Forumoverzicht All about MTB MTB Nieuws SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!

Moderators: Reflex, Angelo., Test team

spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
Ik rij nu naar volle tevreden met een X1 single drivetrain. Omdat de cassette toch redelijk prijzig is (200eu), geef ik deze toch wat extra liefde. Zo heb ik al drie kettingen liggen die ik regelmatig afwissel. Nu vroeg ik me af of het steek houdt om voor de zware modderritten (zoals afgelopen maandag in Grand-Halleux) een goedkopere GX cassette te monteren. Die is een 80g zwaarder, maar daar lig ik niet van wakker. Ik weet echter niet of er een verschil in duurzaamheid zit tussen beide cassettes, of dat de goedkopere cassette bv iets meer invreet op de body. In dat geval bespaar ik op lange termijn natuurlijk niet veel. Iemand die een duurdere en goedkopere cassette afwisselt?

Aeromax Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Scott Genius
ik rij in slecht weer met de HT en een GX-groep, dat schakelt beter dan een 2017-XTgroep
en ietsje minder zacht dan een 2015 XX1-groep

als je zuinig wil omgaan met je XX1-cassette is dat idd een optie

BertG Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Niner Air9 x2
spaghetti_2 schreef:
Ik rij nu naar volle tevreden met een X1 single drivetrain. Omdat de cassette toch redelijk prijzig is (200eu), geef ik deze toch wat extra liefde. Zo heb ik al drie kettingen liggen die ik regelmatig afwissel. Nu vroeg ik me af of het steek houdt om voor de zware modderritten (zoals afgelopen maandag in Grand-Halleux) een goedkopere GX cassette te monteren. Die is een 80g zwaarder, maar daar lig ik niet van wakker. Ik weet echter niet of er een verschil in duurzaamheid zit tussen beide cassettes, of dat de goedkopere cassette bv iets meer invreet op de body. In dat geval bespaar ik op lange termijn natuurlijk niet veel. Iemand die een duurdere en goedkopere cassette afwisselt?

Hoe zou die cassette kunnen inslijten op een xd-body? Ik heb goede ervaringen met GX cassettes, gaan wel een tijdje mee maar kan zelf niet vergelijken met de duurdere van Sram maar zijn sowieso beter dan Shimano XT cassettes die ik vroeger wel eens gebruikte. Wisselen van kettingen doe ik niet maar ik hou de boel wel zoveel mogelijk proper.

Heb nu een e*13 klaarliggen die duurder is is maar je wel in delen kan vervangen dus ik ga er vanuit dat die uiteindelijk vergelijkbaar in kostprijs als een GX gaat zijn.

Kristof Huyck Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Niner Air 9 & Specialized Epic S-Works 29er
Gewoon ervoor zorgen dat je de ketting niet te ver laat slijten, zelfs 0.75 rek is teveel voor XX1 of X01 cassettes, dit in tegenstelling tot XX cassettes. Eens ze meer dan 0.5 rek hebben, gooi ik de ketting weg. Meerdere kettingen gebruiken is zeker ook een goed idee :wink:

Vorige

Keer terug naar MTB Nieuws