Rijervaring: verschil 26" >< 29"

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Kristof Huyck
Mountainbiker
Berichten: 1619
Lid geworden op: zo 06 sep 2009 19:52
Rijdt met: Buggenhout

Bericht door Kristof Huyck »

RigolleM schreef:Volgens mij allemaal te maken met 10 speed vs 9 speed & triple vs dubbel, maar niet allemaal te wijten aan 29'er. Dat een 29'er wiel iets gevoeliger is dan een 26'er wiel daar kan ik inkomen.
Klopt, dacht het ook aan te halen. 10speed vind ik duidelijk fragieler dan 9speed.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

Kristof Huyck schreef: Klopt, dacht het ook aan te halen. 10speed vind ik duidelijk fragieler dan 9speed.
En dit in combinatie met bepaalde cranks (XX bv.), waarbij de granny een 26 is gaat men meer kracht uitoefenen op steile stukken.
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Bericht door julie »

ik denk dat mijn problemen vooral kwamen door de voorbladen 22-36 (9 speed), die nogal chainsuck gevoelig waren. Het probleem met de achterderailleur kwam door een tak, die zich raar genoeg tussen de derailleur en het wiel plaatste, dus laten we dat dan maar houden op stom toeval (en domme pech). Toch over het algemeen had ik meer mechanische problemen als ik met mijn niner reed dan met mijn Look, dat wel, het zal gewoon wel toeval zijn want ik zie ook niet zo wat dat nou te maken heeft met een 29er. Het viel me gewoon op toen ik het hier las op het forum, van goh ja, dat had ik nou ook.
Gebruikersavatar
hANDYman
Mountainbiker
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 10 jun 2005 20:31

Bericht door hANDYman »

Sunn Xtreme schreef:toevallig Shimano ?

Truvativ is ook serieuze brol. duur zowieso, maar echt rip-off materiaal.
dus volgens u moet campagnolo ne mtb-groep uitbrengen, want shimano en sram(truvativ) is brol???

straffe uitspraak =D>
Gebruikersavatar
Jeanke6
Mountainbiker
Berichten: 809
Lid geworden op: zo 06 jan 2008 11:52
Rijdt met: Niner Air9 Kermit Green, GT Force Carbon Sport, Genesis Fortitude, Trek Madone 4.5
Contacteer:

Bericht door Jeanke6 »

RigolleM schreef:Volgens mij allemaal te maken met 10 speed vs 9 speed & triple vs dubbel, maar niet allemaal te wijten aan 29'er. Dat een 29'er wiel iets gevoeliger is dan een 26'er wiel daar kan ik inkomen.
Ik reed 9spd en volgend jaar op dezelfde bike 10spd, maakt me dus het ideale testkonijn.


Ik reed ook 22/36 julie. Mijn 22 was wel een stalen deore blad, 5€ en nog steeds het beste vind ik. 36 was een TA, geen enkel probleem mee gehad.

btw,
Als je dikwijls op je rechter zijde valt, moet je een lefty overwegen!
Gebruikersavatar
RVH
Mountainbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 23 nov 2011 18:10
Rijdt met: Merckx / Cube Elite 29 Super HPC 2012

Bericht door RVH »

RigolleM schreef:Volgens mij allemaal te maken met 10 speed vs 9 speed & triple vs dubbel, maar niet allemaal te wijten aan 29'er. Dat een 29'er wiel iets gevoeliger is dan een 26'er wiel daar kan ik inkomen.
Klopt volledig, dat zie je ook in de cyclo cross, op 9 speed trok men nauwelijks derailleurs kapot, met 10 speed een geregeld voorkomend ongemak.
Logisch ook, kroontjes korter tegen elkaar en fragieler door smallere ketting.
Als het dan is blokkeert heb je prijs !
Gebruikersavatar
Fons Moors
Mountainbiker
Berichten: 1331
Lid geworden op: di 02 nov 2004 22:44
Rijdt met: E-MTB LEVO - Merida Big7 - Merida Ninety-Nine Merida O-Nine

Bericht door Fons Moors »

Chucky schreef:Zijn er eigenlijk nog "kleine" mensen met positieve of negatieve ervaringen ivm een 29"
Ikzelf meet 1.68m en voel me super op mijn 26". Maar een 29" lijkt me ook zeer interessant.
Ben 1.5746 m. Niet al te groot dus.
Op mijn 26 tigers staat mijn zadel net zo hoog als mijn stuur.
Maar ik wil ook wel eens een toerke doen op ne 29 tiger.
Daarvoor zal ik nog moeten wachten op de
Press Camp 2012 Multivan Merida Biking Team in Mallorca.
Datum: 10 – 13 februari 2012
Ja en daarna zal ik mijn bevindingen hier vertellen.
Gebruikersavatar
Cherub
Mountainbiker
Berichten: 271
Lid geworden op: zo 31 jul 2005 11:30
Rijdt met: Skyde Classico Ti 26" & 29"
Contacteer:

