road mtb

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
portugeesje
Mountainbiker
Berichten: 138
Lid geworden op: za 29 apr 2006 13:23
Rijdt met: Cannondale scalpel

road mtb

Bericht door portugeesje »

aangezien ik geen goede houding vind op een koersfiets wil ik mijn tweede mtb ombouwen naar wegfiets.

nu heb ik een vraag is het mogelijk om een bv een campagnolo xenon of shimano sora crankstel en voorderrailleur op een mtb te plaatsen?
of kan ik mijn mtb voorderrailleur behouden (en deze hoger plaatsen) als ik een triple crankstel neem?
dit komt dan in combinatie met een BBB 11-21 cassette voor mtb, en 26x 1,1 bandjes.

de rede hiervoor is dat ik nu bij 46km/u zot trap door het mtb tandblad van 44tanden.
zijn er misschiens nog mensen die dit gedaan hebben?

grtz manuel
Gebruikersavatar
Gf biker
Mountainbiker
Berichten: 2939
Lid geworden op: ma 07 jul 2003 21:46

Bericht door Gf biker »

Dit is geen enkel probleem hoor, en je kan je MTB voorderailleur gewoon gebruiken. Ook een cassette van 11-21 vormt geen enkel probleem, net zo min als bandjes van 1.1. Indien je wil kan zelfs een dubbel voor, gewoon de derailleur goed afstellen dat je slechts 2 standen van je shifter gebruikt. :wink:
Gebruikersavatar
Rasse
Mountainbiker
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 05 sep 2004 23:42
Rijdt met: Varmint Coyote

Bericht door Rasse »

Zoals GF zegt ; met een weg-cassette kom je al een heel eind verder.
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

ikzelf zou schwalbe strandbanden leggen. Wiel komt veel hoger dus bolt beter, band dempt heel veel door enorm luchtvolume, en je zal er zelden mee lek rijden op de baan. En als je wil kan je er ook nog het veld mee in :wink:
Gebruikersavatar
portugeesje
Mountainbiker
Berichten: 138
Lid geworden op: za 29 apr 2006 13:23
Rijdt met: Cannondale scalpel

Bericht door portugeesje »

Met de 11-21 cassette en 1,1 bandjes rij ik al een tijdje.
Maar voor het woon-werk verkeer heb ik 90% lange rechte stukken :-D :-D
en bij +-45km/u trap ik vanvoor bijna zot omdat de 44t te klein is.

Nu heb ik dit weekend geprobeerd een tiagra dubbel crankstel en trapas te plaatsen.
Maar dan raakte het grootste tandblad het frame, ik heb het ook geprobeerd met de trapas van een triple maar zelfs dan raakte hij nog...

Conclusie: bij een cube ltd frame is het niet mogelijk een race crank te plaatsen wegens de geometrie van de achterbouw.

heeft er iemand al gereden met de nieuwe deore 48T crankstellen.
of met de 48T of 50T bladen van TA. problemen gehad met raken van het frame?


grtz manuel
manuel
Mountainbiker
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 29 aug 2004 19:31
Rijdt met: Gary Fisher Ziggurat

Bericht door manuel »

Aan 45 per uur op 44x11 haal je nochtans nog lang geen 100rpm (wat velen bij wegtraining als richtpunt nemen qua cadans), dus misschien loont het ook de moeite om wat te trainen op hogere cadans. Los daarvan zijn er voor het crankstel dat nu op uw mtb staat, ongetwijfeld ook grotere buitenbladen te vinden dan die 44.
Plaats reactie