Pech in het buitenland

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Biker123
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: za 30 apr 2016 16:51

Pech in het buitenland

Bericht door Biker123 »

Een van deze weken zou ik naar Frankrijk/Zwitserland gaan om daar te mountainbiken.
Nu zal ik een deel van de reis alleen rijden en zal ik dus ook op niemand direct kunnen terugvallen bij pech.
Ik ben geen toptechnieker en vraag me dus af wat jullie doen als jullie in het buitenland zitten. Zoeken jullie op voorhand bv nummers van taxibedrijven op? Of zijn er bepaalde hulporganisaties waar je een beroep op kan doen?
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Pech in het buitenland

Bericht door TaurineR »

MTB in de bergen is heel leuk..
En bij (echte) pech kan je steeds nog wandelen, bergwandelaars doen dat ook.
Ik zorg vooral dat ik weet waar ik rij, via GPS en topokaart.
Voorzie wel dat je een oplossing hebt bij een lekke band, en eventueel voldoende voeding.
Ik neem ook steeds een portie extra poeder mee voor sportdrank (weegt niks), water is meestal wel t/p te vinden. Sportdrank is qua energie eten en drinken.
Zorg dus dat je jezelf kan behelpen...
Ikzelf verleg wel mijn norm ivm veiligheid bij soloritten, ik tracht zoveel mogelijk de risico's te beperken en heb geen probleem om bepaalde stukken te wandelen, stukken welke ik in Belgie zeker zou fietsen.
En nog een vrolijke groet als ik je daar tegenkom!
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Pech in het buitenland

Bericht door KrisMaes76 »

En zorg dat iemand (liefst locaal) weet waar je bent / welke tracks je gaat rijden en wanneer je weer terug zou moeten zijn.

Ik gebruik hiervoor de strava beacon functie zodat mijn vrouw kan meevolgen, maar er zijn ook wel andere apps die dit kunnen (google maps bvb)

Een kaart met je naam, adres, contactpersonen en bloedgroep die makkelijk te vinden is, kan ook nuttig zijn, voor in het slechte geval dat je die gegevens zelf niet (meer) kan geven.
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Pech in het buitenland

Bericht door Headshot »

Gebruik Strava op de gps en niet op de smartphone,de beacon functie werkt dan niet
als je alleen bent idd geen onnodig risico nemen

Hoe werkt de beacon functie op Google maps? Gps functie zal wel op moeten, en uw mobiele gegevens waarschijnlijk ook?
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Pech in het buitenland

Bericht door Headshot »

En je hebt beter wat teveel dan te weinig eten en drinken mee...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Pech in het buitenland

Bericht door Free_ltd »

Headshot schreef:Gebruik Strava op de gps en niet op de smartphone,de beacon functie werkt dan niet
als je alleen bent idd geen onnodig risico nemen

Hoe werkt de beacon functie op Google maps? Gps functie zal wel op moeten, en uw mobiele gegevens waarschijnlijk ook?
Beacon op GPS? Ik vermoed dat da niet op alle modellekes kan?
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Pech in het buitenland

Bericht door TaurineR »

En wie gaat er naar die tracking kijken? Mijn vrouw die in Belgie zit? Denk ik niet.....
En hoe lang gaat je GPS mee als het wat tegen zit?
Nee, goed opletten (=gps+topo) en voor jezelf zorgen....
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Pech in het buitenland

Bericht door KrisMaes76 »

Ik gebruik de beacon van strava op smartphone (want moet data kunnen versturen), mn gsm zit in mn rugzak en daar hangt een powerbank van 3000mah aan, zodat mn gsm dik 6-7u ok blijft met de beacon functie aan.

Mn vrouw gaat mee op vakantie, is dus nie zo ver uit de buurt :)

Topo kaart doe ik op mn gps, maar die heeft geen online functionaliteit.
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Re: Pech in het buitenland

Bericht door pocoloco »

TaurineR schreef: En bij (echte) pech kan je steeds nog wandelen, bergwandelaars doen dat ook
Da's een concept dat veel mtb'ers niet goed door hebben, hoe ver je op een paar uur met de bike aan de hand of op de rug feitelijk wel kan stappen :-D

Prioriteiten in je eentje: weten waar je bent (gps én kaart), water, eten en zorgen dat iemand weet waar je ongeveer naartoe gaat en wanneer je terug verwacht te zijn - kan campinguitbater zijn, of het thuisfront. Kleine maar goede koplamp, die een paar uur meegaat op een lichtstand waarmee je kan stappen.

Voor het geval je immobiel wordt (en voor peace of mind...) kan een "space" reddingsdeken en een paar theekaarsen in je rugzak een goedkope, lichtgewicht en compacte oplossing bieden. Eens je stilzit kan je naargelang de omstandigheden héél snel afkoelen. Je van de grond isoleren (op rugzak gaan zitten), het reddingsdeken zo tochtvrij mogelijk om je heen en een theekaars tussen je benen op de grond: je zal niet zo vlug onderkoeld geraken op die manier.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Pech in het buitenland

Bericht door _anonymus_ »

't Was nu wel niet in het buitenland, maar ik trek regelmatig doorheen de week de Ardennen in.
Enkele weken geleden pechritje gehad, eerst buitenband gescheurd, dan binnenband lek, dan nog eens binnenband lek en uiteindelijk ventiel van de binnenband afgebroken.
Ik kan je verzekeren dat je in de week eenmaal je de bossen in gaat soms uren niemand tegen komt in de Ardennen.
Dus twee uur terug mogen wandelen naar mijn auto, meestal met de fiets aan de hand, soms met de fiets op de rug op zeer steile paden. Dit was ook eens leuk, zeer relax zo'n wandeling.
Zorg inderdaad dat je een kaart bij hebt, en dat je goed met je gps-toestel overweg kan.

Beacon werkt trouwens wel met Garmin-toestellen die je via Bluetooth aan je smartphone koppelt.
Plaats reactie