Roc d'Ardenne 2017 (Houffalize 28-30 April)

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Roc d'Ardenne 2017 (Houffalize 28-30 April)

Bericht door EG6 »

Van 28 tot 30 april 2017 wordt Houffalize opnieuw 'the place to be' voor de gepassioneerde mountainbiker. Voor de 4de keer op rij keert het grootste MTB-festival van de BeNeLux terug naar dit befaamde mountainbike Walhalla. Het centrum van Houffalize wordt voor de gelegenheid omgedoopt tot een waar mountainbike dorp waar het gezellig toeven zal zijn voor elke bezoeker. Inschrijven kan vanaf morgen 11u.

Het belooft alvast een goed gevuld weekend te worden. Op het programma staan ook dit jaar enkele onmiskenbare ROC klassiekers zoals de ROC Marathon, de ROC d'Ardenne (een halve marathon), de Roc Ruelles, de Rando ROC Noire en de Rando ROC Gourmand. Na het succes van hun eerste verschijning op de ROC d’Ardenne kalender vorig jaar, staan de Mid ROC en de Rando ROC Rouge Carnaval opnieuw op het programma. Ga jij dit jaar aan de haal met de titel van Roi Carnaval de VTT?

Nieuw dit jaar is de Night ROC - The party starts when the sun goes down! Haal je verlichting uit de kast, schrijf je in en proef mee van de feeërieke sfeer van de Ardense bossen by night.

Afbeelding

___________

Even wat info vergaren, ik zou in 2017 enkele "stevigere" / Marathon ritten willen inplannen. Het klimmen gaat me enorm af, en de kick die ik krijg van het "afzien" naar boven is iets wat ik in het lange afstandslopen nog nooit ervaren heb. Het smaakt naar meer, en daarom mijn interesse in deze events.
Ik had de Herdermarathon en Raid Des Hautes Fagnes reeds met stip aangeduid. Als aanloop daar naartoe had ik de ROC in het oog gehouden omdat ik wist dat zij in de periode daarvoor ook met hun rit in Houffalize op de proppen gingen komen.
De meest interessante lijken mij dan ook de Roc d'Ardenne (57km // 1520+) en de Roc Marathon (83km // 2250m+).

Ik ben van de omgeving van Gent, dus ben op vlak van georganiseerde (klim)ritten afhankelijk van wat ze in en rond de Vlaamse Ardennen organiseren. De verstandigste keuze als eerste dergelijke rit zou dus de 57km zijn, maar zou het langs de andere kant jammer vinden als ik aankom op de 57 met het gevoel dat de 83 er ook in zat.

Ik veronderstel dat er mensen van jullie zijn die hier al zeker aan deelgenomen hebben. Mag ik op zo'n rit identieke omstandigheden verwachten als op de RDHF?

Dient men voor deze 57 / 83 km rit over een bepaalde licentie te beschikken? Of mag je daar als amateur die aangesloten is bij een gewone bond ook gewoon aan deelnemen?
Giobiker
Mountainbiker
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 07 okt 2009 22:39
Rijdt met: Specialized epic 29 / Scott Scale 920

Re: Roc d'Ardenne 2017 (Houffalize 28-30 April)

Bericht door Giobiker »

In normale omstandigheden is deze minder zwaar dan de RDHF, in ploeteromstandigheden zoals vorig jaar was het iets anders...
Je kan gewoon deelnemen zonder licentie.

Grtz.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Roc d'Ardenne 2017 (Houffalize 28-30 April)

Bericht door spaghetti_2 »

Eind maart/begin april zijn er ook twee chrono's in de regio van Thuin. Dit is misschien al iets minder ver van Gent dan de Luikse Ardennen. Les 7 péchés capiteaux heb ik al eens gereden, zeer mooie en ook technische rit. Lijkt me ideale voorbereiding. En ik zou zeker geen schrik hebben van de volledige afstand, indien je ook op training tegen dan (minder intensieve) ritten van 4-5h aankan.
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: Roc d'Ardenne 2017 (Houffalize 28-30 April)

