Rijervaring: verschil 26" >< 29"

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Motorbiker
Mountainbiker
Berichten: 3031
Lid geworden op: wo 05 jan 2005 20:37
Rijdt met: Niner Jet RDO

Rijervaring: verschil 26" >< 29"

Bericht door Motorbiker »

Meer en meer bikers kopen een 29". En hebben er ettelijke kms opzitten.
Ze kunnen met kennis van zaken spreken wat het verschil is tussen een 26" en 29".

Graag jullie wedervaren. Na een Epic Expert '07 en Epic Expert carb '11 in 26", vraag ik me af als toertocht rijder ( en waarschijnlijk nog vele anderen) of een overstap naar 29" de moeite loont.

Graag jullie ervaringen.
1/ Optrekken, hernemen
2/ Techniek (draaien, keren, hindernissen, ...)
3/ klimmen
4/ Dalen
5/ Rendement
6/ Algemeen aanvoelen
7/ Merk en model van uw 26" en 29"
Laatst gewijzigd door Motorbiker op za 26 nov 2011 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rock Rider
Mountainbiker
Berichten: 2881
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:42
Rijdt met: Ritchey Swiss Cross

Bericht door Rock Rider »

1. Optrekken: lukt mij alleszins beter om te accelereren
2. Techniek: de hele, maar dan ook hele korte draaien zijn door de langere wielbasis iets moeilijker te nemen. De stabiliteit van de bike compenseert dan weer. Voor mij is het alleszins nog geen probleem geweest en voelt het zeker niet aan als nadeel.
3. Klimmen: lukt beter omdat je meer grip hebt en mede door de langere wielbasis loopt het makkelijker.
4. Dalen: door het grotere stuur, de grotere wielen heb je meer grip en meer stabiliteit. Dit zorgt ervoor dat je makkelijker daalt. Ik persoonlijk zit ook beter op mijnen Epic 29 waardoor je ook meer gaat durven...
5. Rendement: wederom door de grotere wielbasis steek je minder druk, heb je meer rendement. De bike bolt alleszins veel beter in offroad stukken dan mijnen 26'er. De kleine oneffenheden worden beter verteerd door de bike. Dit zorgt ervoor dat je minder inspanningen moet leveren, waardoor je minder vermoeid wordt en beter geconcentreerd blijft.
6. Algemeen aanvoelen: ik heb nog een kader staan van een 26'er die ik ging afmonteren als mudbike, maar ik wil er niet meer naar terugkeren... Dit zegt volgens mij genoeg :wink:
Laatst gewijzigd door Rock Rider op za 26 nov 2011 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
El Baelos
Mountainbiker
Berichten: 2580
Lid geworden op: wo 26 dec 2007 13:53

Bericht door El Baelos »

Mijn ervaringen:

1. Versnellen met een 29er vraagt wat meer moeite. Als ik overstap van 29 naar 26 heb ik de eerste meters het gevoel dat de 26er veel sneller optrekt. Eens op snelheid merk ik echter ook dat het meer moeite kost om die snelheid aan te houden met een 26er dan met een 29er.
2. Heel kort draaien gaat beter met de 26er. Hindernissen gaan dan weer beter met de 29er: je gaat echt vlotter over obstakels, hebt duidelijk meer grip op steile beklimmingen en in losse ondergrond, en je rijdt je veel minder snel vast.
3. Meer grip bij het klimmen met een 29er. Versnellingen bergop kosten wat meer moeite, maar eens op snelheid is 29er zeker sneller naar mijn gevoel.
4. Dalen gaat met meer vertrouwen bij een 29er. Grote wielen vreten obstakels op.
5. Rendement is volgens mij beter op een 29er. Tenzij het parcours echt enkel scherp draaien en keren is.
6. 29er voelt voor mij beter aan. Als ik enkele ritten enkel met m'n 26er heb gereden en ik stap over op de 29er, heb ik geen gewenning nodig. Voelt direct heel vertrouwd aan. Als ik overstap van de 29er op de 26er, moet ik echt weer wennen. Fiets voelt aan als een BMXje. Na enkele kilometers is dit gevoel weer weg.