Bericht door Cherub »

Hierbij de test die een kameraad en ik gedaan hebben om voor onszelf nu eens uit te maken wat de verschillen/voor-en nadelen zijn tussen een 26"en 29".

http://teampansj.blogspot.com/

Ps.: De 2de opinie is de mijne

Veel leesplezier. :wink:
Gebruikersavatar
cowboy peter
Mountainbiker
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 19:04
Rijdt met: flash29, epic , synapse

Bericht door cowboy peter »

RVH schreef:Wat ik bij de 2 laatste beschreven hier kan vaststellen is dat persoon X waarschijnlijk meer met de 29 er valt dan met de 26 er en steeds op zijn rechterkant valt.
awel da vind ik er nu over. [-X . Ondanks mijn naam, en ondanks mijn reputatie val ik niet veel. En als ik val is 't dan nog eerder met de 26" omdat ik daar grotere risico's mee neem.

Nu is de meeste materiaalpech wel wedstrijdgerelateerd . Het materiaal krijgt heel wat meer te verduren dan bij een doorsnee toertocht waar ik zelden pech heb.
- De wielen krijgen wel meer te verduren, maar hier wijt ik de problemen aan de maker, want sedert het herspaakt is , heb ik geen prob's meer.
- Deraileurpatten van de nieuwe crackondale's zijn extreem dun gemaakt, en plooien al als je er naar kijkt.
- de X9-derailleur is volgens mij uit elkaar gevallen (verbindingspin thv de veer), met kettingbreuk en gebroken pat tot gevolg.
- Xt derrailleur +pat + ketting verwrongen door het aflopen van de ketting vooraan. Dit aflopen van de ketting is een euvel dat ik wel meer heb sedert ik overgeschakeld ben van X9 naar XT. Sleet van de voorste tandwielen, of de minder straffe veer van de XT?
Het is wel zo dat het materiaal op al mijn fietsen serieus op de proef gesteld wordt. Ik zoek graag de limieten op , en de limiet qua materiaal is op de 29er blijkbaar eerder bereikt dan op de 26". Pech is meestal geen toeval, maar het gevolg van een aantal verschillende factoren.
Gebruikersavatar
RVH
Mountainbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 23 nov 2011 18:10
Rijdt met: Merckx / Cube Elite 29 Super HPC 2012

Bericht door RVH »

cowboy peter schreef:
RVH schreef:Wat ik bij de 2 laatste beschreven hier kan vaststellen is dat persoon X waarschijnlijk meer met de 29 er valt dan met de 26 er en steeds op zijn rechterkant valt.
awel da vind ik er nu over. [-X . Ondanks mijn naam, en ondanks mijn reputatie val ik niet veel. En als ik val is 't dan nog eerder met de 26" omdat ik daar grotere risico's mee neem.

Nu is de meeste materiaalpech wel wedstrijdgerelateerd . Het materiaal krijgt heel wat meer te verduren dan bij een doorsnee toertocht waar ik zelden pech heb.
- De wielen krijgen wel meer te verduren, maar hier wijt ik de problemen aan de maker, want sedert het herspaakt is , heb ik geen prob's meer.
- Deraileurpatten van de nieuwe crackondale's zijn extreem dun gemaakt, en plooien al als je er naar kijkt.
- de X9-derailleur is volgens mij uit elkaar gevallen (verbindingspin thv de veer), met kettingbreuk en gebroken pat tot gevolg.
- Xt derrailleur +pat + ketting verwrongen door het aflopen van de ketting vooraan. Dit aflopen van de ketting is een euvel dat ik wel meer heb sedert ik overgeschakeld ben van X9 naar XT. Sleet van de voorste tandwielen, of de minder straffe veer van de XT?
Het is wel zo dat het materiaal op al mijn fietsen serieus op de proef gesteld wordt. Ik zoek graag de limieten op , en de limiet qua materiaal is op de 29er blijkbaar eerder bereikt dan op de 26". Pech is meestal geen toeval, maar het gevolg van een aantal verschillende factoren.
Uw stelling klopt nog altijd niet hoor ... [-X
Je zegt het zelf dat het verschillend materiaal is :-D
Materiaal pech vergelijken tussen een 26 er en een 29 er moet dan wel gebeuren met beide fietsen afgemonteerd met hetzelfde materiaal, dit ook voor de patten, pas dan kan je echt concluderen of je met de 29 er echt meer brokken maakt.
Hetgeen jij beschrijft bewijst niks dat de 29 er meer brokken maakt dan een 26 er.
Ik durf wedden dat je met uw 26 er indien er shimano alivio zou opstaan ook veel brokken zou maken in competitie.
Zet op uw 26 er een XX sram en op uw 29 er hetzelfde, dan kan je iets concluderen na 1 jaar.
Plaats reactie