Rijervaring: verschil 26" >< 29"

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1925
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Re: Rijervaring: verschil 26" >< 29"

Bericht door scelter »

Vind ze ook spuuglelijk, met hier en daar een uitzondering. Niner Air 9 bevoorbeeld is wel vet, maar dan ook weer rete duur. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening. Vind het gewoon heel erg jammer dat het 26inch aanbod meer en meer beperkt wordt ten voordele van de 29ers. Mss slaat dit nog wel terug om en breekt 650b wel door of gaat die 29er hype gewoon over en stijgt in de toekomst de vraag voor 26inch wel weer terug.
need for speed
Mountainbiker
Berichten: 1082
Lid geworden op: zo 06 feb 2011 15:18
Rijdt met: open 0-10

Re: Rijervaring: verschil 26" >< 29"

Bericht door need for speed »

scelter schreef:Het begint me wel te storen dat fabrikanten u meer en meer de 29ers door uw strot proberen te rammen. Bij veel merken is de 26er al gedegradeerd tot het lagere segment.. Erg jammer als ik binnenkort op zoek zou gaan naar een nieuwe mtb. Hopelijk komt die 650b er een beetje door komend jaar. Die zou ik wel nog willen overwegen.
als 650 en hype wordt en het ook door uw strot geramd word , dan gaat ge ook passen
zijt blij gij kunt nu zoveel goeie 2 hand's 26 kopen als ge ma wilt (o) aan meer dan helft dan ne 29er
maar wel vlug zijn want de 29 hype is rap over zenne :-$
Gebruikersavatar
Mr. Stitchen
Mountainbiker
Berichten: 495
Lid geworden op: ma 18 aug 2008 18:05
Rijdt met: kzien 'm zoe geire

Re: Rijervaring: verschil 26" >< 29"

Bericht door Mr. Stitchen »

Is er een huidige stand van zaken in deze vergelijking? Zijn de 29" frames mee verder geëvoleerd om de nadelen te onderdrukken?
Ik rijd zelf tot op de dag van vandaag nog met mijn 26", en merk dat mijn teamgenoten op hun 29" elk één voor één er stevig op vooruit zijn gegaan, wat me doet concluderen dat de huidige generatie 29" wel veel voordeel kunnen bieden.
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1879
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Rijervaring: verschil 26" >< 29"

Bericht door patje2 »

Heb 2 29ers en 1 27.5 en ook nog een 26er of 2
29
niner air9 is heel vlot voor draai en keer is wel minder geschikt voor heel lange ritten (100 km en meer)
Cannondalle flach is het tegenovergestelde goed voor lange (+100km) ritten minder voor draai en keer werk langere wielbasis (4cm t.o.z. van niner)
27.5
corratex deze heb ik omgebouwd van een 26er heel speelse fiets rij hier terug heel vaak tt mee zelfs meer dan toen er nog 26 wielen in zaten en ik al een 29er had (max achterband van 2.1)
26
thomson rij hier enkel nog mee als mud bike ( bike is zeker 16 jaar oud)
massi air fully heel andere rij ervaring dan dan alle andere die HT zijn rij hier enkel mee op zwaarder terrein ardenne ritten

Maar om te zeggen voor en na delen hangt van geometrie van de fiets af de niner is even wendbaar als een 26er maar heeft als voordeel dat hij grotere welen heeft en dus sneller is en meer schokken opvangt. Ik rij met al mijn fietsen even graag
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Rijervaring: verschil 26" >< 29"

Bericht door Edlisjas »

need for speed schreef:
scelter schreef:Het begint me wel te storen dat fabrikanten u meer en meer de 29ers door uw strot proberen te rammen. Bij veel merken is de 26er al gedegradeerd tot het lagere segment.. Erg jammer als ik binnenkort op zoek zou gaan naar een nieuwe mtb. Hopelijk komt die 650b er een beetje door komend jaar. Die zou ik wel nog willen overwegen.
als 650 en hype wordt en het ook door uw strot geramd word , dan gaat ge ook passen
zijt blij gij kunt nu zoveel goeie 2 hand's 26 kopen als ge ma wilt (o) aan meer dan helft dan ne 29er
maar wel vlug zijn want de 29 hype is rap over zenne :-$
Als je dit 4 jaar na datum leest komt er toch spontaan een lachje...;-)
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Rijervaring: verschil 26" >< 29"

Bericht door Mister No Chaïn »

Edlisjas schreef:
need for speed schreef:
scelter schreef:Het begint me wel te storen dat fabrikanten u meer en meer de 29ers door uw strot proberen te rammen. Bij veel merken is de 26er al gedegradeerd tot het lagere segment.. Erg jammer als ik binnenkort op zoek zou gaan naar een nieuwe mtb. Hopelijk komt die 650b er een beetje door komend jaar. Die zou ik wel nog willen overwegen.
als 650 en hype wordt en het ook door uw strot geramd word , dan gaat ge ook passen
zijt blij gij kunt nu zoveel goeie 2 hand's 26 kopen als ge ma wilt (o) aan meer dan helft dan ne 29er
maar wel vlug zijn want de 29 hype is rap over zenne :-$
Als je dit 4 jaar na datum leest komt er toch spontaan een lachje...;-)
... en als je onder de naam van scelter 'Grand Canyon SLX 9.9 29er' ziet staan :-)
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1925
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Re: Rijervaring: verschil 26" >< 29"

Bericht door scelter »

Haha. Idd moest ook lachen toen ik het las. Ik zit ondertussen al aan mijn tweede 29er :-D
Ook ik ben gezwicht voor de commerciele molen :P Ik rij nu met een Canyon Exceed.
Verzetje
Mountainbiker
Berichten: 417
Lid geworden op: za 20 jan 2007 00:54
Rijdt met: Cotic Soul and Roadrat, tuned by ts bikes

Re: Rijervaring: verschil 26" >< 29"

Bericht door Verzetje »

Rij zelf nog met 26".
Maar 29" lijkt toch eerder de norm te worden dan 27.5"
Plaats reactie