Conclusie: ik hou m'n 26er vooral uit nostalgie en omdat ik het zonde zou vinden om al die goede en dure onderdelen niet meer te gebruiken, maar eigenlijk merk ik dat ik veel liever op m'n 29er rij.
Gebruikersavatar
Mr. Stitchen
Mountainbiker
Berichten: 495
Lid geworden op: ma 18 aug 2008 18:05
Rijdt met: kzien 'm zoe geire

Bericht door Mr. Stitchen »

dit lijkt me een leuk topic om volgen.
Gebruikersavatar
tipi
Mountainbiker
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 sep 2010 11:42
Rijdt met: Niner Air 9 Carbon, Lapierre Zesty AM

Bericht door tipi »

Rock Rider schreef:1. Optrekken: lukt mij alleszins beter om te accelereren
Lijkt me toch straf aangezien je meer massa op gang moet trekken :roll: Tenzij die 29er natuurlijk een stuk lichter is, maar dan heb je nog altijd een grotere wielomtrek om vanuit stilstand rond te krijgen
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

heb zelf (nog) geen 29inch, kan wel de bevindingen neerzetten van een kameraad....

29" bied in zowel alle opzichten voordelen. als grootste nadeel werd het veelvoudig kort opeenvolgend draaien (draai en keerwerk zeg maar) wat als negatief arvaren, wegens de wat grotere draaiafstand. voor een minder technisch ervaren persoon voelt dat sterker aan dan iemand die technisch vrij sterk is.

accelereren = goed.
het is normaal dat je met een 26" wielbasis het gevoel hebt dat je sneller accelereert. in realiteit word je hier al snel op de feiten gedrukt. het is vrijwel hetzelfde.
feit is dat je sneller op een hogere snelheid kan geraken dan een 26", je minder energie kost ook, en je het vlotter aan kan houden.
wat snelheid maken en aanhouden betreft , is het een groot verschil.
de 29" doet in dat opzicht denken aan een crossfiets, en geeft ook meer comfort omdat de grotere wielen en banden meer kunnen absorberen van een impact, dan een 26" wiel en band... daar komt alles vrij hard door en is de bandenspanning nog veel belangrijker dan op een 29".

nu.... algemeen is hij zeer tevreden.
ook hij , net als velen, wil niet meer terug naar 26".

er moet ook nog een bepaald punt aangemerkt worden :
de nieuwe generatie 29" fietsen is in veel niet meer te vergelijken met de voorgangers.
er is meer nagedacht over de vorming van het frame.
MAAR............; het is wel de bomen uit het bos selecteren !!
er is nogal wat verschil maw !!

er zijn nogal wat fabrikanten die 29" maken, maar niet nagedacht hebben opde positie van de kop van het frame. vaak zie je de kop van het frame erg hoog staan, te hoog zelfs wat normalitair negatief beinvloed aan rijgedrag en rendement vooral. in veel gevallen zit je dus veel te recht.

het is dan vooral uitkijken naar een merk / producent, die daar rekening mee houd in de bouw van zijn frames. er zijn dus ook producenten die bewuust trachten de kop van het frame lager te houden, om alsnog een mooie fietspositie / verdeling gewicht etc, mogelijk te maken.
Ook zijn er vorken die korter zijn en toch genoeg veerweg, dan gebruikelijk.
vaak worden er nogal belachelijk hoge veerweg gebruikt op 29" fietsen... wat de kop van het frame helemaal omhoog zet, en dan lijkt het alsof je gaat joggen ipv fietsen, alsook rendement sterk verlaagd EN uw gewicht veel teveel op het zadel rust, dus zeer slecht verdeeld word. wat dan een gevaar kan worden voor uw rug, bij stevige (onverwachte) impact.

mijn raad, en wellicht van anderen ook is, je eerst goed te informeren, en vooral ook vergelijkingen te maken !
als zich de mogelijkheid aandient voor een testrit... nog beter.
probeer met de verschillende argumenten rekening te houden.


wat de 29" betreft =
2012 is de definitieve doorbraak voor de 29er.
het zou zelfs de doodsteek kunnen worden voor de 26" modellen.
ik gok er zelfs op dat als de UCI niet ingrijpt, de 29" sterk zijn intrede zal doen in het internationale top-mtb'en, en de 26"ers op veel parcours sterk zullen benadelen (vooral omdat ze veel minder snelheid kunnen ontwikkelen en / of aanhouden)

in het verleden was 29" rijden vaker een bedoeling dan rijplezier hebben.
Vaak waren ze ook log en zwaar, wat elke vorm van rendement sterk in de weg zat.
het was zelfs leuker om op snelle trajecten of waar mogelijk was, de crossfiets te gebruiken.
Gebruikersavatar
Rock Rider
Mountainbiker
Berichten: 2881
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:42
Rijdt met: Ritchey Swiss Cross

Bericht door Rock Rider »

tipi schreef:
Rock Rider schreef:1. Optrekken: lukt mij alleszins beter om te accelereren
Lijkt me toch straf aangezien je meer massa op gang moet trekken :roll: Tenzij die 29er natuurlijk een stuk lichter is, maar dan heb je nog altijd een grotere wielomtrek om vanuit stilstand rond te krijgen
Zal met verschillende factoren te maken hebben.

