Hoe lengte van nieuwe ketting bepalen??

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Lust
Mountainbiker
Berichten: 364
Lid geworden op: za 11 nov 2006 12:33
Rijdt met: Scott Racing Team custom build & Scott Spark 40
Contacteer:

Bericht door Lust »

MaxBike schreef:De ketting vooraan op het grootste kettingblad en achteraan op het kleinste kroontje. Maak de ketting zo lang dat de twee derailleurwieltjes loodrecht boven elkaar staan.
Zo doe ik het ook al jaren.
Het voordeel van deze methode is, dat deze methode ook rekening houdt met de 'slijtage' van de veer van de achterderrie.
defanvs
Mountainbiker
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 26 mar 2007 08:46
Rijdt met: Xizang 29er ,merlin fat ti , on one inbred SS

ketting

Bericht door defanvs »

De ketting vooraan op het grootste kettingblad en achteraan op het kleinste kroontje. Maak de ketting zo lang dat de twee derailleurwieltjes loodrecht boven elkaar staan.
dan heb je volgens jou methode met een cassette 12-23 , dezelfde ketting lengte nodig als bij een 12-36 [-X
MirFlash
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 15:05
Rijdt met: Cannondale Flash

Re: ketting

Bericht door MirFlash »

defanvs schreef:
De ketting vooraan op het grootste kettingblad en achteraan op het kleinste kroontje. Maak de ketting zo lang dat de twee derailleurwieltjes loodrecht boven elkaar staan.
dan heb je volgens jou methode met een cassette 12-23 , dezelfde ketting lengte nodig als bij een 12-36 [-X
Allé 1x derailleur pat en 1x derailleur direkt bestellen =D>
Stoempie
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: za 27 nov 2010 10:44
Rijdt met: Cube LTD

Bericht door Stoempie »

Bedankt voor de respons :bounce:
Gebruikersavatar
KUBA
Mountainbiker
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:42
Rijdt met: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Bericht door KUBA »

marb schreef:
T4 schreef:Klopt bijna. Ketting moet vooraan op het grootste tandwielblad en achteraan ook op het grootste tandwiel. (niet via de derailleur) Maar reken daar nog twee schakels twee, dat is de goeie lengte.
+1 enige juiste manier volgens mij...
+1 enige juiste manier , en als ketting rekt haal ik er zelfs nog een van tussenuit .

K'zit wel met medium cage , 44-34 , maar zo rij je toch nooit (en bij iedere poging word je genadeloos afgestraft :wink: )
Gebruikersavatar
SharkBite
Mountainbiker
Berichten: 244
Lid geworden op: zo 27 sep 2009 20:43
Rijdt met: upgraded Cube Aim

Bericht door SharkBite »

Dus als ik het goed begrijp zijn er 2 methodes die alletwee goed 'marcheren'.

Mijn LBS legde het mij ook uit via de loodrecht horizontaal staande derailleurwieltjes.

Maar ben toch geneigd om jullie andere methode eerder toe te passen :P

PS: Ik heb mij samen met de nieuwe ketting ook een nieuwe cassette gekocht, een 11-34. Maar de cassette die erop stond is een 11-32. Wil dit zeggen dat het nutteloos is om gewoon de lengte (of het aantal schakels) van mijn oude ketting over te nemen voor de nieuwe?
Gebruikersavatar
joske77
Mountainbiker
Berichten: 1139
Lid geworden op: za 28 jun 2008 17:44
Rijdt met: Nicolai Argon RoCC '11

Bericht door joske77 »

PS: Ik heb mij samen met de nieuwe ketting ook een nieuwe cassette gekocht, een 11-34. Maar de cassette die erop stond is een 11-32. Wil dit zeggen dat het nutteloos is om gewoon de lengte (of het aantal schakels) van mijn oude ketting over te nemen voor de nieuwe?
volgens mij maakt et niet echt veel uit of je de kettinglengte zou aanpassen aan een 34 tov een 32, je zal toch nooit 44 - 32 of 44 - 34 rijden, en als je 32 - 34 of 32 - 32 rijdt, heb je al speling genoeg door vanvoor kleiner te rijden... (als je me nog kan volgen)
Gebruikersavatar
SharkBite
Mountainbiker
Berichten: 244
Lid geworden op: zo 27 sep 2009 20:43
Rijdt met: upgraded Cube Aim

Bericht door SharkBite »

joske77 schreef:
PS: Ik heb mij samen met de nieuwe ketting ook een nieuwe cassette gekocht, een 11-34. Maar de cassette die erop stond is een 11-32. Wil dit zeggen dat het nutteloos is om gewoon de lengte (of het aantal schakels) van mijn oude ketting over te nemen voor de nieuwe?
volgens mij maakt et niet echt veel uit of je de kettinglengte zou aanpassen aan een 34 tov een 32, je zal toch nooit 44 - 32 of 44 - 34 rijden, en als je 32 - 34 of 32 - 32 rijdt, heb je al speling genoeg door vanvoor kleiner te rijden... (als je me nog kan volgen)
Yep, ben nog mee :wink:
Zal het dan eerst eens proberen met hetzelfde aantal schakels dan mijn oude ketting. Thx voor de tip!
Gebruikersavatar
hanske636
Mountainbiker
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 21 jun 2009 15:50
Rijdt met: Moozes Chaser
Contacteer:

Bericht door hanske636 »

Op mijn ene wielset ligt een 11-32 en op het andere een 11-34 en dat gaat perfect met dezelfde ketting.
jacky feyen
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 04 jul 2012 09:02
Rijdt met: Focus Black Forest 29er

Re: Hoe lengte van nieuwe ketting bepalen??

Bericht door jacky feyen »

Klopt niet altijd denk ik. Wat als je van 40 naar 42 cassette gaat.Dan moet de ketting mijns inziens toch langer zijn omdat de diameter van de grootste kroon toch anders is. Ik heb vooraan een 38/28 op mijn mbt. Omdat we in Rosas gaan fietsen ga ik een cassette met als grootste kroon 42 tanden monteren. Met 18 voor en 40 achter is het dikwijls afstappen op lange steile hellingen. Ketting over grootste kroon en grootste ketting blad zonder door de derailleur te gaan en 2 schakels bijtellen lijkt mij in dit geval correcter. Verbeter mij als ik mis ben.
Plaats reactie