Bericht door EG6 »

spaghetti_2 schreef:Eind maart/begin april zijn er ook twee chrono's in de regio van Thuin. Dit is misschien al iets minder ver van Gent dan de Luikse Ardennen. Les 7 péchés capiteaux heb ik al eens gereden, zeer mooie en ook technische rit. Lijkt me ideale voorbereiding. En ik zou zeker geen schrik hebben van de volledige afstand, indien je ook op training tegen dan (minder intensieve) ritten van 4-5h aankan.
Die "7 péchés" is inderdaad een uurtje dichterbij, maar de afstand is eigenlijk geen obstakel voor me in dit geval. Toch bedankt voor de vermelding, staat genoteerd.
De 57km op de ROC is "logistiek" ook iets eenvoudiger te regelen. Voor de Marathon op zondag ben je nagenoeg verplicht te overnachten in Houffalize.
Gebruikersavatar
DDT-STAS
Mountainbiker
Berichten: 799
Lid geworden op: za 16 mei 2009 12:24
Rijdt met: spark 930 Green

Re: Roc d'Ardenne 2017 (Houffalize 28-30 April)

Bericht door DDT-STAS »

Reeds 2x de ROC d'Ardenne meegereden en alhoewel ik reeds vele jaren gewoon ben van op de MTB te zitten is dit al 2x dik tegengevallen...(in tegenstelling tot mijn 2 companen die er wel een mooie tijd hebben gehaald....)
Het 'doseren' van de rit valt mij zo moeilijk dat ik na een km of 30 (!) steeds total-loss zit ](*,) ](*,)
Dit jaar gaan we der een weekend van maken...wat mij nog meer beangstigd...
Ik denk er zelfs aan om deze keer eens deel te nemen met een e-bike :-"

Het moet wel gezegd worden dat het een super organisatie is en voor velen een rit om nooit te vergeten.
Gebruikersavatar
uncle sam
Mountainbiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
Rijdt met: canyon lux
Contacteer:

Re: Roc d'Ardenne 2017 (Houffalize 28-30 April)

Bericht door uncle sam »

Het enige wat mij tegenhoudt om deel te nemen aan de marathon is het veel te vroeg startuur: 8h15
Compleet wacko voor de mensen uit WVL, die ahw verplicht worden om een overnachting erbij te nemen.
Goed voor de commerce (zoals de rest van het evenement) ...

Jammer
Kulgan
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 26 dec 2011 12:39
Rijdt met: Rocky Mountain Element 2017/Rocky Mountain Instinct

Re: Roc d'Ardenne 2017 (Houffalize 28-30 April)

Bericht door Kulgan »

en de prijs... 50€ :-s
Gebruikersavatar
EG6
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 04 aug 2013 18:35
Rijdt met: Cube LTD Pro 2017

Re: Roc d'Ardenne 2017 (Houffalize 28-30 April)

Bericht door EG6 »

uncle sam schreef:Het enige wat mij tegenhoudt om deel te nemen aan de marathon is het veel te vroeg startuur: 8h15
Compleet wacko voor de mensen uit WVL, die ahw verplicht worden om een overnachting erbij te nemen.
Goed voor de commerce (zoals de rest van het evenement) ...

Jammer
Klopt, het vroege startuur van de Marathon is voor mij ook 1 van de redenen dat ik toch voor de 57km zaterdagrit kies. Voor de zaterdagrit valt er nog aan te zetten de dag zelf (vanuit O-VL). Al steek ik niet weg dat het in opbouw naar RDHF voor mij persoonlijk voor de moraal beter is om te finishen op de 57 dan te stranden op de Marathon 8-[ .

Ik wou deze vraag nog even opsparen, maar: Wat is een aan te raden bandencombinatie voor deze rit / omgeving er nu even van uit gaande dat het een mooie "voorjaarsdag" wordt met goed berijdbare ondergrond?
jervanheg
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: di 20 sep 2005 16:57
Rijdt met: KTM Kapoho e-bike

Re: Roc d'Ardenne 2017 (Houffalize 28-30 April)

Bericht door jervanheg »

EG6 schreef:
Ik wou deze vraag nog even opsparen, maar: Wat is een aan te raden bandencombinatie voor deze rit / omgeving er nu even van uit gaande dat het een mooie "voorjaarsdag" wordt met goed berijdbare ondergrond?
En als het even kan ook even bandenkeuzes voor alle andere mogelijke weersomstandigheden graag, eveneens rekening houdend met het aantal liters/m2 dat mogelijks de dagen ervoor gevallen is, vervolgens gerangschikt per % buienkans op die dag. Liefst 3 combinatiemogelijkheden voor elk aub.
Oh ja, en ook de winnende lottonummers voor komend weekend aub.
Kenny_
Mountainbiker
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 19 nov 2004 13:46
Rijdt met: Scott Scale 910

Re: Roc d'Ardenne 2017 (Houffalize 28-30 April)

Bericht door Kenny_ »

:lol: :lol: :lol:
Plaats reactie