SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
hakira007
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: za 14 aug 2010 17:24
Rijdt met: Lynskey

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Bericht door hakira007 »

Swannie schreef:ook ik heb nu een raar gekraak... enkel bij veel kracht zetten.
Dacht dat het trapas was, maar die is nieuw nu, dus daarvan kan het niet komen.
Om aan die bus te kunnen, cassette demonteren?
Ik heb ook lang achter dit probleem gezocht, alles goed ingesmeerd, maar was telkens goed voor een paar km en toen kwam het gekraak terug.
Dan de cassette maar teruggestuurd naar Sram en heb zonder problemen een nieuwe gekregen. Met de nieuwe cassette geen gekraak meer.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Bericht door spaghetti_2 »

Ik ben aan het denken om een 26" mudbike op te bouwen met wat reserve onderdelen die ik nog heb liggen. Ik zou graag een Sram NX 1x11 transmissie monteren, de wielen die ik hier nog heb staan zijn DT swiss wielen uit 2011, 10 speed (geen idee of 11 speed toen al bestond). Ik heb al wat gegoogled maar ik vind niet of een 11 speed cassette op een 10 speed body past. Bij Shimano blijkt dit wel zo te zijn, dus ook bij Sram? NX heeft geen XD driver body nodig dus dat is geen probleem.


Edit: nog wat verder gezocht. Een Shimano 11 speed cassette zou op een Shimano 10 speed body moeten passen (althans toch voor de mtb groepen). En de Sram NX cassette is compatibel met Shimano bodies, dus ik veronderstel dat een NX 11 speed cassette moet passen op een 10 speed shimano/sram body.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Bericht door BertG »

spaghetti_2 schreef:Ik ben aan het denken om een 26" mudbike op te bouwen met wat reserve onderdelen die ik nog heb liggen. Ik zou graag een Sram NX 1x11 transmissie monteren, de wielen die ik hier nog heb staan zijn DT swiss wielen uit 2011, 10 speed (geen idee of 11 speed toen al bestond). Ik heb al wat gegoogled maar ik vind niet of een 11 speed cassette op een 10 speed body past. Bij Shimano blijkt dit wel zo te zijn, dus ook bij Sram? NX heeft geen XD driver body nodig dus dat is geen probleem.


Edit: nog wat verder gezocht. Een Shimano 11 speed cassette zou op een Shimano 10 speed body moeten passen (althans toch voor de mtb groepen). En de Sram NX cassette is compatibel met Shimano bodies, dus ik veronderstel dat een NX 11 speed cassette moet passen op een 10 speed shimano/sram body.

Op mijn mudbike heb ik gewoon een X9 1x10 groep staan. Meer dan genoeg versnellingen voor hier, ik gebruik zelfs maar een 11-32 cassette vanwege de kleinere stappen, goedkoper én lichter. Die X9 schakelt ook nog strakker dan een XG/NX groep (mijn ervaring).
Een SLX 10 speed cassette kost minder dan de helft van een 11 speed XT en gaat zeker even lang mee, zoniet langer...
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Bericht door spaghetti_2 »

Dat is allemaal correct. Maar owv eenvoud heb ik wel interesse in een 1x setup. Ik kan nu een nieuwe NX groep aan een gunstige prijs kopen, het kost me waarschijnlijk meer op met 2e hands onderdelen een 1x10 setup te kopen..
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Bericht door Reflex »

BertG schreef:
spaghetti_2 schreef:Ik ben aan het denken om een 26" mudbike op te bouwen met wat reserve onderdelen die ik nog heb liggen. Ik zou graag een Sram NX 1x11 transmissie monteren, de wielen die ik hier nog heb staan zijn DT swiss wielen uit 2011, 10 speed (geen idee of 11 speed toen al bestond). Ik heb al wat gegoogled maar ik vind niet of een 11 speed cassette op een 10 speed body past. Bij Shimano blijkt dit wel zo te zijn, dus ook bij Sram? NX heeft geen XD driver body nodig dus dat is geen probleem.


Edit: nog wat verder gezocht. Een Shimano 11 speed cassette zou op een Shimano 10 speed body moeten passen (althans toch voor de mtb groepen). En de Sram NX cassette is compatibel met Shimano bodies, dus ik veronderstel dat een NX 11 speed cassette moet passen op een 10 speed shimano/sram body.

Op mijn mudbike heb ik gewoon een X9 1x10 groep staan. Meer dan genoeg versnellingen voor hier, ik gebruik zelfs maar een 11-32 cassette vanwege de kleinere stappen, goedkoper én lichter. Die X9 schakelt ook nog strakker dan een XG/NX groep (mijn ervaring).
Een SLX 10 speed cassette kost minder dan de helft van een 11 speed XT en gaat zeker even lang mee, zoniet langer...
Same here, de X9 derrie wil maar niet kapot gaan en werkt nog super dus blijft erop zitten. Ik monteer wel een 42 achter mijn 36 als ik naar de heuvels ga. Dit voor een 34 voor.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Bericht door Reflex »

spaghetti_2 schreef:Dat is allemaal correct. Maar owv eenvoud heb ik wel interesse in een 1x setup. Ik kan nu een nieuwe NX groep aan een gunstige prijs kopen, het kost me waarschijnlijk meer op met 2e hands onderdelen een 1x10 setup te kopen..
Je moet enkel een narrow-wide tandwiel kopen die op je crank past en je hebt 2 of 3x10 omgebouwd. Kost je een kleine 40 euro...

Het enigste wat ik mis is een 10 zodat ik wat meer bereik heb, maar dat heeft de NX groep ook niet. Daarbij is dat wel een erg goedkope groep.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Bericht door BertG »

Een NX cassette gaat qua gewicht vlot over de 0,5kg, misschien ook iets om rekening mee te houden. Ben nu zelf niet bepaald een die-hard weight weenie maar dat begint toch al te tellen.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Bericht door spaghetti_2 »

Hmm ok, nog even over nadenken dan. Ik begrijp zeker jullie punten, maar ik ga een mudbike opbouwen from scratch, zodat ik mijn goede fully kan sparen in de winter. De drivetrain heb ik niet als reserve en ga ik dus nieuw of tweedehands moeten kopen. Het is dus niet zo dat ik een huidige setup wil ombouwen naar 1x. Mijn interesse in de NX groep was gewekt na een positieve recentie in het laatste nummer van O2 bikers. Voordeel van 10 speed te rijden zou wel zijn dat ik mijn wielen eenvoudig tussen de twee bikes zou kunnen switchen. Nog even zoeken naar goedkope onderdelen hier dan!
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Bericht door _anonymus_ »

BertG schreef:Een NX cassette gaat qua gewicht vlot over de 0,5kg, misschien ook iets om rekening mee te houden. Ben nu zelf niet bepaald een die-hard weight weenie maar dat begint toch al te tellen.
Ik heb mijn fiets net ge-upgraded naar een 1x11 set-up, mengeling van XT (achterderailleur), XTR (shifter) en SLX (crank, ketting en cassette).
De SLX-cassette (11-42) weegt 476 gram.
Giobiker
Mountainbiker
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 07 okt 2009 22:39
Rijdt met: Specialized epic 29 / Scott Scale 920

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Bericht door Giobiker »

Je kan dan beter voor een Sram GX cassette gaan dan, de XG 1150 10-42T weegt 394gram en kost net geen 100euro,
je moet dan wel een XD body hebben, maar deze is dan toch 84 gram lichter dan een SLX en nog een dikke 50 gram
lichter dan een XT...

Grtz.
Plaats reactie