Consumentenbedrog

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Consumentenbedrog

Bericht door spaghetti_2 »

Veel merken geven zelf een RRP (recommended retail price) maar dit is zelden de prijs die je tegenkomt. Vergelijk het met de maximale dieselprijs die wettelijk opgelegd is, terwijl de prijs aan de pomp meestal lager is. Die RRP heeft volgens mij als enige doel het kunnen uitpakken met promo's, en het voorkomen dat een handelaar je eigen product aan veel te hoge prijzen gaat doorverkopen. Die RRP is de prijs die je ook vaak op webshops tegenkomt en waarop je dan een zogezegde korting krijgt. Maar zolang de 'normale prijs' zonder korting niet hoger is dan de RRP, dan lijkt er me wettelijk weinig mis. Niet iedereen gaat prijzen vergelijken natuurlijk, maar je kan van handelaars moeilijk verwachten dat ze er de prijzen van hun concurrenten gaan bijzetten.
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1882
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Consumentenbedrog

Bericht door patje2 »

Mister No Chaïn schreef:
Dus een model 2016 staat al sinds 2013 in de winkel? Morgen eens gaan kijken naar de nieuwe modellen voor 2021, die 32" wielen en 1x16 schijnt wel de moeite te zijn.
Naar ik heb horen zeggen is 30,5¨ wielen soepeler om te draaien en te keren :-D :-D

De RRP prijs wordt opgelegd door de fabrikant als handelaar verkoop je met een winstmarge die je zelf beslist.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Consumentenbedrog

Bericht door Free_ltd »

jfcb schreef:Mag ik een tip geven: ga eens bij een fietsenmaker langs en koop daar je cassette en ketting, dan weet je wat dat 'zogezegd normaal kost' en dat adviesprijzen niet noodzakelijk 'het reinste consumentenbedrog' zijn.
Volgens mij is er echt niets mis mee als je correct aangeeft wat je korting is t.o.v. de adviesprijs. Dat lijkt mee geen 'onjuiste' informatie.
En als je dan een ketting + cassette aan een scherpe prijs kan krijgen lijkt mij dit dan geen bedrog. Nogmaals, als jij dit oneerlijke praktijken van webwinkels vindt, ga deze onderdelen bij een lokale fietsenmaker kopen. Dan stemt dit overeen met je morele overtuigingen en steun je nog de lokale handelaar i.p.v. de 'oneerlijke' webwinkels die de consumenten bedriegen met hun scherpe prijzen.
Ik ben wel pro LBS, en koop er hier en daar wel de snelle dingen, maar moet ook wel bekennen dat ik de meeste zaken online bestel omwille het prijsverschil. Bv alleen al mijn tandwiel vooraan, hangt de Shimano XT 38 voor €74,99 bij de LBS om de hoek en online bij BD betaalde ik €44,95. Zomaar €30 verschil. Toen ik hem erop aansprak, kreeg ik te horen dat men altijd de prijs moet vragen bij hem, want Shimano had verkeerde prijzen doorgegeven aan hem en moet dus telkens in de computer kijken.
Maar voor hetzelfde geld vraagt iemand dat niet en is het kassa kassa.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Re: Consumentenbedrog

Bericht door kevx »

Free_ltd schreef:
jfcb schreef:Mag ik een tip geven: ga eens bij een fietsenmaker langs en koop daar je cassette en ketting, dan weet je wat dat 'zogezegd normaal kost' en dat adviesprijzen niet noodzakelijk 'het reinste consumentenbedrog' zijn.
Volgens mij is er echt niets mis mee als je correct aangeeft wat je korting is t.o.v. de adviesprijs. Dat lijkt mee geen 'onjuiste' informatie.
En als je dan een ketting + cassette aan een scherpe prijs kan krijgen lijkt mij dit dan geen bedrog. Nogmaals, als jij dit oneerlijke praktijken van webwinkels vindt, ga deze onderdelen bij een lokale fietsenmaker kopen. Dan stemt dit overeen met je morele overtuigingen en steun je nog de lokale handelaar i.p.v. de 'oneerlijke' webwinkels die de consumenten bedriegen met hun scherpe prijzen.
Ik ben wel pro LBS, en koop er hier en daar wel de snelle dingen, maar moet ook wel bekennen dat ik de meeste zaken online bestel omwille het prijsverschil. Bv alleen al mijn tandwiel vooraan, hangt de Shimano XT 38 voor €74,99 bij de LBS om de hoek en online bij BD betaalde ik €44,95. Zomaar €30 verschil. Toen ik hem erop aansprak, kreeg ik te horen dat men altijd de prijs moet vragen bij hem, want Shimano had verkeerde prijzen doorgegeven aan hem en moet dus telkens in de computer kijken.
Maar voor hetzelfde geld vraagt iemand dat niet en is het kassa kassa.
Haha de verkeerde prijzen doorgegeven...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Consumentenbedrog

