Cristalp 2012

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Gebruikersavatar
stubbe
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 11 okt 2006 21:58
Rijdt met: Stolen

Re: Cristalp 2012

Bericht door stubbe »

Ik heb geluk gehad. Het is pas lichtjes beginnen regenen toen ik op Pas De Lona was aan het wandelen. Tijdens het laatste klimmetje van Basset De Lona was aan het watergieten en tijdens de laatste afdaling ook. Afdaling lag er toen nog te doen bij. Slechts 1 maal moeten afstappen. Toch lichtjes onderkoeld toegekomen. Heeft toch een warme douche en een uurke in warme kleren geduurd voor ik weer echt warm had.
Uiteindelijk gefinished in 8h15 voor de 125k en daar zeer tevreden mee voor een eerste deelname. Tijdens het klimmen was het toch zaak van wat reserve over te houden aangezien ik het parcours niet kende. Tijdens de afdalingen en technische singletracks me voluit kunnen uitleven.

Respect voor allen die nog na mij zaten toen. De taferelen die ik gehoord heb van vrienden die nog op het parcours waren spreken boekdelen. Mannen die lepelke lepelke liggen in een tent om toch maar warm te krijgen. Volwassen mannen die vechten voor een deken. Een gans veld achterlaten fietsen op Pas De Lona, ze hebben er daar heel veel met de helicopter afgevoerd. Diegene die toch de finish haalden waren er vaak niet beter aan toe, meer of 1 persoon zien vallen na de finish omdat hij de kracht niet meer had om zelfstandig van zen fiets te komen.
Gebruikersavatar
stubbe
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 11 okt 2006 21:58
Rijdt met: Stolen

Re: Cristalp 2012

Bericht door stubbe »

roger schreef:Brice Scholtes 2°plaats algemeen op de afstand vanaf Nendaz,lag nog op kop in Evolène.
Winnaar lag 10 min achter in Evolène en won met 3 min voorsprong.Toch wat men twijfels voor iemand van 51 jaar die zo een wedstrijd wint op die afstand.Denk dat ze daar beter eens een serieuse dopingcontrole moeten doen aan de aankomst.

Brice had geen motard om het parcours te openen en moest permanent roepen om doorgang te krijgen op de starters van Hérémence,een schande.

Bij de starters in Verbier waren er 4 motards,nog maar eens het bewijs dat de vertrekkers op andere plaatsen alleen maar bedoeld zijn om de kassa te vullen.
Over die motards, motards om de route te controleren voorop en toeschouwers er op attent te maken dat de wedstrijd er aan komt OK. Maar in principe is een motard meesturen met de eerste om de vorige starters van kortere afstanden aan te kant te sturen een pure vorm van koersvervalsing, aangezien diegene daarna dat voordeel niet hebben. Ik heb ook vele malen moeten roepen om mensen aan de kant te laten gaan, en meestal deden ze dat heel hoffelijk moet ik zeggen.

Ik vind ook dat die startplaats in Nendaz (93k) en Evolene (37k) gewoon overbodig zijn. Het merendeel van de deelnemers doet toch 68/125 en ik ben ervan overtuigd dat diegene die 37/93 doen in grote getalen de 68/125 zouden kiezen als er maar die keuze was. Het zou de organisatiekost nog wat doen dalen, dan kan de inschrijvingsprijs misschien nog wat naar beneden.

Als je in de uitslag kijkt heeft Brice maar 3,5 minuten voor in Evolene en heeft die winnaar vooral alle tijd teruggenomen op Pas De Lona. Als je een goede wandelaar/loper bent ben je daar duidelijk in het voordeel. Brice heeft bijna 36 minuten gedaan over dat stuk, wat gewoon een slechte tijd is als je dat vergelijkt met de toppers op de 125k, Urs Huber in 24 minuten en de top 20 allemaal tussen de 25-32 minuten. Om nu dus zomaar te stellen dat die gast doping gebruikt is tekort door de bocht vind ik.
Darco1980
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: di 20 dec 2011 11:04

Re: Cristalp 2012

Bericht door Darco1980 »

ik moest onderweg tijdens de afdaling plassen op mijn handen voor ze te ontdooien ](*,) , mij moesten ze in St martin van de fiets halen of kviel gewoonweg om, handen zaten vast rond mijn stuur. Nog nooit mijn lichaam azo weten rillen... :-?
Darco1980
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: di 20 dec 2011 11:04

