Bikejöring

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
steviejanneke
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: do 25 okt 2012 14:09
Rijdt met: Mtb

Re: Bikejöring

Bericht door steviejanneke »

Ik heb een groenendaeler en Tervuren (Belgische herders)
Mijn groenendaeler kan snel lopen maar Is teveel baasgericht
De Tervuren Is fantastisch (kan geen andere reuen zien en naar teven opdringerig) maar deed dit veel voor training (Ik speelde ipo)

Normaal deed ik 20-30km aan draven (dat Was 24km/h.. Op 25ging hij naar galop wat voor mij niet goed was)

Super leuk en vooral honden vinden het leuk..

PS Belgische herders zijn in alle sporten toppers! En bewaken nog eens uw huis ;)
der quinten
Mountainbiker
Berichten: 297
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 19:52
Rijdt met: stumpjumper FSR, stumpjumper HT SS

Re: Bikejöring

Bericht door der quinten »

Ik deed da soms met m'n weimaraner, maar s ferm op m'n bek gegaan... Hou t sindsdien op canecross. Hond gaat wel soms mee mtben op kleine afgesloten parcourtjes, maar dan loopt ie los. De perfecte sparringpartner, want ie wil steeds voor blijven :)
snorkeltje
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 11 jan 2013 20:37

Re: Bikejöring

Bericht door snorkeltje »

Evi Photo schreef:Hoi!

Ik ben aan het uitzoeken welk hondenras ik ga kopen. Omdat ik van grote honden hou, en grote honden veel beweging nodig hebben, wil ik gaan mountainbiken met de hond. Ik zou een teefje kopen, dat staat al vast, maar het ras nog niet 100%.

Ik zou op 2 manieren gaan mountainbiken:
1. Bikejöring
2. Hond laten meelopen naast de fiets. Ik doe ritten tussen 25 en 50 km

Ik heb begrepen dat de sterkste rassen de husky, malamute, groenlander en samojeed zijn, de typische sledehonden.

Maar welke afstanden kunnen andere rassen aan? Kan ik wel 50 km gaan rijden met een ander ras dan die sledehonden? Ik denk er bijvoorbeeld aan om een Oud-Duitse herder te kopen. Of eventueel een Dobermann. Sowieso een teefje zoals ik al zei.

Wie kan me hier een beetje meer info over geven? Wat mag ik van welke rassen verwachten en wat niet? Zo kan ik een weloverwogen keuze maken wat het ras betreft.
Hangt er ook vanaf wat je ambitie is? Als je competitief wilt gaan bikejoren zou ik zeker geen sledehond aanraden. Deze rassen zijn meer geschikt voor het langere "tragere" werk. Ik zou eerder naar de staande honden gaan (dsk, pointer,..) of de rassen echt gefokt voor de sport (zoals de greyster).
Onze duitse staandes kunnnen gerust 20-25 km los mee gaan rijden, maar 50 km lijkt me dan weer wat ver. Ook voor de meeste andere rassen, maar zal wel te trainen zijn. Die van ons lopen ook wel een pakje meer km dan dat wij fietsen doordat ze nog veel over en weer crossen ;)
Oudduitse herder is qua bouw ook niet helemaal geschikt voor te bikejoren. Ken er wel eentje die aan bikejoring doet, maar is vooral explosief en goed op de echte korte afstand. Doberman is misschien nog een optie, maar zijn ook niet altijd de gemakkelijkste naar andere honden toe. Wat op wedstrijd toch ook wel belangrijk is.
Veel succes met je zoektocht!
Plaats reactie