Als je meer grip hebt, heb je minder verloren kracht. Je moet meer kracht uitoefenen, maar is meer efficiënte kracht. Eenmaal je op gang bent, gaat het makkelijker om sneller te gaan rijden.
Bij een bocht kom je met je 29'er iets sneller uit de bocht is mijn ervaring, waardoor je rapper een nog hogere snelheid ontwikkelt... Je ziet diegene met een 26 meer bijtrappen... Vraag maar aan mijn clubmaats #-o
Gebruikersavatar
Kristof Huyck
Mountainbiker
Berichten: 1619
Lid geworden op: zo 06 sep 2009 19:52
Rijdt met: Buggenhout

Re: Rijervaring: verschil 26" >< 29"

Bericht door Kristof Huyck »

1/ Optrekken, hernemen: Als je van stilstand optrekt of echt bijna stilstaat en herneemt is de 26" in het voordeel. Hernemen na bochten op een zekere snelheid zal weinig verschillen.
2/ Techniek (draaien, keren, hindernissen, ...): Hangt er vanaf. Als je echt kort moet draaien en keren in een bos op harde en droge ondergrond zal dit iets sneller gaan met 26", maar langs de andere kant zullen wat meer hobbelige passages of zanderige stukken beter te verteren zijn met een 29er
3/ Klimmen: Licht voordeel met 29er: 26" heeft beetje voordeel qua gewicht, maar de 29" biedt wat meer tractie en stabiliteit. Als er obstakels zoals boomwortels of stenen liggen, dan heb je zeker een voordeel met 29er
4/ Dalen: Duidelijk voordeel met 29". Meer vertrouwen door extra stabiliteit en doordat obstakels beter verteerd worden.
5/ Rendement: Meestal in het voordeel van 29er, redenen zijn hierboven al vermeld.
6/ Algemeen aanvoelen: Zelfde gevoel als El Baelos heeft omschreven, enkel duurt het bij mij meestal een halve toertocht om terug aan mijn 26" bike te wennen :-)
7/ Merk en model van uw 26" en 29": zie links

Conclusie: Voor mij is de keuze gemaakt na een jaar met zowel 26" en 29" gereden te hebben. Ik rij gewoon liever met 29" en ik heb dan ook een nieuw 29" frame besteld. Na de opbouw ervan zou ik misschien mijn 26" bike verkopen...
Gebruikersavatar
Leo 95
Mountainbiker
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 30 mei 2011 19:58
Rijdt met: KTM ultra race 29er 2014

Bericht door Leo 95 »

Ik denk dat ik me na het lezen van dit topic al een redelijk goed beeld kan vormen over het rijgedrag van een 29er.
Het lijkt zowaar op het rijgedrag van mijn oude gewone herenfiets die ik had toen ik 12-13 jaar was.
Met die fiets vlamde ik zonder vrees overal door, en bochten nemen met een rotvaart was een fluitje van een cent.
En dan in de bocht de achterrem dichtgooien om een zotte sliding te maken...
De stunts die ik daarmee uithaalde zou ik nu met mijn 26er mtb niet durven doen. [-o<

Misschien had mijn jeugdige leeftijd van toen er ook wel iets mee te maken dat ik toen meer durfde :lol:

Gebruikersavatar
Eric B
Mountainbiker
Berichten: 541
Lid geworden op: vr 08 mar 2002 02:00
Rijdt met: Specialized Epic S-Works '08 + S-Works M5 HT '08
Contacteer:

Bericht door Eric B »

Weet ook dat geen enkele 29er eigenaar hier openlijk zijn misschien foute aankoop gaat afbreken natuurlijk ...

Voor de duidelijkheid geen 29er ervaring, maar wil enkel relativeren... :-)

Eric
Plaats reactie