Forumoverzicht All about MTB MTB Nieuws SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!

Moderators: Reflex, Angelo., Test team


spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 890
Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
Ik rij nu naar volle tevreden met een X1 single drivetrain. Omdat de cassette toch redelijk prijzig is (200eu), geef ik deze toch wat extra liefde. Zo heb ik al drie kettingen liggen die ik regelmatig afwissel. Nu vroeg ik me af of het steek houdt om voor de zware modderritten (zoals afgelopen maandag in Grand-Halleux) een goedkopere GX cassette te monteren. Die is een 80g zwaarder, maar daar lig ik niet van wakker. Ik weet echter niet of er een verschil in duurzaamheid zit tussen beide cassettes, of dat de goedkopere cassette bv iets meer invreet op de body. In dat geval bespaar ik op lange termijn natuurlijk niet veel. Iemand die een duurdere en goedkopere cassette afwisselt?

Aeromax Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 253
Mijn bike: Scott Genius
ik rij in slecht weer met de HT en een GX-groep, dat schakelt beter dan een 2017-XTgroep
en ietsje minder zacht dan een 2015 XX1-groep

als je zuinig wil omgaan met je XX1-cassette is dat idd een optie

BertG Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1484
Mijn bike: Niner Air9 x2
spaghetti_2 schreef:
Ik rij nu naar volle tevreden met een X1 single drivetrain. Omdat de cassette toch redelijk prijzig is (200eu), geef ik deze toch wat extra liefde. Zo heb ik al drie kettingen liggen die ik regelmatig afwissel. Nu vroeg ik me af of het steek houdt om voor de zware modderritten (zoals afgelopen maandag in Grand-Halleux) een goedkopere GX cassette te monteren. Die is een 80g zwaarder, maar daar lig ik niet van wakker. Ik weet echter niet of er een verschil in duurzaamheid zit tussen beide cassettes, of dat de goedkopere cassette bv iets meer invreet op de body. In dat geval bespaar ik op lange termijn natuurlijk niet veel. Iemand die een duurdere en goedkopere cassette afwisselt?


Hoe zou die cassette kunnen inslijten op een xd-body? Ik heb goede ervaringen met GX cassettes, gaan wel een tijdje mee maar kan zelf niet vergelijken met de duurdere van Sram maar zijn sowieso beter dan Shimano XT cassettes die ik vroeger wel eens gebruikte. Wisselen van kettingen doe ik niet maar ik hou de boel wel zoveel mogelijk proper.

Heb nu een e*13 klaarliggen die duurder is is maar je wel in delen kan vervangen dus ik ga er vanuit dat die uiteindelijk vergelijkbaar in kostprijs als een GX gaat zijn.

Kristof Huyck Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1797
Mijn bike: Niner Air 9 & Specialized Epic S-Works 29er
Gewoon ervoor zorgen dat je de ketting niet te ver laat slijten, zelfs 0.75 rek is teveel voor XX1 of X01 cassettes, dit in tegenstelling tot XX cassettes. Eens ze meer dan 0.5 rek hebben, gooi ik de ketting weg. Meerdere kettingen gebruiken is zeker ook een goed idee :wink:

spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 890
Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
Ik was van plan om de 300-400 km een nieuwe ketting te leggen, en zo 3 kettingen af te wisselen. Mijn drivetrain heeft er een 1200 km opzitten, op één zware modderrit (La Hallonniene) na allemaal in redelijk goede omstandigheden. Niet moddervrij maar naar Belgische normen vrij droog. Ketting 1 heeft een kleine 500 km, ketting 2 een dikke 700. Gisterenavond ketting 3 opgelegd (nieuw) maar deze kraakt al redelijk serieus tijdens het fietsen. Bij zwaar kracht zetten trapt deze zelfs een beetje door. Ik heb nu ketting 1 terug opgelegd en het geluid en doortrappen is verdwenen. Het kraken is onafhankelijk van de versnelling achter, dus ik vermoed dat het aan de slijtage van het kettingblad licht. Zeer lichte slijtage is visueel zichtbaar, maar dit is echt niet fel. Zeker geen scherpe tandjes of duidelijke inkepingen daar waar de ketting aangrijpt.