Bericht door Free_ltd »

Idd. Erg voor een LBS die zeer bekend is en toch wel een zeer goede reputatie heeft. Maar de meesten zullen hem wss kennen op dat vlak :lol:
Gebruikersavatar
patje2
Mountainbiker
Berichten: 1882
Lid geworden op: di 22 dec 2009 09:00
Rijdt met: Fiets

Re: Consumentenbedrog

Bericht door patje2 »

patje2 schreef:
Mister No Chaïn schreef:
Dus een model 2016 staat al sinds 2013 in de winkel? Morgen eens gaan kijken naar de nieuwe modellen voor 2021, die 32" wielen en 1x16 schijnt wel de moeite te zijn.
Naar ik heb horen zeggen is 30,5¨ wielen soepeler om te draaien en te keren :-D :-D

De RRP prijs wordt opgelegd door de fabrikant als handelaar verkoop je met een winstmarge die je zelf beslist.
http://www.mountainbike.be/nieuws/detai ... w.facebook" onclick="window.open(this.href);return false; :-D
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Consumentenbedrog

Bericht door _anonymus_ »

Ik heb nog even bij een kleinere fietsenmaker gewerkt.
Voor Shimano rekenden zij inderdaad de adviesprijzen.
Op koersbandjes namen ze zeer weinig marge om een beetje concurrentieel te blijven, maar in vergelijking met de prijzen online was dat nog steeds duur.
Hangt er natuurlijk ook vanaf in welke hoeveelheden je materiaal afneemt, maar een webshop die per 100 cassettes bestelt bij Shimano zal uiteraard een betere prijs krijgen dan de lokale fietsenmaker die elke week enkele nieuwe cassettes bestelt.
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: Consumentenbedrog

Bericht door J.E. »

Feit is dat de consument er nu vanuit gaat dat een LBS eigenlijk weinig of geen winst mag
maken op een onderdeel. En liefst nog peanuts vraagt om het te monteren.
Anders is hij een 'dief'....
De bedoeling van 'zaken doen' is echter een goed doorverkopen met winst
en arbeidsuren verkopen.
Dit is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Wat de winstmarge is, bepaald de markt. Gigagroepen die bvb medicijnen verkopen en een monopoly hebben, verkopen hun zaken spreekwoordelijk met 2000% winst.
En er wordt bitter weinig over gezegd of geklaagd...
Een landbouwer gaat met moeite 1% winst kunnen nemen op nen zak patatten (als het weer wat meezit en er genoeg subsisdies zijn). Hoeveel % winst een lbs neemt op een cassette moet hij aanvoelen aan de markt. Maar die beslissing ligt bij hem. En de klant moet ook weten dat wanneer hij het allergoedkoopste onderdeel op internet vindt, dit nog steeds gemonteerd moet worden op de fiets, wat niet altijd evident is....
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: Consumentenbedrog

Bericht door Japie carbon »

Wat een onzin, het gaat toch niet om de korting die je krijgt, maar om het bedrag wat je moet betalen.

Bedriegen is heel iets anders.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Consumentenbedrog

Bericht door Free_ltd »

J.E. schreef:Feit is dat de consument er nu vanuit gaat dat een LBS eigenlijk weinig of geen winst mag
maken op een onderdeel.

Zegt toch niemand? Maar je kent ook de slogan 'ik ben toch niet gek'? Ik weet ook dat die onlineshops goedkoper aankopen. En bij de LBS wandel ik binnen en heb het. De service is ook zijn geld waard, maar in mijn geval bv op 1 kettingblad €30 verschil? Dan moet ik verdoemd goeie service krijgen. Moest naar huis gaan de fiets halen en vragen of hij het voor die prijs ook ff monteerde, denk ik ](*,)

Het is nu wel éénmaal zo dat eens in de winkel, ge geen goesting hebt om 5 winkels te gaan doen om te vergelijken. Dus kijkt ge online en wachter een paar dagen op.

De snelle dingen haal ik bij de LBS, hetgeen kan wachten online. De gewone betaalbare dingen bestel ik gewoon bij BD en duurdere dingen, zoals van de week de Edge 820, dan ga ik ook echt op zoek.

Maar de LBS'en gaan het niet meer echt van de verkoop van onderdelen moeten hebben, maar vooral van service en herstellingen. Ook worden steeds meer fietsen online gekocht. Iets dat ik zelfs niet doe.
Plaats reactie