Xt 1x11 of 2 X 11??
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- Boebbel
- Forum beheerder
- Berichten: 534
- Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
- Rijdt met: groene fully en grijze HT
Re: Xt 1x11 of 2 X 11??
Je kan best eens zoeken in het forum of algemeen op het internet. Zo zal je al veel wijzer worden.
De gouden schoteltjes zijn duur tegenwoordig.
De gouden schoteltjes zijn duur tegenwoordig.
- Reflex
- Mountainbiker
- Berichten: 3159
- Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
- Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016
Re: Xt 1x11 of 2 X 11??
Voordelen van 1 speed vind ik het gewicht (Geen voorerrie, shifter, kabels en 2e blad.) Daarnaast kun je een kleinere Q factor krijgen (al is dat niet zo bij iedere crank). Het is daarnaast wat Cleaner op de fiets en het gebruik is simpeler. Niet meer per ongeluk schakelen.
De nadelen zijn een minder klein of zwaar verzet of grotere sprongen tussen de vertandingen. Het moeten aanschaffen van verschillende bladen 32,34,36 bijv om afhankelijk van de omstandigheden en het parcours een lichter of zwaarder verzet te kunnen pakken. En een wat minder rechte kettinglijn bij het gebruik van de 10/11 en 40/42
En zo zullen er nog wel meer voor en nadelen verzonnen kunnen worden.
Of je 1x of 2x nodig hebt is moeilijk te bepalen. Als je op (relatief) het vlakke woont en niet veel steile klimmen zult doen dan kun je prima af met een 1x11 setup. Je zult dan enkel afhankelijk van de cassettekeuze last hebben van grote sprongen in verzet vannachter. Fiets je veel in de Ardennen en wil je echt op souplesse rijden en niet tegengehouden worden op de vlakke of het vals plat omlaag door een te klein verzet, dan is een dubbel wel lekker. Wil je gewoon lekker rijden en vind je het niet erg dat je wat langzamer op het vlakke kan of de afdaling dan kun je met een 1x11 met een 30 blad en een 40 of 42 achter wel weer licht genoeg rijden.
Keuzes die je zelf moet maken. Ik zou een 2x11 nemen als je echt twijfelt. Je kan altijd de setup ombouwen door een narrow-wide voorblad te kopen, je voorderraileur en shifter verwijderen en de ketting wat inkorten. Is het niks dan monteer je alles weer terug.
De nadelen zijn een minder klein of zwaar verzet of grotere sprongen tussen de vertandingen. Het moeten aanschaffen van verschillende bladen 32,34,36 bijv om afhankelijk van de omstandigheden en het parcours een lichter of zwaarder verzet te kunnen pakken. En een wat minder rechte kettinglijn bij het gebruik van de 10/11 en 40/42
En zo zullen er nog wel meer voor en nadelen verzonnen kunnen worden.
Of je 1x of 2x nodig hebt is moeilijk te bepalen. Als je op (relatief) het vlakke woont en niet veel steile klimmen zult doen dan kun je prima af met een 1x11 setup. Je zult dan enkel afhankelijk van de cassettekeuze last hebben van grote sprongen in verzet vannachter. Fiets je veel in de Ardennen en wil je echt op souplesse rijden en niet tegengehouden worden op de vlakke of het vals plat omlaag door een te klein verzet, dan is een dubbel wel lekker. Wil je gewoon lekker rijden en vind je het niet erg dat je wat langzamer op het vlakke kan of de afdaling dan kun je met een 1x11 met een 30 blad en een 40 of 42 achter wel weer licht genoeg rijden.
Keuzes die je zelf moet maken. Ik zou een 2x11 nemen als je echt twijfelt. Je kan altijd de setup ombouwen door een narrow-wide voorblad te kopen, je voorderraileur en shifter verwijderen en de ketting wat inkorten. Is het niks dan monteer je alles weer terug.
Re: Xt 1x11 of 2 X 11??
Had net mijn gedachten op de 1x 11 gezet maar met uw uitleg ben ik nu weer aan het twijfelen!
Ik dacht beginnen met 1x 11 en als in echt tekort kom omzetten naar 2x 11. Of komt dit duurder uit dan omgekeerd?
