MTB tocht met kinderen _ suggesties tracks in bossen

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Zitaki
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 03 okt 2008 09:19

MTB tocht met kinderen _ suggesties tracks in bossen

Bericht door Zitaki »

Hallo,
Ik heb een 7-jarig zoontje die ongelooflijk graag met de fiets rijdt, uiteraard liefst samen met de papa en beiden met de MTB.
De lokale veldwegen en kleine bosjes in de buurt van Erpe-Mere kennen we ondertussen goed. De lokaal georganiseerde toertochten rij ik zelf steeds mee zodat ik later met mijn zoontje enkele nieuwe leuke paadjes ken.

Ik zou graag enkele routes (eventueel zelfs bloso) of liever nog .gpx files verkrijgen van routes met een beetje technisch leuke dingen. Is het mogelijk om bvb. in het Livierenbos een tochtje van enkele km’s te rijden of is het daarvoor te klein en zijn het teveel lussen? Ik wil me wel houden aan eventuele verboden stukken in bossen.
Youtube filmpjes van de Herdermarathon zien er fantastisch uit. De gevaarlijke steile afdalingen skippen we wel, maar zijn die paden nog toegelaten om te rijden? Ik wil vermijden dat we met de auto en fietsendrager naar daar gaan, vol verwachtingen van vooral de zoon om dan vast te stellen dat nergens mag gereden worden of bepaalde dingen té extreem zijn... Jullie begrijpen dat wel denk ik. Ik vertrek alleen met de auto als er een duidelijk plan/route is dat voor 90% gekend is. Improvisatie kan nog ter plaatse maar enkel op het einde of bij onverwachte omstandigheden.
Een route van 10-20 km zou ideaal zijn. Het hoeft niet (enkel) in het Livierenbos te zijn, hoe dichter bij Erpe-Mere hoe beter en makkelijker.

Ik kijk uit naar jullie reacties.
Alvast bedankt.
Zitaki
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 03 okt 2008 09:19

Re: MTB tocht met kinderen _ suggesties tracks in bossen

Bericht door Zitaki »

Niemand...?

Het mag ook een andere locatie zijn hoor, kortom enkele leuke MTB ritjes in een streek waar ik me anders noodgedwongen tot de BLOSO routes moet beperken...
Ik kan me niet inbeelden dat ik de enige ouder met fietsende kinderen ben... ;-)

Thx!
Luhmann
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 15 sep 2017 09:17
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: MTB tocht met kinderen _ suggesties tracks in bossen

Bericht door Luhmann »

Omdat het met kids er bij inderdaad soms moeilijk in te schatten is ben ik begonnen met mijn dochter van 11 aan de bloso routes iets verder op. Als de toch wat te lang is (>30km) zet ik er met basecamp de schaar in, in dat geval liefst zelfs een route van 40km verhakselen naar 2x 20+ km, dat is dan twee keer plezier. Als ik de omgeving zelf ken voeg ik wel eens niet bloso stukjes uit toertochten of van op trailforks toe. Ze is iets ouder maar ik weet dat ik haar geen echt technische stukken of teveel hoogtemeters moet voorschotelen. Op deze manier kom ik toch aan routes die nieuw zijn voor haar, beetje uitdaging bevatten en voor mij ook nog aangenaam blijven.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 777
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: MTB tocht met kinderen _ suggesties tracks in bossen

Bericht door KrisMaes76 »

Ik rij regelmatig met mn 6-jarige dochter, binnen een straal van 5km van mn huis (gent) hebben we heel wat leuke dingen die ze kan rijden en ook wat spannendere dingen die ik dan snel kan meepakken :-)

Tot nu toe is ze op die parkjes en padjes nog niet uitgekeken :-D
dejoere
Mountainbiker
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 29 aug 2018 08:50

Re: MTB tocht met kinderen _ suggesties tracks in bossen

Bericht door dejoere »

Hallo,

omdat er nog niemand echt gereageerd heeft:

https://ridewithgps.com/routes/32781162" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb gezien dat een deel van deze route (Tijdelijk?) afgesloten is om een stilte gebied te maken voor de dieren die met jongen zitten. gelieve dit ook te respecteren! Het gaat over het stuk tussen KM 4.9 en 5.7.

