Rijervaring: verschil 26" >< 29"
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
- RVH
- Mountainbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: wo 23 nov 2011 18:10
- Rijdt met: Merckx / Cube Elite 29 Super HPC 2012
Klopt, is nooit veteld geweest door persoon x, het was maar een mogelijke oorzaak die ik dacht waar te kunnen zijn, aangezien er derailleurs en patten sneuvelden, dit kan ook evengoed voorkomen door het blokkeren van een ketting.julie schreef:alle technische problemen waren nooit het gevolg van een valpartij, dus ik begrijp niet helemaal goed waar die stelling van vallen op je rechterkant vandaan komt...
Mogelijk is de 26 er nog voorzien van 9 speed en zijn 29 er van 10 speed ?
10 speed is fragieler dan 9 speed natuurlijk.
Voor mij hoefde het zeker niet de 10 speed maar je moet nu éénmaal mee met de trend als je later nog wisselstukken wil vinden.
- Zotte Marre
- Mountainbiker
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
- Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
- Contacteer:
Bericht door Zotte Marre »
Zou het zo hard gaan? Je kan toch ook nogaltijd 7&8 speed kopen. Da variatie zal eruitgaan, maar een 9 speed kettingen en casettes zullen er nog wel even zijn, hoor! Ik blijf zolang mogelijk 9sp rijden !RVH schreef: Voor mij hoefde het zeker niet de 10 speed maar je moet nu éénmaal mee met de trend als je later nog wisselstukken wil vinden.
- RVH
- Mountainbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: wo 23 nov 2011 18:10
- Rijdt met: Merckx / Cube Elite 29 Super HPC 2012
Ik kan u groot gelijk geven als je het bij mindere speed houdt, ik was vroeger ook altijd zo op het wegwielrennen.Zotte Marre schreef:Zou het zo hard gaan? Je kan toch ook nogaltijd 7&8 speed kopen. Da variatie zal eruitgaan, maar een 9 speed kettingen en casettes zullen er nog wel even zijn, hoor! Ik blijf zolang mogelijk 9sp rijden !RVH schreef: Voor mij hoefde het zeker niet de 10 speed maar je moet nu éénmaal mee met de trend als je later nog wisselstukken wil vinden.
Ik ben altijd bij de 8 speed gebleven daar omdat ik het gewoon perfect vond en al de nodige tandwieltjes achteraan had die ik nodig had, dus waarom zou ik toen de trend moeten volgen hebben van 9 - 10 - 11 speed ?
Om alles fragieler te maken dan het nodig is ?
Cancelara trok enkele jaren terug ook zijn ketting stuk op de koppenberg omdat .....
Ook in het veldrijden gebeurt het vaak dat ze hun derailleurs tot puin trappen omdat de fragiele ketting blokkeerde.
Toch moet ik zeggen dat ik geen cassettes meer vind 8 speed campagnolo gelijk ik ze vroeger wel kon kopen, zeker niet in zaken die grote omzet draaien.
Om nog te zwijgen van de achternaaf 8 speed.
Bij kleine handelaars vind ik er nog wel maar het wordt stilaan moeilijk.
Ook als men campagnolo remgreep met ingebouwde shifter het begeeft heb ik problemen.
Ik wil maar zeggen dat je iets dat voorbijgestreeft is niet eeuwig blijft vinden.
Ik kan je wel gelijk geven dat ik het vroeger alvast ook STERKER vond.
Wie heeft in godsnaam 11 kroontjes nodig achteraan ?
Hoeveel " versleten " pions zijn er niet waaarvan amper 4 kroontjes van de 10 of 11 echt versleten zijn ?
En kroontjes appart kopen is ook geen goedkope zaak.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 418
- Lid geworden op: di 03 mei 2011 09:29
- Rijdt met: Specialized Tarmac en Grand canyon 29
Bericht door Speedy Pinegel »
Ik twijfel ook nog over de aanschaf van een 29er van de zomer.
Mijn eerste testrit staat gepland nu op 3 maart met een specialized epic en ook een stumpjumper.
Laat achteraf mijn bevindingen wel weten.
Mijn eerste testrit staat gepland nu op 3 maart met een specialized epic en ook een stumpjumper.
Laat achteraf mijn bevindingen wel weten.
- Zotte Marre
- Mountainbiker
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
- Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
- Contacteer:
Bericht door Zotte Marre »
Dat zal dan al vroeg zijn, de meeste zijn al uitverkochtSpeedy Pinegel schreef:Ik twijfel ook nog over de aanschaf van een 29er van de zomer.
Mijn eerste testrit staat gepland nu op 3 maart met een specialized epic en ook een stumpjumper.
Laat achteraf mijn bevindingen wel weten.
Maar alei, veel tijd om te testen zo
Laatst gewijzigd door Zotte Marre op wo 15 feb 2012 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jemp
- Mountainbiker
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
- Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution
Het blijft een discussie zonder einde.
Ik ga me na de zomer een HT29-er opbouwen ter vervanging van mijn oude HT 26. Deze keuze wordt voornamelijk bepaald om een HT te hebben met meer comfort. Ook 'bollen' grote wielen beter op modderige stroken.
Ik ga er ook vanuit dat de trend naar 29ers zich zal doorzetten. De eventuele verkoopwaarde van een 29er zal dan ook wel iets hoger liggen.
Ik verwacht niet dat de 29er meer comfort gaat bieden dan de Epic. Ik probeer wel de Epic te sparen van al te veel modder om slijtage van ophangingsonderdelen te beperken.
Voor de echte technische ritten (terriltochten e.d.) hou ik mijn oude Epic 26".
Trouwens als ik die nu moet verkopen krijg ik er toch bijna niets meer voor en zo heb ik steeds een goede fiets in reserve staan als er werk aan de HT is.
Al die winst in snelheid is van weinig belang en de winst is minimaal en dus te verwaarlozen voor een toerrijder.
Mijn ervaring met een 29er zijn erg beperkt, maar heel veel verschil tussen mijn Epic 2008 en de testbike Epic 29 voelde ik niet. Bergop moet je met alle twee duwen.
Echt een standpunt innemen wil ik nu dus nog niet doen.
Toch wel een leuke topic om te volgen.
Ik ga me na de zomer een HT29-er opbouwen ter vervanging van mijn oude HT 26. Deze keuze wordt voornamelijk bepaald om een HT te hebben met meer comfort. Ook 'bollen' grote wielen beter op modderige stroken.
Ik ga er ook vanuit dat de trend naar 29ers zich zal doorzetten. De eventuele verkoopwaarde van een 29er zal dan ook wel iets hoger liggen.
Ik verwacht niet dat de 29er meer comfort gaat bieden dan de Epic. Ik probeer wel de Epic te sparen van al te veel modder om slijtage van ophangingsonderdelen te beperken.
Voor de echte technische ritten (terriltochten e.d.) hou ik mijn oude Epic 26".
Trouwens als ik die nu moet verkopen krijg ik er toch bijna niets meer voor en zo heb ik steeds een goede fiets in reserve staan als er werk aan de HT is.
Al die winst in snelheid is van weinig belang en de winst is minimaal en dus te verwaarlozen voor een toerrijder.
Mijn ervaring met een 29er zijn erg beperkt, maar heel veel verschil tussen mijn Epic 2008 en de testbike Epic 29 voelde ik niet. Bergop moet je met alle twee duwen.
Echt een standpunt innemen wil ik nu dus nog niet doen.
Toch wel een leuke topic om te volgen.