Black Cat Bones

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Black Cat Bones

Bericht door saiko »

Naar aanleiding van het product nieuws op de site
http://www.mountainbike.be/algemeen/act ... m=&ucat=14&


Lucy
Afbeelding


Ramblin
Afbeelding

Afbeelding

Zelf gemaakte hubs, electronisch schakelen, schijven, 11speed mtb derailleur, alles in een foto
Afbeelding

Website
http://www.blackcatbonebikes.com/

Blog met meer info
http://blackcatbonebikes.blogspot.com/2 ... chive.html
MirFlash
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 15:05
Rijdt met: Cannondale Flash

Bericht door MirFlash »

Eens goed kijken naar de afstand band/zadelbuis !?

Dikker als né 2.0 wordt moeilijk. Stel mij zelf de vraag hoe dat hij dat wiel derin gekregen heeft.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

MirFlash schreef: Dikker als né 2.0 wordt moeilijk. Stel mij zelf de vraag hoe dat hij dat wiel derin gekregen heeft.
Plat :wink:
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Bericht door Dickie »

Oeps.
Band zit er echt tegen.
Met een gebogen zitbuis op te lossen, maar de zitbuis loopt door, beter voordenken dan nadenken #-o
1,8 a 2.0 zal 't maximum zijn en zelfs dan nog weinig clearance.
Gebruikersavatar
erwin.91
Mountainbiker
Berichten: 1849
Lid geworden op: zo 26 nov 2006 20:00
Rijdt met: NINER!!!

Bericht door erwin.91 »

Zeer mooi fietske, maar euh #-o waar zitten die met hun gedachten als dat ontwerpen ?
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Bericht door saiko »

op andere foto's lijkt de band net niet te raken, mss is dit nog een prototype.
Ook staat op hun blog dat custom geometrie mogelijk is.
Best nog even afwachten met conclusies tot de fietsen effectief beschikbaar zijn.
Gebruikersavatar
erwin.91
Mountainbiker
Berichten: 1849
Lid geworden op: zo 26 nov 2006 20:00
Rijdt met: NINER!!!

Bericht door erwin.91 »

saiko schreef:op andere foto's lijkt de band net niet te raken, mss is dit nog een prototype.
Ook staat op hun blog dat custom geometrie mogelijk is.
Best nog even afwachten met conclusies tot de fietsen effectief beschikbaar zijn.
Misschien hadden ze best nog even gewacht met een foto hier te plaatsen,deze foto vraagt wel om reactie's.

Langs de andere kant moet ik zeggen dat ik het wel een pracht fiets vind.
MirFlash
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 15:05
Rijdt met: Cannondale Flash

Bericht door MirFlash »

Die foto is zeker al 6 maanden oud !?
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Bericht door saiko »

ik had BCB gemaild met die foto, en ik kreeg direct mail terug
That frame is a prototype. HipC, our Belgian distributor, will be sent the definitive frames in the first days of January.

One of the main goals in designing this frame, as you guessed, was to keep the geometry as close as possible to that of a racing 26" frame. In our view, 29" wheels are all advantages and almost no drawbacks when speaking of rigid bikes, and we think 26" will be gradually repalced by larger wheels except for small sizes and medium to long travel suspension bikes in which non suspended mass is a concern.

The R&T frame geometry was developed under the following premises:

1- 29" bikes up to now have had a bigger BB drop (distance from the wheel axles level to the BB) and still they had higher BB height to the ground than 26" bikes. That decreases the distance between the rider's center of gravity and the wheel axles level, thus decreasing the the rider's center of gravity leverage on the wheels. This results in the rider having to apply higher side forces to lean the bike for cornering. As a result, the bike is more "selfstable". On the other hand, the higher BB meand the rider's centre of gravity is higher too, this resulting in a more critical response to side leaning or fore-aft atittude. In other words, once we reach the point in which the rider's weight has enough leverage to cause the bike to react to side leaning or fore (steep descents)-aft (steep climbs) progression, the bike reacts more in a quicker and harder to control way.

Example: We climb a very steep section. Usually 29ers have very good traction and allow us to climb easily. Suddenly a rock or root rises a bit more the front wheel. The rear wheel still has grip but the rider's COG reaches the point where all wight in upon the rear. The bike suddenly losese steering and even tends to fall backwards. That procces happens more progresively when the rider's COG is lower. Same for steep descents in which we suddenly find a hole in our way. For tight corners in which we need a high grade of side leaning, a lower COG makes for a more progressive transition from tire sliding to full drift. Mind you tires are siliding all the time while the bike (any vehicle actually) moves, and they are able to grip like that, then they start to skid or drift, which means a very low drag coeficient. Usually a drift that starts with a hight degree of side leaning ends in a side toss.

2- 29ers tend to have a very long wheelbase. This adds up to the selfstability effect, making more side leaning or handlebar twisting needed for the same cornering radius (there are equations that explain this, but i'll try to keep it simple by now) 29ers tend too to have a higher distance between the rider's COG and the rear wheel axle due to long chainstays. To compensate this and avoid the front axle to carry too much precentage of the overall weight, they usually have slacker headtube angles, but that also adds up to the effect of needing more handebar twist and side leaning to corner.

So we decided to design a 29er that has

-Low BB

-Short stays (430mm)

-Same mechanical trail than most racing 26ers, which meant a headtbe angle bteween 72 and 72.5º dependig on size.

All this makes for a bike that keeps the advantages of larger wheels (larger contact patch, better attack angle for a give obstacle height, better absbtion, higher tire efficiency due to less angular speed,...) but with what we think is a geometry that is better suited for the experienced rider.

The definitive frame has way larger clearance and will be take 2.3"/58.4 mm tire. Clearance of a tire this size to seat tube will be between 15 and 20 mm.

I hope this, and the attached pics of the full titanium vesion clarifies the matter.
nadien kreeg ik nog een mail dat een andere optie was geweest om de zitbuis een boog te geven zoals hierboven al aangehaald.
Daar hebben ze niet voor gekozen omdat dit duurder zou zijn, minder stijf en dat de zadelpen niet in het frame gestopt kon worden.
Dit laatste is natuurlijk wel op te lossen door kortere zadelpen te gebruiken.
ianaprilia
Mountainbiker
Berichten: 402
Lid geworden op: do 04 aug 2005 15:33
Rijdt met: Cannondale Scalpel Team replica

Bericht door ianaprilia »

amaai, begin januari pas, daar was ik nog ni van op de hoogte, maark heb wel al een paar 3d kes van de nieuwe evolutie van hun frame gekregen, das al dat, nu enkel t frame nog....
Plaats reactie