Rijervaring: verschil 26" >< 29"

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

Na pagina 3 het opgegeven met lezen wegens te groot gehalte aan onzin.
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Bericht door prideandglory1891 »

pareke schreef:Ik denk dat een 29'er veel verbetert vanaf dat er goede lichte wielen inzitten Enkele collega's hebben al wel problemen gehad met banden die er gewoon aflopen zonder reden , is dit omdat de grote velgen vlakker zijn ?
Da's omdat ze niet op een deftige manier hun banden opleggen!!
Hoogstwaarschijnlijk schwalbe banden op een notubes velg?
En jah, die spannen hein, vlug ne lepel pakken om die er op te leggen...

Juist? :-D
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2224
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Re: Rijervaring: verschil 26" >< 29"

Bericht door zaskar72 »

Het dalen lijkt bij de meeste een verbetering op de 29" tov 26". Ik vraag me af hoe dat komt want je zwaartepunt ligt toch hoger dus je bent toch iets minder stabiel dan op een 26" ?

Ik wil zelf wel is graag een testrit op een 29" maken maar waar kan je dat doen ? Het ideale zou zijn dat je een TT kan rijden op zo een 29" dan weet je toch al iet of wat hoe die bike aanvoelt.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: Rijervaring: verschil 26" >< 29"

Bericht door nothing 's impossible »

De bracket van een 29er ligt meestal weinig of niet hoger dan bij een 26'er, het zwaartepunt ligt dan ook niet echt hoger.
Je hebt wel meer grip, gaat vlotter over obstakels en veel fabrikanten kiezen voor een iets stabielere geometrie!

Ik heb eens naar de prijs van 10 speed kettingen en casettes gekeken en besloten van nog even te wachten :wink:
stef j.
Mountainbiker
Berichten: 332
Lid geworden op: vr 27 jan 2006 22:22

Re: Rijervaring: verschil 26" >< 29"

Bericht door stef j. »

zaskar72 schreef:Het dalen lijkt bij de meeste een verbetering op de 29" tov 26". Ik vraag me af hoe dat komt want je zwaartepunt ligt toch hoger dus je bent toch iets minder stabiel dan op een 26" ?

Ik wil zelf wel is graag een testrit op een 29" maken maar waar kan je dat doen ? Het ideale zou zijn dat je een TT kan rijden op zo een 29" dan weet je toch al iet of wat hoe die bike aanvoelt.
BB-drop is bij een 29er groter dan bij een 26er. Dit wil zeggen dat de bb van een 29er tov de wielassen lager ligt. Je fiets is dus massa's stabieler.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Rijervaring: verschil 26" >< 29"

Bericht door De Wreter »

nothing 's impossible schreef:Ik heb eens naar de prijs van 10 speed kettingen en casettes gekeken en besloten van nog even te wachten :wink:
Link je dat aan een 29'er ? Ik rij 2x9....
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: Rijervaring: verschil 26" >< 29"

Bericht door nothing 's impossible »

De Wreter schreef:
nothing 's impossible schreef:Ik heb eens naar de prijs van 10 speed kettingen en casettes gekeken en besloten van nog even te wachten :wink:
Link je dat aan een 29'er ? Ik rij 2x9....
Niet per sé, maar de helft van het topic schijnt te gaan over problemen met 10 speed en de zin of onzin van 11 speed.

Een groot deel van de 29'ers wordt natuurlijk wel als 10 speed aangeboden!
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Re: Rijervaring: verschil 26" >< 29"

Bericht door MC Tim »

nothing 's impossible schreef: Ik heb eens naar de prijs van 10 speed kettingen en casettes gekeken en besloten van nog even te wachten :wink:
47 euro voor een lichte XT-cassette en 32 euro voor een lichte KMC ketting (of 37 euro voor een superlichte)... is evenduur als toen ik 3x9 reed...
SRam is een pak duurder geworden in hun 10-speed reeks. Dat vond ik zijn geld niet waard en ben overgeschakeld naar Shimano/KMC voor tandwielen/cassette/ketting
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: Rijervaring: verschil 26" >< 29"

Bericht door nothing 's impossible »

Tot de grote adviesprijsverhoging van shimano vorig jaar betaalde ik online €32 voor een XT cassette, €18 voor een XTR ketting,... Ze hebben de adviesverkoopprijzen opgetrokken tot 10 % onder de 10 speed prijzen, maar je kan wel mooie kortingen krijgen op 9 speed materiaal!

Sram heeft zijn 9 speed prijzen gelijk gehouden, die liggen nu gelijk met de huidige 9 speed van shimano, de 10 speed is weer pokkeduur!

Een KNC X9 93 ketting kost €18, een X10 93 €30,....

Voor 2 casettes en 3 kettingen scheelt 9 speed vs 10 speed mij ongeveer €75.
Als ik dan nog eens een tak meeneem en op zoek kan naar een andere achterderie dan scheelt het alweer snel €50,....
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: Rijervaring: verschil 26" >< 29"

Bericht door G-m@n. »

X10.93 18.95€ bij vaneyck.
Plaats reactie