Ik heb deze snel in elkaar gestoken. In deze route moet je normaal gezien 1 keer afstappen om over een mini beekje te stappen, hoewel dat er ook wel een redelijk pittige bergopje in zit waar mijn vriend ook de benen heeft genomen.

Ik heb deze route enkele weken geleden zelf gereden om een vriend wat warm te maken voor de sport. Niet te zwaar, maar voor een 7jarige zal dit toch al stevig zijn, je kan eventueel een lusje niet doen. Er is ook soort van Mtb parkje in dit bos gewoon een paar stijle afdalingen, sommige durf ik ook nog niet te nemen, en eventueel een klein jumpje als je jezelf moedig zou voelen.

Voor het beter MTB werk kan kan je nog iets verder gaan, de laatste spendeer ik mijn tijd in vooral in pays de colline.
Laatst gewijzigd door dejoere op do 11 jun 2020 13:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Zitaki
Mountainbiker
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 03 okt 2008 09:19

Re: MTB tocht met kinderen _ suggesties tracks in bossen

Bericht door Zitaki »

dejoere schreef:Hallo,

omdat er nog niemand echt gereageerd heeft:

https://ridewithgps.com/routes/32781162" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb deze snel in elkaar gestoken. In deze route moet je normaal gezien 1 keer afstappen om over een mini beekje te stappen, hoewel dat er ook wel een redelijk pittige bergopje in zit waar mijn vriend ook de benen heeft genomen.

Ik heb deze route enkele weken geleden zelf gereden om een vriend wat warm te maken voor de sport. Niet te zwaar, maar voor een 7jarige zal dit toch al stevig zijn, je kan eventueel een lusje niet doen. Er is ook soort van Mtb parkje in dit bos gewoon een paar stijle afdalingen, sommige durf ik ook nog niet te nemen, en eventueel een klein jumpje als je jezelf moedig zou voelen.

Voor het beter MTB werk kan kan je nog iets verder gaan, de laatste spendeer ik mijn tijd in vooral in pays de colline.
Wow, dank je wel!
Hoe heb je dit trouwens gedaan? Louter op basis van een kaart of ken je de meeste wegen daar?

Dikke merci nogmaals. Ofwel rij ik het eerst zelf eens ofwel proberen we het meteen.
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 561
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: MTB tocht met kinderen _ suggesties tracks in bossen

Bericht door Jumping Jack »

Top, die ga ik ook eens rijden met mijn zoontje. Vorige zomer met hem in Heverlee-bos en Meerdaelwoud gaan rijden, dat was ook schitterend (en daarna tentje opgezet in de tuin van opa die daar in de buurt woont)...
dejoere
Mountainbiker
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 29 aug 2018 08:50

Re: MTB tocht met kinderen _ suggesties tracks in bossen

Bericht door dejoere »

Ooit dit bos via een gpx ontdekt. Daarna zelf nog eens gaan ontdekken, en ondertussen passeer ik daar regelmatig, vooral de kaarsrechte niet zo steile helling is wel leuk om te doen. Het is er allemaal niet zo spectaculair, dus verwacht er ook niet te veel van :).

Hopelijk is het een leuke uitstap.
Laatst gewijzigd door dejoere op ma 01 jun 2020 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 561
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: MTB tocht met kinderen _ suggesties tracks in bossen

Bericht door Jumping Jack »

Vandaag gereden. Het was op stukken wat moeilijk voor de GPS door de lusjes en de vele paadjes. Maar er zitten leuke passages in. Sowieso een mooie omgeving om te fietsen!
dejoere
Mountainbiker
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 29 aug 2018 08:50

Re: MTB tocht met kinderen _ suggesties tracks in bossen

Bericht door dejoere »

Jumping Jack schreef:Vandaag gereden. Het was op stukken wat moeilijk voor de GPS door de lusjes en de vele paadjes. Maar er zitten leuke passages in. Sowieso een mooie omgeving om te fietsen!

Ja, lussen in een bos zijn altijd moeilijk met een GPS, Ik sukkel daar ook vaak mee.
Plaats reactie