Re: Cristalp 2012

Bericht door Darco1980 »

ik moest onderweg tijdens de afdaling plassen op mijn handen voor ze te ontdooien ](*,) , mij moesten ze in St martin van de fiets halen of kviel gewoonweg om, handen zaten vast rond mijn stuur. Nog nooit mijn lichaam azo weten rillen... :-?
Darco1980
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: di 20 dec 2011 11:04

Re: Cristalp 2012

Bericht door Darco1980 »

stubbe schreef:Ik heb geluk gehad. Het is pas lichtjes beginnen regenen toen ik op Pas De Lona was aan het wandelen. Tijdens het laatste klimmetje van Basset De Lona was aan het watergieten en tijdens de laatste afdaling ook. Afdaling lag er toen nog te doen bij. Slechts 1 maal moeten afstappen. Toch lichtjes onderkoeld toegekomen. Heeft toch een warme douche en een uurke in warme kleren geduurd voor ik weer echt warm had.
Uiteindelijk gefinished in 8h15 voor de 125k en daar zeer tevreden mee voor een eerste deelname. Tijdens het klimmen was het toch zaak van wat reserve over te houden aangezien ik het parcours niet kende. Tijdens de afdalingen en technische singletracks me voluit kunnen uitleven.

Respect voor allen die nog na mij zaten toen. De taferelen die ik gehoord heb van vrienden die nog op het parcours waren spreken boekdelen. Mannen die lepelke lepelke liggen in een tent om toch maar warm te krijgen. Volwassen mannen die vechten voor een deken. Een gans veld achterlaten fietsen op Pas De Lona, ze hebben er daar heel veel met de helicopter afgevoerd. Diegene die toch de finish haalden waren er vaak niet beter aan toe, meer of 1 persoon zien vallen na de finish omdat hij de kracht niet meer had om zelfstandig van zen fiets te komen.

Chapeau zenne!!! Ik tot La Veille geraakt om tot de conclusie te komen dat de tijdsmat weg was en als we kracht genoeg hadden direct moesten terugkeren in groepjes.. ](*,) ](*,) ](*,) Zei de dame met haar wintervest en muts aan...
flupke73
Mountainbiker
Berichten: 2115
Lid geworden op: zo 16 nov 2003 18:08

Re: Cristalp 2012

Bericht door flupke73 »

en dan zijn er die de Cape Epic zwaar vinden :-?
chapeau voor de finishers =D>
nog grotere chapeau voor de doorzetters =D> =D>
en hopelijk iedereen toch OK na deze zware editie!!!!
joeke
Mountainbiker
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 20:16
Rijdt met: Granville HTi, Orbea Occam 29

Re: Cristalp 2012

Bericht door joeke »

Hallo,

Den deze heeft de rit kunnen afwerken.
Ik was uiteindelijk nog 25 minuten sneller dan vorig jaar.

Vanaf Eison regenjas aan en voldoende eten en drinken.
Na 8u28 in La Veille gepasseerd en ik vermoed dat ze 10 minuten later de doorgang hebben afgesloten.
Op dat stuk en de top van de pas de lona kwamen er meer terug dan dat er nog voor gingen om de top te halen.
De afdaling van de pas de lona was niet makkelijk meer gezien het water. Ik heb meer op het gras gereden dan op de paden.
Ja, ik had ook geen oliedruk meer in de achterrem. Dus rustig doorrijden tot aan de finish, dan snel een douche, warme en droge kleren aan.

Volgens mij heeft de organisatie gedaan wat ze kon.
We werden de dag er voor verwittigd per sms dat het in de namiddag kon regenen.
De regenjas en een nooddeken (weegt maar +/-10gr, maar werkt effectief zoals meerderen nu wel zullen ondervonden hebben) en wat reservevoeding mee in de rugzak.
Trouwens dat doe ik altijd in de bergen.

Maar ja, als je dan ziet hoeveel rijders er zonder bescherming vertrekken, dan stel ik me toch vragen. Het daarna op de organisatie steken vind ik kort door de bocht.
Begin maar eens noodvoorzieningen te treffen om 200 à 300 op de pas de lona op te vangen.

Misschien hadden ze een SMS kunnen sturen om terug te keren naar de laatst gepasseerde controlepost om te stoppen. Dat had voor mij dan ook vloeken geweest, maar als je ziet dat de meerderheid van de deelnemers geparkeerd staan met onderkoelingsverschijnselen, dan weet je het wel.

En ja, den deze heeft ook kou geleden, maar blijven bewegen is de boodschap.