Is dit normaal dat een nieuwe ketting al 'mismatcht' met een kettingblad na 1200 km? Of zou de ketting zich 'aanpassen' en het gekraak verdwijnen na paar ritten?

Dickie Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 3726
Mijn bike: 29'er Hardtail, singlespeed en fully
spaghetti_2 schreef:
Ik was van plan om de 300-400 km een nieuwe ketting te leggen, en zo 3 kettingen af te wisselen. Mijn drivetrain heeft er een 1200 km opzitten, op één zware modderrit (La Hallonniene) na allemaal in redelijk goede omstandigheden. Niet moddervrij maar naar Belgische normen vrij droog. Ketting 1 heeft een kleine 500 km, ketting 2 een dikke 700. Gisterenavond ketting 3 opgelegd (nieuw) maar deze kraakt al redelijk serieus tijdens het fietsen. Bij zwaar kracht zetten trapt deze zelfs een beetje door. Ik heb nu ketting 1 terug opgelegd en het geluid en doortrappen is verdwenen. Het kraken is onafhankelijk van de versnelling achter, dus ik vermoed dat het aan de slijtage van het kettingblad licht. Zeer lichte slijtage is visueel zichtbaar, maar dit is echt niet fel. Zeker geen scherpe tandjes of duidelijke inkepingen daar waar de ketting aangrijpt.

Is dit normaal dat een nieuwe ketting al 'mismatcht' met een kettingblad na 1200 km? Of zou de ketting zich 'aanpassen' en het gekraak verdwijnen na paar ritten?



Hier idem met weliswaar X01, maar bij mij is de reden dat er na ca 1500km en (te?)veel plat rijden (dwz vlak pannekoeken Waasland) en dus vnl op de 10 of 12. Bij stevig trekken begint ketting te skippen over die kassettewieltjes (niet over het kettingblad).
Mijn eigen fout, met zulk een groep had ik beter meer geänticipeerd op het terrein en bvb een 36 gestoken ipv een 32 vooraan. Nadeel is dan weer dat er een nieuw setje kettingen vandoen is.
Dan wordt het al een serieuze boekhouding :wink:
Het staal van de kassette zal van Sram niet veel harder zijn dan dat van mijn vroegere 9 speed spul, slijt even snel of traag. Wel een nogal dure kassette om te vervangen voor 1 a 2 versleten cogs.
Ik rij met 2 kettingen en leg na een kuisbeurt altijd de kortste er op, ik blijf er dus geen 300 a 400km mee bollen.

_anonymus_ Mountainbiker

Berichten: 1258
Mijn bike: big wheels - steel is real
Na 1200 km lijkt het mij niet abnormaal dat een nieuwe ketting op die cassette kraakt.
Ik wissel met twee kettingen elke 200km af, tot nu toe geen noemenswaardige slijtage te zien na 1300 km.

Christ D. Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2202
Mijn bike: Off/Onroad
Vraagske , ik heb een 2x11 speed crank liggen (Sram GX, verkeerd geleverd) maar wou dus 2x10speed crank . Zou dit lukken met mijn XXshifters en derallieurs voor 2x10 ? Anders terugsturen.

J.E. Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2479
Mijn bike: Oud verwrongen Duikbootijzer.
Om de 2 a 300km wisselen van ketting? Wtf? Dan moet ge ieder week een andere ketting leggen?

Christ D. Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 2202
Mijn bike: Off/Onroad
Ketting wisselen duurt toch zolang niet ? Ik rij al 15 jaar zo.

VorigeVolgende

Keer terug naar MTB Nieuws