Ik dacht beginnen met 1x 11 en als in echt tekort kom omzetten naar 2x 11. Of komt dit duurder uit dan omgekeerd?
- Reflex
- Mountainbiker
- Berichten: 3159
- Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
- Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016
Re: Xt 1x11 of 2 X 11??
Tenzij de fiets die je aankoopt met 1x11 goedkoper is dan de 2x11 fiets (wat volgens mij niet het geval is) ben je inderdaad duurder uit. Je zal in alle 2 de gevallen een tandwiel/spider bij moeten kopen en eventueel een andere cassette ( Als je een 11-42 wilt, waarmee de 2x11 setup nooit word geleverd), enkel als je een 1x11 setup hebt en die wilt ombouwen naar een 2x11 zul je ook nog een voorshifter, voorderrie, kabels en 2 tandwielen moeten kopen.
- Reflex
- Mountainbiker
- Berichten: 3159
- Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
- Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016
Re: Xt 1x11 of 2 X 11??
Volgens mij gebruiken ze geen losse spiders. De 2x11 en 1x11 crank van XT is gewoon dezelfde enkel het 1x11 narrow-wide blad monteer je op de plaats van het buitenblad. Ik zet enkel tandwiel/spider in mijn reactie voor mensen die andere cranks hebben.Wacky-S schreef:Hebben die 1x XT cranks (M8000) niet allemaal standaard 2x spiders opzitten?
- Wacky-S
- Mountainbiker
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
- Rijdt met: ene zonder moteur
Re: Xt 1x11 of 2 X 11??
Daarom dat ik het vraag. Heb er ook al met een half oog naar uitgekeken. Als mijn huidige cassette/bladen versleten zijn overweeg ik ook de stap naar 1 of 2x11, en als ik dan het prijsverschil zie tussen de 2 ga ik gewoon voor de 2x11 gaan.
bv:
Een XT M8000 1x11 groep (crank, 1 blad, derri, ketting, cassette en 1 shifter) voor 369,-.
Een XT M8000 2x11 groep (crank, 2 bladen, derri, ketting, cassette en 2 shifters) voor 399,-.
Edit: even linken erbij gezet
bv:
Een XT M8000 1x11 groep (crank, 1 blad, derri, ketting, cassette en 1 shifter) voor 369,-.
Een XT M8000 2x11 groep (crank, 2 bladen, derri, ketting, cassette en 2 shifters) voor 399,-.
Edit: even linken erbij gezet
Laatst gewijzigd door Wacky-S op ma 18 jan 2016 23:31, 2 keer totaal gewijzigd.
- Reflex
- Mountainbiker
- Berichten: 3159
- Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
- Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016
Re: Xt 1x11 of 2 X 11??
De cranks zijn sowieso hetzelfde dat weet ik zeker. Dus 1x11 kun je ombouwen naar dubbel en 2x11 naar enkel.
De kosten grofweg voor het ombouwen van 1x11 naar 2x11:
Als het verschil 100 euro is dan kost het je 150 euro meer. Met de prijzen die ik ff zo snel gevonden hebt ben je net zo duur uit uit wanneer je het zelf ombouwt naar 2x11 indien je dat wenst. Ik heb enkel nog niet echt duidelijke aanbieders gevonden voor de 2x11 XT M8000 tandwielen. Maar die moeten er vast wel zijn, want ze slijten ook eens.
De kosten grofweg voor het ombouwen van 1x11 naar 2x11:
- Derailleur: 30 euro
- Shifter: 50 euro
- Kabels: 25 euro (originele Shimano shifter kabel)
- 2 kettingbladen: 50 euro? (Moeilijk te vinden)
- Totaal: 155 euro
- Narrow-wide blad: 50 euro
- Totaal: 50 euro
Als het verschil 100 euro is dan kost het je 150 euro meer. Met de prijzen die ik ff zo snel gevonden hebt ben je net zo duur uit uit wanneer je het zelf ombouwt naar 2x11 indien je dat wenst. Ik heb enkel nog niet echt duidelijke aanbieders gevonden voor de 2x11 XT M8000 tandwielen. Maar die moeten er vast wel zijn, want ze slijten ook eens.