Bij deze wil ik ook de mensen van MTB Verbier bedanken voor het verblijf en de goede service.

Groetjes,

Joeke
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Cristalp 2012

Bericht door roger »

Op het parcours van de 90km was er geen motard om het publiek er attent op te maken dat de rijders er aankomen.Wij zelf in Evolène waren niet op de hoogte wanneer die van de 90km gingen langskomen,tot we plots Brice tussen de deelnemers van Hérémence zagen.

Brice geeft het zelf toe dat hij vanaf Eison er een beetje door zat bij gebrek aan wedstrijd op deze afstand.Bij de start zelf had hij gezegd dat hij alles zou geven vanaf het begin met misschien de gevolgen nadien maar heeft toch het plezier beleefd om lange tijd aan de leiding te rijden en was niet teleurgesteld aan de aankomst.Toch een 1°plaats in zen categorie en 500 zw fr. als premie

Sorry voor die betichting maar iemand van 51j die nog zo een wedstrijd kan winnen dat is toch niet normaal,moet wel een frustatie zijn voor de jongeren.
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: Cristalp 2012

Bericht door julie »

Ook hier geweest dus! Ik had mij in eerste instantie ingeschreven voor de 68km, dit was in februari, maar helaas door tijdgebrek niet echt goed kunnen trainen, dus ik heb de dag voor de raid mijn inschrijving veranderd naar die van 37km met start vanuit Evolène en ik ben blij dat ik die beslissing heb genomen, want het was zo al zwaar genoeg! Ik ben het dus niet eens met Stubbe dat ze die afstand moeten schrappen, ik vind het juist een goede mogelijkheid om voor de raid te ontdekken want ik heb me nu voorgenomen om echt serieus te gaan trainen voor volgend jaar en dan heb ik het vooral over hoe ik beter de Pas de lona kan overkomen, want daar heb ik echt zwaar afgezien. Uiteraard heb ik wel gehoord dat het zwaar zou zijn, maar ik had echt niet verwacht dat het zo steil naar boven zou gaan en dat ik zoveel moeite zou hebben om die fiets naar boven te duwen. Ik heb verschillende dingen geprobeerd, zowel de fiets te dragen dan wel de fiets te duwen, maar het bleef gewoon heel zwaar. Ik heb daar echt veel te veel tijd verloren, ik heb er meer dan een uur over gedaan. Dat moet echt volgend jaar beter. Ik heb gelukkig nog veel mensen voorbij kunnen rijden in de afdaling naar Grimentz want daar heb ik echt de remmen losgelaten, echt genoten van die afdaling!
Het was dus een heel interessante ervaring die smaakt naar meer.
Toch een paar opmerkingen/kanttekeningen:
1) de controle de vrijdag ervoor. Ze hebben mij gedwongen om mijn remplaatjes te vervangen, voor de schappelijke prijs van 39 Fr :evil: terwijl ze mijn inziens echt nog goed waren. Ik had ze de avond ervoor gecontroleerd.

2) ik heb gezien dat 1 concurrente hulp had in de pas de lona, dus iemand anders duwde haar fiets naar boven terwijl madame gewoon lekker ernaast liep, ik vind dat echt schandalig. Ik heb bij de bevoorrading nagevraagd of dat is toegestaan en volgens hen is dat wel het geval, maar ik vind het gewoon de boel bedriegen.
joeke
Mountainbiker
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 20:16
Rijdt met: Granville HTi, Orbea Occam 29

Re: Cristalp 2012

Bericht door joeke »

Hallo Julie,

De 37 en 93km mogen er voor mijn part gerust bijblijven.
Men mag niet vergeten dat je op die 37km ook al 1845 hoogtemeters voorgeschoteld krijgt.
Bij veel marathons in België haal je deze hoogtemeters maar na 80km.

Zelf heb ik ook nog niet de goede manier gevonden om over de pas de lona te geraken.
Ook een deel gedragen, wat geduwd en ook 1st de bike zetten en dan met de bike als steun naar boven. Bij enkele stappen meer hoogte verloren dan gewonnen.
Het is steeds een tijd het beste van jezelf geven en je moet er door.

Dit jaar waren ze enorm streng op de blokken. Zelf had ik er net nieuwe gestoken.

En normaal mag niemand je bike duwen, maar ja wie kan al die rijders gaan controleren?
Wanneer ik er passeerde stond er niemand meer, maar ja wie blijft in dat weer staan?

En nu terug voor de 1ste keer na de grand raid op de bike om te rijden.

Groetjes,

Joeke
Plaats reactie