Rijden met een elektrische fiets in de Pyreneeën

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Jommeke12
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 03 feb 2014 10:52

Rijden met een elektrische fiets in de Pyreneeën

Bericht door Jommeke12 »

Wij waren dit jaar op verlof naar de Pyreneeën. Omdat mijn vrouw en dochter nooit fietsen, leek het me tof hen ook eens te laten genieten maar dan op een manier waarbij je toch ook wat kunt genieten. Neem geen nooit-fietser mee en zet die op de fiets in de Pyreneeën… Vandaar dat we alledrie een elektrische mountainbike hebben gehuurd. Super, echt, niet gelijk een mobilet, je moet trappen om effect te hebben. Nu, mijn vrouw en dochter hebben nog afgezien, maar waar het nu om gaat is de agressie van de mensen daar!
Alle 5 wagens die ons voorbij reden konden het niet laten het raam open de doen en iets te roepen gelijk, gemakkelijk zo he, of trichers, … Schandalig, en dat voor mijn dochter van 14! Niet dat wij mensen inhaalden op de fiets die dan (misschien terecht) iets riepen, maar mensen uit wagen, een busje, mensen in de cafés, …
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: Rijden met een elektrische fiets in de Pyreneeën

Bericht door julie »

tja ik wil niet gaan generaliseren, maar de fransen kennende en wat ik allemaal mag lezen op een frans mountainbike forum (velovert) ten aanzien van mensen met een e-mtb, verbaast het mij dus niet, helaas.
Waarom zou het trouwens wel terecht zijn als je andere mensen op een fiets voorbij steekt?
Ik snap die bekrompenheid totaal niet, iedereen mag doen en laten wat hij wil (enfin tot op zekere hoogte natuurlijk :-D ), maar ik heb echt totaal geen probleem als je mij voorbij gaat op een e-mtb.
Fransen staan bekend als "râleurs" en ze doen hun reputatie echt eer aan.
Gewoon helemaal niets van aantrekken en gewoon terug zwaaien :wink:
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: Rijden met een elektrische fiets in de Pyreneeën

Bericht door kazzz »

In het begin dacht ik ook al eens als ik een e-mtb zag passeren op een tocht: ](*,)
In mezelf dan..
Naderhand ben ik een beetje langer gaan nadenken (wat andere ook zouden moeten doen) en zou die persoon wel eens een afwijking aan het hart of dergelijke kunnen hebben, en geen grote of zware inspanningen meer mogen doen, maar dus wel nog genieten van zijn hobby. Om maar een voorbeeld te geven.
Ik begrijp de eerste reactie van 'luirik' :p maar.. waarom moeten we overal een mening over klaar hebben. Laat die persoon/gezin toch fietsen. Je doet aan sport, en dat is het belangrijkste. Als er iemand mij zou hinderen met een e-mtb, dan zou ik idd ook een opmerking maken, net zoals iemand mij zou hinderen met .... vul maar in.

Uiteindelijk, jullie hebben samen een beleving gehad, wat anders denk ik niet mogelijk was geweest. Dat is het belangrijkste. Ik zou mijn bloot gat laten zien aan die franse aanstellers :)
Gebruikersavatar
whaleshark
Mountainbiker
Berichten: 679
Lid geworden op: ma 06 mei 2013 17:09
Rijdt met: ALu Cannondale F29, Carbon Vacorse, Stalen Ragley Big Wig en een oude alu fully Testarossem

Re: Rijden met een elektrische fiets in de Pyreneeën

Bericht door whaleshark »

Inderdaad... niets van aantrekken...domme mensen heb je overal... ook in de Pyreneeën.
Het zal trouwens niet lang meer duren dat je op het eerste zicht geen verschil meer zal zien tussen
"gewone" en een E-MTB...

Hoe reden die e-bikes in de afdalingen?
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Rijden met een elektrische fiets in de Pyreneeën

Bericht door BertG »

Vreemd verhaal. Ik heb nu toevallig nogal veel ervaring met reizen en mountainbiken in Frankrijk waarvan een groot deel in de Pyreneeën en ik heb nog nooit negatieve reacties gehad, integendeel zelfs. Van Vlaanderen kan ik helaas niet hetzelfde zeggen. En dan om te zeggen dat Fransen 'raleurs' zouden zijn gaat mij al helemaal een brug te ver. Dan kan je ook zeggen dat alle Vlamingen racisten zijn want dat denken ook veel mensen in het buitenland.

Eikels zijn er overal maar het zou mij verbazen dat er zoveel mensen daar zo zouden reageren op e-bikes.
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: Rijden met een elektrische fiets in de Pyreneeën

Bericht door vedet »

Ik heb deze zomer 2 keer getest en dat plaatst het toch in een ander perspectief, je trapt even hard maar gaat sneller wat het eigenlijk een stuk leuker maakt.
lowie
Mountainbiker
Berichten: 1674
Lid geworden op: di 22 feb 2005 09:56
Rijdt met: best of both worlds

Re: Rijden met een elektrische fiets in de Pyreneeën

Bericht door lowie »

Enkele weken geleden heb ik gereageerd op een voorwoord in het Bikefreak-magazine door de hoofdredacteur Guido Kartner. Daarin stelde hij dat e-bikes zouden moeten geweerd worden uit mtb-tijdschriften. Hij beweerde dat hij zelfs ziek werd als hij iemand op een e-bike zag fietsen.((ik weet niet of ik een scan van dat voorwoord hier mag publiceren.
Diet is de inhoud van de email die ik hem stuurde. Totnogtoe geen reactie op gekregen :

Beste Guido,

Ik ben toch wel lichtjes geschrokken van je intro-tekst.
Ik ben zelf nog wel geen e-mtb gebruiker, maar vroeg of laat gaat er dat aankomen, en dan zal dat niet liggen aan te weinig training of aan mijn gezondheid.
Ik hoop dus dat je niet ziek zal worden als je me binnen enkele jaren on the trails tegenkomt !

