Consumentenbedrog

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Wald Herr
Mountainbiker
Berichten: 448
Lid geworden op: di 21 okt 2003 21:51
Rijdt met: EdNine
Contacteer:

Consumentenbedrog

Bericht door Wald Herr »

Nu heb ik al dikwijls gezien dat de consument gewoon bedrogen wordt met zogezegde 'aanbiedingen', maar dit slaagt toch alles ! Wanneer komt hier een wettelijk kader rond ? :-k Enne.. betrokken ketting kost een 27 € :roll:
Afbeelding
jfcb
Mountainbiker
Berichten: 291
Lid geworden op: za 28 apr 2007 16:17
Rijdt met: Cube

Re: Consumentenbedrog

Bericht door jfcb »

de google advertentie geeft de prijs enkel voor de cassette, wat jij van mantel toont is cassette+ketting.
Dus ketting+ cassette zoals jij aangeeft is normaal 76euro ipv 69. De korting die mantel aangeeft zal op de adviesprijs van beide onderdelen zijn.
Laatst gewijzigd door jfcb op di 14 nov 2017 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
G-m@n.
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 04 feb 2007 21:03
Rijdt met: specialized epic expert 2021
Contacteer:

Re: Consumentenbedrog

Bericht door G-m@n. »

bij mantel is er een ketting bij, bij de andere ook?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Consumentenbedrog

Bericht door spaghetti_2 »

Denk dat het punt van de topic-starter de reclame omtrent de promo is. Adviesprijzen staan online veel te hoog aangegeven zodat de normale prijs wordt gepromoot als een korting. Nu, het is een kleine moeite voor de aandachtige consument om het even te googlen en dan ken je de normale prijs meteen :)
Gebruikersavatar
frits motaar
Mountainbiker
Berichten: 844
Lid geworden op: di 13 jan 2009 11:59

Re: Consumentenbedrog

Bericht door frits motaar »

Jij trekt een pijl naar de goedkoopste cassette,maar dat is geen Ultegra 6700,die kost 49,95....
Gebruikersavatar
Wald Herr
Mountainbiker
Berichten: 448
Lid geworden op: di 21 okt 2003 21:51
Rijdt met: EdNine
Contacteer:

Re: Consumentenbedrog

Bericht door Wald Herr »

spaghetti_2 schreef:Denk dat het punt van de topic-starter de reclame omtrent de promo is. Adviesprijzen staan online veel te hoog aangegeven zodat de normale prijs wordt gepromoot als een korting. Nu, het is een kleine moeite voor de aandachtige consument om het even te googlen en dan ken je de normale prijs meteen :)
Inderdaad.. Het gaat me er om dat er wordt beweerd dat deze combi zogezegd normaal 132,94 € kost en dat je dus een megaprofijt doet van 63,94 € bij bestellen. In werkelijkheid bespaar je in het beste geval enkele euro's. Die zogezegde adviesprijzen zijn je reinste consumentenbedrog.
En niet alle consumenten doen de moeite om te vergelijken. En dan kan je wel zeggen dat het dan ook hun eigen schuld is. Maar er bestaat ook een wet omtrent oneerlijke handelspraktijken. maar online kan en mag hieromtrent blijkbaar alles. Ook andere webshops ala futurumshop e.d. doen volop mee aan deze praktijken !

@frits Motaar : het pijltje ging gewoon naar al de resultaten van de korte google zoekopdracht.

Uittreksel wetgeving oneerlijke handelspraktijken :

Art. VI.97. [1 Als misleidend wordt beschouwd een handelspraktijk die gepaard gaat met onjuiste informatie en derhalve op onwaarheden berust of, zelfs als de informatie feitelijk correct is, de gemiddelde consument op enigerlei wijze, inclusief door de algemene presentatie, bedriegt of kan bedriegen ten aanzien van een of meer van de volgende elementen, en de gemiddelde consument er zowel in het ene als in het andere geval toe brengt of kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen :
1° het bestaan of de aard van het product;
2° de voornaamste kenmerken van het product, zoals beschikbaarheid, voordelen, risico's, uitvoering, samenstelling, accessoires, klantenservice en klachtenbehandeling, procédé en datum van fabricage of verrichting, levering, geschiktheid voor het gebruik, gebruiksmogelijkheden, hoeveelheid, specificatie, geografische of commerciële oorsprong, van het gebruik te verwachten resultaten, of de resultaten en wezenlijke kenmerken van op het product verrichte tests of controles;
3° de reikwijdte van de verplichtingen van de onderneming, de motieven voor de handelspraktijk en de aard van het verkoopproces, elke verklaring of symbool dat doet geloven dat de onderneming of het product sponsoring of directe of indirecte steun krijgt;
de prijs of de wijze waarop de prijs wordt berekend, of het bestaan van een specifiek prijsvoordeel;
rubenv
Mountainbiker
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 27 aug 2010 00:22
Rijdt met: santa cruz tallboy3, santa cruz nomad4

