19.03.2017 - Thuin - Les Sept Péchés Capitaux

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: 19.03.2017 - Thuin - Les Sept Péchés Capitaux

Bericht door spaghetti_2 »

Bandendruk vergelijken blijft altijd tricky, aangezien het van zoveel afhangt (bandbreedte, 26-27,5-29, velgbreedte etc.), toch verbaast het me hoeveel mensen met 'knalharde' banden rijden, inclusief enkele van mijn fietsvrienden. Ergens lijkt dit nog een oeroud dogma: "hoe smaller en harder, hoe beter'. Maar zelfs op de wegfiets stappen ze hier vanaf. Ik kan je alleen maar aanraden om eens lagere drukken (1,3 - 1,7 bar) te proberen, misschien gaat er een wereld voor je open: betere grip en meer comfort wegen vaak veel zwaarder door dan enkele extra watts aan rolweerstand. Indien je het niets vindt, kan je nog altijd terug naar je oude gewoontes :)
race eend
Mountainbiker
Berichten: 66
Lid geworden op: za 17 apr 2004 18:51

Re: 19.03.2017 - Thuin - Les Sept Péchés Capitaux

Bericht door race eend »

ik rij zo al 20 jaar maar zal het eens proberen.
zal beginnen met 2bar en een extra binnenband meenemen :-)
volgens mij is overal boven raken een combinatie van kracht en techniek.
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: 19.03.2017 - Thuin - Les Sept Péchés Capitaux

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Ik heb altijd het gedacht gehad dat hoe minder druk hoe vlugger je de velg voelt bij een oneffenheid, dus risico op lekke banden. Ik weet niet hoe het bij anderen is, maar ik rij gemiddeld maar een of twee keer per jaar lek.

Ik weet niet ook niet of voorgaande theoriën weer hetzelfde zijn bij droge ondergrond? Misschien minder, maar met mijn bandendruk heb ik geen last gehad in het verleden.

Nog iets anders: onderweg enkele fotografen gezien, iemand idee waar deze foto's terug te vinden zijn?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: 19.03.2017 - Thuin - Les Sept Péchés Capitaux

Bericht door spaghetti_2 »

Uiteraard zijn kracht en techniek heel belangrijk, ik claim niet dat je plots alle stenige hellingen gaat kunnen oprijden, maar een band die zich wat kan vervormen heeft nu eenmaal veel meer tractie :) bij een droge ondergrond heb je over het algemeen veel meer grip en hoef je je bandendruk niet zoveel te verlagen (behalve voor wat meer comfort). En het is natuurlijk niet de bedoeling dat je bij elke steen of wortel op je velg zit. Maar ik rij tubeless, zit heel af en toe op mijn velg maar rijd hierdoor nooit lek

Er staan heel wat foto's op de facebook van jonathan havrenne
Gebruikersavatar
El Toro Cycling Club HB
Mountainbiker
Berichten: 693
Lid geworden op: vr 19 okt 2012 13:10
Rijdt met: c-dale scalpel 29

Re: 19.03.2017 - Thuin - Les Sept Péchés Capitaux

Bericht door El Toro Cycling Club HB »

BerggeitCasualFietser schreef:Ik heb altijd het gedacht gehad dat hoe minder druk hoe vlugger je de velg voelt bij een oneffenheid, dus risico op lekke banden. Ik weet niet hoe het bij anderen is, maar ik rij gemiddeld maar een of twee keer per jaar lek.

Ik weet niet ook niet of voorgaande theoriën weer hetzelfde zijn bij droge ondergrond? Misschien minder, maar met mijn bandendruk heb ik geen last gehad in het verleden.

Nog iets anders: onderweg enkele fotografen gezien, iemand idee waar deze foto's terug te vinden zijn?

Zelf rijd ik ook tubeless en dan kan de spanning een stuk lager zijn, want het is idd zo dat met het rijden met een binnenband de druk niet lager kan dan 1.8, lager kan wel maar dat vergroot meteen de kans op een lekke band, die kans is wel heel groot dan, bij tubeless zit er van die zeg maar melk in en die dicht vaak lekjes zeg maar. Heb zelf een keer een gat in de band gehad waar ik met mijn pink in kon en nog dichte die anti lek vloeistof dat gat waardoor ik verder kon fietsen.

De foto's kun je zien via bmb vtt op tweede pagina staat een link naar de foto's, heb geprobeerd deze hier te plaatsen, maar het lukt dan niet om hem te openen.... :oops:
Gebruikersavatar
El Toro Cycling Club HB
Mountainbiker
Berichten: 693
Lid geworden op: vr 19 okt 2012 13:10
Rijdt met: c-dale scalpel 29

Re: 19.03.2017 - Thuin - Les Sept Péchés Capitaux

Bericht door El Toro Cycling Club HB »

net een nieuwe link geopend door organisatie, deze werkt bij mij wel https://1drv.ms/f/s!AqRiDuqcdfFUoFK7sgaaWBWmoAHL
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: 19.03.2017 - Thuin - Les Sept Péchés Capitaux

Bericht door BertG »

uncle sam schreef:
El Toro Cycling Club HB schreef: Maar met welke banddikte rijd jij zelf dan en je profiel is?
X-King Protection 2.2 op 1.6bar (77kg)
Voor mij was er ook veel volk te voet en moest ik vaak onmogelijke lijnen kiezen, tot zelfs surplacen tot ze aan de kant gingen :wink:
Slippen deed ik ook, met iedere band heb je dit voor, al vond ik telkens snel genoeg de nodige tractie.
Waarschijnlijk ook soms meer geluk dan kunde :-D
Goed om te lezen dat ook snellere mannen als Uncle Sam ook het nut inzien van banden met extra bescherming, ik gebruik deze al jaren maar krijg de voordelen maar moeilijk verkocht aan collega bikers.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: 19.03.2017 - Thuin - Les Sept Péchés Capitaux

Bericht door spaghetti_2 »

De uitslagen staan ondertussen ook online. De winnaar heeft er dit jaar 12 min langer over gedaan dan vorig jaar, dat zegt al iets. Initieel beetje ontgoocheld maar uiteindelijk toch zeer tevreden met de 8e stek op de 80. 4h het volle pond geven, dat doet pijn zo de eerste keer in het seizoen :-)
Gebruikersavatar
dannyvk
Mountainbiker
Berichten: 278
Lid geworden op: di 17 mei 2011 20:25
Rijdt met: Van alles wat

Re: 19.03.2017 - Thuin - Les Sept Péchés Capitaux

Bericht door dannyvk »

spaghetti_2 schreef:De uitslagen staan ondertussen ook online. De winnaar heeft er dit jaar 12 min langer over gedaan dan vorig jaar, dat zegt al iets. Initieel beetje ontgoocheld maar uiteindelijk toch zeer tevreden met de 8e stek op de 80. 4h het volle pond geven, dat doet pijn zo de eerste keer in het seizoen :-)
Bij de 65km de winnaar 5 minuten sneller dan vorig jaar :-k
Krisken
Mountainbiker
Berichten: 191
Lid geworden op: zo 01 jan 2012 23:44
Rijdt met: Spec Fatboy Sworks & Spec Fatboy Expert

Re: 19.03.2017 - Thuin - Les Sept Péchés Capitaux

Bericht door Krisken »

Hij deed vorig jaar misschien de 80? :-)
Plaats reactie