Waarom zal ik dan met plezier overschakelen op e-mtb ?
Wel, binnen 3 maanden word ik er 61. Op dit ogenblik kan ik me nog best redden op de mtb.
Ik zit nog met plezier elk jaar een week in de Alpen, soms met de fiets in de nek een 3000-er beklimmen en dan downdown.
Van maart tot september vind je me elk WE in de Ardennen. Ofwel bezig met het checken of verbeteren van het parcours van de Raid des Hautes Fagnes (parcoursbouwer), ofwel bezig met het checken van mijn gps-tracks voor ervaren Ardennen-bikers (Lowie’s Rides), ofwel op zoek naar nieuwe paadjes of op pad met mijn meestal (veel) jongere bikevrienden waarbij ik 80 à 100 km met 2500 hms of meer nog niet schuw.

Maar ... alles gaat sinds enkele jaren stilaan trager en trager, en op een gegeven punt gaat het te traag worden of kan ik de zware 20% of meer niet meer aan en zal ik te voet staan.
En waarom zou ik de uitdagende paden door de mooiste natuurgebieden op mijn 65ste of zelfs op mijn 70ste niet meer doen ? De brede schotterwegen van max. 8 % dan maar?
Mijn bikevrienden zullen me met plezier en op mijn e-mtb meenemen op onze tochten door de Ardennen en Alpen, zonder dat ze allemaal trager zullen moeten rijden.

Ik heb trouwens een mooi voorbeeld in de Alpen. Ik ga al 7 jaar op pad met “gîte la Bergerie” nabij Briançon. Gids Jos is ietsje jonger dan ik, maar week in week uit groepen in de Alpen begeleiden is een zeer belastende bezigheid. Sinds 2 jaar is een e-mtb ook voor hem dé oplossing, en ook hij verkeert in blakende gezondheid.

Het zou kunnen dat je niet echt hebt stilgestaan bij oudere en toch gezonde bikers, en dan is je betoog je vergeven. Want let wel : een jonge gezonde gast op een e-mtb vind ook ik maar niks !

Misschien volgende keer eens een voorwoordje over strandraces.
Want zeg nu zelf : wat heeft “MOUNTAIN”-biken nu in godsnaam te maken met het racen over een biljartvlak strand ??? Is het geen goed idee om die zijtak te weren uit een bergfiets-tijdschrift ?

Met sportieve groeten,

Lowie Mariën,
Mol, België
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: Rijden met een elektrische fiets in de Pyreneeën

Bericht door julie »

heel goed Lowie =D>

Ik begrijp die "opwinding" om e-mtb totaal niet.
Ik heb er zelf een om af en toe te kunnen mountainbiken zonder "te moe" thuis te komen. Ik woon in de ardennen en rijd ook alleen maar daar, en dan is het soms echt een uitkomst vooral hoe de paadjes er nu bij liggen. Zo kun je tenminste nog leuke en interessante routes doen in plaats van ravel te rijden.
Verder zijn er meerderen in de groep die er ook een hebben, sommigen vanwege gezondheidsredenen (hartproblemen), anderen zoals ik om af en toe gewoon te kunnen genieten zonder tot het uiterste te moeten gaan.
We zijn trouwens allemaal de 40 gepasseerd en de meesten zelfs de 50.
Mister A
Mountainbiker
Berichten: 117
Lid geworden op: vr 09 mar 2012 10:22
Rijdt met: scott scale, canyon AL

Re: Rijden met een elektrische fiets in de Pyreneeën

Bericht door Mister A »

Geen probleem inderdaad voor mensen die ouder worden of hartklachten hebben ofzo.
Jonge gezonde mensen daarentegen hebben voor mij niks te zoeken op een e-mtb.
Als ik zoiets zie dan denk ik toch wel: luierik op een vermomde crossbrommer.
Voor mij draait mtb-en om afzien naar boven en naar beneden vliegen over technische paden met een lichte fiets tussen de benen. Als je een hele week op een scherm moet staren is het leuk om in het weekend eens iets fysisch te doen. Mabon ieder zijn visie...
Op chrono ritten, wedstrijden en zelf enduro vind ik dat elektrische fietsen moeten verboden worden. Zelf in een apart klassement zal het nooit helemaal eerlijk zijn.
vermaut
Mountainbiker
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 10 okt 2011 21:19
Rijdt met: trek 6700 disc

Re: Rijden met een elektrische fiets in de Pyreneeën

Bericht door vermaut »

Het doet me echt deugd te lezen dat er ook mensen zo over de e-mtb denken.
Ik ben een fervent fietser , heb competitie gedaan en fiets al heel mijn leven.
Echter zijn er hartproblemen vastgesteld en heb ik een defiblirator ingepland gekregen.
Om mijn hobby verder te zetten heb ik nu sinds kort een e-mtb besteld.
Ook ik stuurde een mail naar bikefreak magazine . Het is makkelijk om via een tijdschrift een bommetje te gooien maar wel vinden ze het niet de moeite of zijn ze te laf om hierop te reageren.
Wanneer ik in januari mijn e-mtb zal hebben zal ik met een klein hartje hierop kruipen voor de reactie van de mensen. Ik ben jong , zie er gezond uit en het staat niet op mijn lijf geschreven dat ik hartproblemen heb.
Laten we gewoon ieder zijn ding doen.
Plaats reactie