plastic afdekkap niet te verwijderen valt zonder deze kapot te maken.

En het wel of niet onderhouden van lagers heeft weinig met kwaliteit te maken. Elke lager verdient op tijd en stond een smeerbeurtje, maar dat is bij veel bikers en fietsers nog niet doorgedrongen. Veel onderdelen (zelfs wielen) worden als kopen-en-niet-meer-naar-omkijken beschouwd. Zelfs de beste Volvo of Audi zal zonder jaarlijks onderhoud ook na een tijdje gaan protesteren :)
Dat klopt, daarom dat ik avondcursus fietsherstel had gevolgd en zelf probeer meer bezig te zijn met mijn fietsen.
Plaats reactie