Re: Consumentenbedrog

Bericht door rubenv »

zelfs in de winkels word dit gedaan. Bij mij telt alleen de uiteindelijke prijs. Maar idd controleert niet iedereen het.
Een kennis had mij gevraagd om hem te helpen met het zoeken naar een fiets. Had een aanbieding van een winkel. Een 2017 fiets voor 1900euro die volgens de fietsenmaker 2700euro kosten. Ik gaf het model in en de winkelprijs was 2199euro. [-X Hij zou het niet opgezocht hebben.
Daarna had hij een aanbieding voor een scott scale 910 van 2017. Was 2700euro ipv 3500euro. Vond het een mooie prijs dus vertelde ik dat het een goede koop zou zijn. Na wat twijfelen had hij deze besteld. Was in stock dus had hij hem na een paar dagen. Toen hij een foto stuurde zag ik direct dat het een 2016 model was. [-X Dus eigenlijk een model dat er al van 2013 is. Hij direct teruggegaan en ze zouden het niet geweten hebben, dus ze moesten het navragen :roll: Hij heeft de fiets wel terug mogen inleveren en heeft een scott scale 925 2018 besteld.
Is dus wel goedgekomen. Maar je moet dus zeker niet alles geloven wat ze vertellen. Ik zal nooit iets kopen zonder het op te zoeken....
jfcb
Mountainbiker
Berichten: 291
Lid geworden op: za 28 apr 2007 16:17
Rijdt met: Cube

Re: Consumentenbedrog

Bericht door jfcb »

Mag ik een tip geven: ga eens bij een fietsenmaker langs en koop daar je cassette en ketting, dan weet je wat dat 'zogezegd normaal kost' en dat adviesprijzen niet noodzakelijk 'het reinste consumentenbedrog' zijn.
Volgens mij is er echt niets mis mee als je correct aangeeft wat je korting is t.o.v. de adviesprijs. Dat lijkt mee geen 'onjuiste' informatie.
En als je dan een ketting + cassette aan een scherpe prijs kan krijgen lijkt mij dit dan geen bedrog. Nogmaals, als jij dit oneerlijke praktijken van webwinkels vindt, ga deze onderdelen bij een lokale fietsenmaker kopen. Dan stemt dit overeen met je morele overtuigingen en steun je nog de lokale handelaar i.p.v. de 'oneerlijke' webwinkels die de consumenten bedriegen met hun scherpe prijzen.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Consumentenbedrog

Bericht door Mister No Chaïn »

rubenv schreef:Na wat twijfelen had hij deze besteld. Was in stock dus had hij hem na een paar dagen. Toen hij een foto stuurde zag ik direct dat het een 2016 model was. [-X Dus eigenlijk een model dat er al van 2013 is.
Dus een model 2016 staat al sinds 2013 in de winkel? Morgen eens gaan kijken naar de nieuwe modellen voor 2021, die 32" wielen en 1x16 schijnt wel de moeite te zijn.
rubenv
Mountainbiker
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 27 aug 2010 00:22
Rijdt met: santa cruz tallboy3, santa cruz nomad4

Re: Consumentenbedrog

Bericht door rubenv »

Mister No Chaïn schreef:
rubenv schreef:Na wat twijfelen had hij deze besteld. Was in stock dus had hij hem na een paar dagen. Toen hij een foto stuurde zag ik direct dat het een 2016 model was. [-X Dus eigenlijk een model dat er al van 2013 is.
Dus een model 2016 staat al sinds 2013 in de winkel? Morgen eens gaan kijken naar de nieuwe modellen voor 2021, die 32" wielen en 1x16 schijnt wel de moeite te zijn.
scott scale 2016 is hetzelfde frame dan dat van 2013. Vanaf 2017 zijn de frames volledig vernieuwd. Dus een frame model dat AL van 2013 hetzelfde is
Plaats reactie